;;

Múzeumok Éjszakája;2024;

A Petőfi Irodalmi Múzeumban Valuska Gábor fotográfus bemutatta a kortárs magyar írók dolgozószobáiról készített fényképeit

- Mindig van huszonötödik óra, de mit keres Darth Vader az íróasztalon?

 Vajon hányféle szfinx létezik, jó lenne-e folyamatosan  újrarendezni a képeket, és amúgy is, ki vitte a szuvidálógépet a dolgozószobába? A többi között ezekre a kérdésekre kerestük a választ a 22. Múzeumok Éjszakáján.

Ókori szerelem, képzelt lények, az idő, virtuális festészet, art brut és írók otthonai - rekordszámú programmal zajlott szombaton a 22. alkalommal megrendezett Múzeumok Éjszakája, mely országszerte közel négyszázötven intézményben több mint kétezer-kilencszáz eseménnyel várta az érdeklődőket kora délutántól késő estig. Mi is szemezgettünk, átadva magunkat az ország legnagyobb kulturális eseményének.

Lépre csalni az isteneket

A Szépművészeti Múzeumban dióhéjban, vagyis húsz perces blokkokban beszéltek szakemberek művészettörténeti ínyencségekről a Dózsa György úton. Mertus Ágnes múzeumpedagógus például a fantasztikus lények világába kalauzolt, rámutatva arra, hogy ezekre a kreatúrákra manapság is nagy az igény – gondoljunk csak a rajz-, sci-fi és horrorfilmek szörnyeire. Az előadásban a fókusz a múltra, az ókor és középkor lényeire és azok testi jellemzőire, na meg az apró különbségekre esett. Kiderült, hogy az emberfejű, oroszlántestű szfinx az egyiptomi és a görög kultúrában is felbukkan, de csak az utóbbiban van szárnya, míg a madártestű szirének nemcsak az Odüsszeiában jelennek meg, hanem egy ismert kávéházlánc logójában is.

Marina Eszter múzeumpedagógus Venus és Amor kapcsán az ókori szerelemről mesélt

Marina Eszter az ókori szerelemről mesélt, de ő történeti áttekintés helyett két festményre koncentrált: a Szépművészetiben látható Venus, Amor és féltékenység című Bronzino-olajképre, és annak a londoni National Gallery-ben látható párdarabjára, melyen szintén feltűnik a szerelem istene és istennője. A művek kapcsán a részletekről esett szó, melyek igencsak beszédesek: Venus mellett felbukkannak az attribútumai is, mint az aranyalma és egy gerlepár, miközben a háttérben jelen van a megtévesztés allegóriája is, aki noha egy ártatlan tekintetű lány, a teste hüllőszerű, az egyik kezében fullánkot tart, a másikban pedig lépesmézet, hogy a szó szoros értelmében lépre csalja az isteni párt.

Befagyasztott idő

A Ludwig Múzeumban már elvontabb előadást hallhattunk: az Időgép című kiállításon az idő került a középpontba a művészeti alkotásokon keresztül. Az időnek ugyanis sok fajtáját ismerjük, melyek közt szerepel személyes, objektív, történeti, családi, párhuzamos és antropológiai is. – Igazából nem is létezik olyan, hogy idő, az csak a tudatunk egy helytelen, szabálytalan működése. Gyakorlatilag egy tudati hiba – kezdte meg a téma felderítését Thimár Attila irodalomtörténész. Majd a teremben körbenézve megállapította, a múzeum egy befagyasztott időállapotot mutat be, amelyet képeinek folyamatos újrarendezésével lehetne megmozdítani, aminek a dolgozók nem örülnének.

– Olyan állatok vagyunk, akik megőrülünk attól, hogy kik a szüleink és honnan jövünk – mondta a családi idő kérdésére reflektálva Attila beszélgetőtársa, Bánki Éva író. – Nem beleszületünk, hanem beleátkozódunk valamilyen történelmi időbe, és nagyon nehéz kigubancolódni – tette hozzá, majd mesélt az amerikai horror szerepéről, mely rémisztővé tesz mindent, ami öreg. – Annyiféle időben élünk, hogy igazából nincs a jelenünkhöz valódi kapcsolatunk – fogalmazta meg a legaktuálisabb problémát. Aztán a Fordított idő című könyve kapcsán elárulta, időszerkesztését a tenger tapasztalata inspirálta, a kiszámíthatatlanság poétikája jellemzi. – Magyarként ez a dimenzió hiányzik az életünkből, ez a hihetetlenül felszabadító tapasztalat, hogy mindig van huszonötödik óra, nem kell meghalni a huszonnegyedikben.

