;

cigány;roma;Szeged;rajzfilm;mese;

- Valaha madarak voltak – Rajzfilmsorozat készült a cigány eredetmesékből

Mindegy, hogy iskolásoknak vagy elítélteknek mutatják be, a mese felnőttre és gyerekre egyformán nagy hatással van. A Cigánymesék rajzfilmek alkotóitól legutóbb Szegeden erről is hallottunk a Grand Roma programsorozat legutóbbi eseményén. Elmesélték azt is, miért készítik el a 26 epizódot, mi a céljuk a sorozattal, hogyan alakult ki a munkakapcsolat a Parno Graszt zenekarral.

A teremben tompul a fény, a vásznon színpompás világ jelenik meg, a fülekbe pezsdítő dallam kúszik. Indigókék éjszakai égbolt, ragyogó tollú madarak raja elevenedik meg. Újabb kockákon a Teremtő, aki embert próbál agyagból gyúrni, de az esendő, így hát nagyon is hozzánk hasonló természete: a türelmetlensége, a feledékenysége miatt háromszor kell próbálkoznia, mire elégedett az eredménnyel. Majd együtt szomorkodunk a legénnyel, akit kígyó mardos, de akin nagy bajában egyik családtagja sem akar segíteni.

Lenyűgöző, töprengünk el két epizód között, mindegy, hány évesek vagyunk, a mesék varázslata erővel tud magával ragadni. Mert igen, míg mások a választási eredményeket várják izgatottan, mi mesék miatt vagyunk Szegeden.

Shreknél szebb

A cigány eredetmesék álltak annak az eseménynek a középpontjában, amelyet vasárnap tartottak a Grand Caféban. A kultikus kulturális hely Grand Roma néven futó programsorozatának ez volt a tavaszzáró rendezvénye. Ezúttal Horváth Máriát és Tóth-Pócs Rolandot, a Cigánymesék sorozat rendezőit hívták meg filmvetítésre, kiállításra, valamint beszélgetésre, melybe a nézők is bekapcsolódhattak, és amelyet Veszprémi Szilveszter irányított.

Laikusként is észrevesszük, hogy nem egyszerűen rajzfilmek kockái peregnek előttünk, valami több, valami elevenség van a figurákban. Különleges világot akartak, kapjuk meg később a magyarázatot az alkotóktól. Együtt kísérletezték ki a végeredményt, 3D-s programot hívtak segítségül. Ugyanaz a tradicionális 3D-s animáció volt alapja a technológiának, mint például a világsikert aratott amerikai alkotásnak, a Shreknek. Horváth Mária elképzeléseit azonban nem is volt olyan egyszerű megvalósítani, de ez adta a munka kezdeti, talán legpikánsabb fűszerét. Újfajta képet szeretett volna látni, egy sokkal naivabbat, de ezt nem feltétlenül „szereti” a többdimenziós megjelenítés, nem erre találták ki.

Különleges megoldás lett az is, hogy a mesevilágot nem rajzolták, hanem festették. Ez meg is látszik, milliónyi színnel dolgoztak, ez határozottan a magyar alkotók tudását dicséri, veti közbe valaki a véleményét a nézők sorai közül. A színek, főleg a ruhák valóban vibrálók, abban, hogy mindehhez inspirálódjanak, az emberábrázolásaival, a bátor képi világával nagy szerepe volt Orsós Teréz pécsi naiv cigány festőnek. Vele vették fel a kapcsolatot, éppen azért, hogy olyan végső megjelenést tudjanak teremteni, ami a cigány kultúrához és festészethez közel áll.

A kezdeti lépésekkor óvatosságra intették őket, nem mindenki tartotta jó ötletnek, hogy ilyen témakörön dolgoznak. Az mindenesetre változást hozott a hozzáállásban, amikor A cigányasszony meg az ördög első díjat nyert Olaszországban. Horváth Máriától is többször kérdezték már, miért foglalkozik a témával, ha neki nincs köze a roma identitáshoz. Az érdeklődése gyökereit a gyerekkorában sejti. A falujuk mellett, a pataknál cigányok laktak, ő gyakran odament, hogy figyelje, lerajzolja, őket, elvarázsolta a környezet. Felnőttként nem volt számára nehéz visszatalálni a témához.