Kortalanul alkotni

Az éjszaka során az alkotni vágyó közönség is megtalálta a számítását: a Budapest Art Brut Galéria (BAB) például nyílt alkotókörként várt kicsiket és nagyokat, az egyik közönségkedvenc a kollaboratív VR festészet volt, amely az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetnek köszönhetően valósult meg. A virtuális valóság segítségével 3D-s multimédia installációt alkottak a résztvevők, egymás műveit kiegészítve. Remekül látszott, milyen bátran és kreatívan nyúlnak a kisebbek a technológiához, akik az egész teret áttáncolva alkottak.

A kiállítótérben a Kispesti Forrásház mentális betegségekkel élő pácienseinek műveit is megnézhették a látogatók egy időszakos kiállítás keretében. A munkák a Forrásház alkotókör foglalkozásain készültek, olyan lelkes art brut művészek által, mint Bozóki Péter.

A Budapest Art Brut Galériában a látogatók megidézhették Edvard Munch A sikoly című festményét

A BAB védett munkahelyként nem csak a kiállítások tematikájában igyekszik hirdetni a társadalmi elfogadás fontosságát, a galéria maga is pszichoszociális fogyatékossággal élő munkavállalókat alkalmaz, akik a Múzeumok Éjszakája során is segítettek minden betérőnek. Így volt ez a szabadtéri festésen is a kertben, ahova sokan már visszatérő alkotóként érkeztek, családostul, barátokkal, önállóan, vagy akár randevú keretében – az elkészült alkotásokat a műkedvelő támogatók megvásárolhatják, segítve az alapítvány munkáját és a megváltozott munkaképességű dolgozókat.

Az éjszaka során egy közös installáció is készült Ez vagyok én… címen, amihez a résztvevők saját arcképüket alkothatták meg színes formákból, és személyes képek születtek a galéria egyik munkatársa által készített Edvard Munch Sikolyát idéző festmény előtt is.

A gép forog, az alkotó nem pihen

Este tizenegykor kortárs magyar írók otthonaiba nézhettünk be a Petőfi Irodalmi Múzeum dísztermében, ahol Grisnik Petra színművész beszélgetett Valuska Gábor fotográfussal, aki 2007 óta fényképezi a legnagyobb szerzők dolgozószobáit a Könyves Magazinnak – a képek először nyomtatott változatban jelentek meg dupla oldalon, majd a lap megszűnése után csak online. – Mindig irigykedtek rám az emberek – mondta Valuska, hozzátéve, neki természetes, hogy írók otthonaiban jár, először Parti Nagy Lajost látogatta meg. A beszélgetés során kulisszatitkok is kiderültek, Dragomán György például csak úgy szeret alkotni, ha a szobájában üres falat lát – ezért a festményeit is képes levenni –, illetve, hogy „műhelyének” sarkában egy, a főzéshez használatos szuvidáló géppel is rendelkezik.

És persze a miértekre is választ kaptunk: Csukás István azért dolgozott írógépen, mert számítógépen játszott volna, a szobájában pedig azért volt sok a gyerekrajz, mert a neki címzett alkotásokat nem volt szíve kidobni. Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva pedig együtt szeretnek írni, alkotni: – Gergő a kertre néz, Évuka pedig Gergőt nézi. Kinek mit adott a sors – foglalta össze a helyzetet Valuska.

De nemcsak a terek voltak beszédesek, olykor egy-egy tárgy is sokat mondott: Grecsó Krisztián parkettáján kézi súlyzó pihent, Simon Márton asztalán egy nagy méretű Darth Vader legófigura, míg Konrád Györgyén kávéscsészék és öngyújtók sorakoztak, miközben az író a kezében tartotta pipáját. 

Infó: 22. Múzeumok Éjszakája. 2024. június 22.-23.

Henri Laurens, Alexander Archipenko, Constantin Brâncuși és Henry Moore mellett a litván származású Jacques Lipchitz volt a modern szobrászat egyik megteremtője. Egy magángyűjteménynek köszönhetően most kamarakiállításon mutatja be művészetét a Szépművészeti Múzeum.