„Itt rohadok a kettő között"

– Én a cigány kifejezést használom, ebben sokkal szabadabb vagyok – válaszolja lapunknak a pódiumest végén a Grand Roma projektkoordinátora, Veszprémi Szilveszter, amikor abban kérjük a segítségét, hogy a roma, vagy a cigány szót ildomos-e használnunk. Származása szerint ő is cigány, de a családjának nincs cigány identitása, „úgyhogy én meg itt rohadok a kettő között”, foglalja össze váratlan őszinteséggel. Az említettek miatt nincs cigány neveltetése, pedig fontosak lennének neki a gyökerek, például az olyan mesék, mint amilyenek vasárnap este peregtek a vetítővásznon.

– Otthon nem beszéltünk erről, emiatt is érzem illegitimnek magam ebben. Furcsa, hogy az egyetemen tanultam meg, hogy ez az egész létezik. Azaz hogy van roma hagyomány. Persze, tudtam róla, otthon, a faluban voltak cigányok, csak én arra sosem gondoltam, hogy az akár lehetek én is, meg hogy az ő kultúrájuk lehet az enyém is. Számomra ez nem volt evidens – emlékszik vissza.

Szilveszter 1997-ben született Pécsett, költő, blogger, közösségszervező, a Törzsasztal Műhely tagja. 2022-ben végzett a Szegedi Tudományegyetem alkalmazott irodalomtudomány mester szakán, azóta a szegedi Megálló Közösségi Ház munkatársa. Első kötete, a Helyek, ahol rám öröm vár ugyanabban az évben jelent meg a Prae Kiadó gondozásában. A kötet 2023-ban Írók Boltja Könyvösztöndíjban részesült. A programsorozatot a saját kulturális kötődése miatt is igen fontosnak tartja. Az összművészeti pro-roma sorozaton a nemzetiségi önkormányzattal és más civil szervezetekkel együtt dolgoznak rajta. Eddig tartottak olvasóköröket, koncerteket, ezt követően majd két nagyobb színházi előadást szerveznek, de lesz könyvbemutató, tervezik például vendégül látni a debreceni Déri Múzeumot. Ennek az intézménynek most jelent meg egy mesekönyv antológiája Megélt mesék címmel, melyben azzal foglalkoznak, mit tud kezdeni egy muzeológus a cigányság kérdésével, illetve hogy jó-e, ha kutató muzeológusokon kérünk számon társadalmi felelősséget, amikor nem is biztos, hogy ez a nevelés elsősorban egy múzeumnak a dolga.

Szilveszter szerint nagyon okosan járják körbe ezt a kérdést, nem terelik el a saját felelősségüket, és valóban kinyitják ezt a diskurzust. Az antológia értékéhez az is sokat ad hozzá, hogy az Igazgyöngy Alapítvány gyermekeinek rajzaival illusztrálták. A Grand Roma sorozat jelentőségét Szilveszter abban látja, hogy szervezett keretekben mutathatják meg ezen keresztül, léteznek ezek az alkotások és alkotók, a cigánysággal kapcsolatos kulturális területek élnek. Ha pedig cigány és nem cigány közösség tagjai és alkotói párbeszédbe is tudnak lépni egymással, az még jobb, teszi hozzá.

Mese, nem hazugság

Idén elkészül a 26. epizód, ezzel befejezettnek tekinthetik majd a sorozatot. A mesék kivétel nélkül mind ugyanazzal a rövid versikével kezdődnek, vesszük észre a vetítések során. Ennek az alapja egy öreg cigányember visszatérő mesekezdő rigmusa volt, halljuk az alkotóktól. Eredetileg úgy hangzott, hogy Csöndbunda teremtette / Bagolyszemű nyúl szülötte / Bundagallér, köpönyeg / Hazudok, ha van kinek. Talán erősnek érezték a záró sor igéjét, véljük, és ezért változtathatták arra, hogy „mesélek”, a sorozat nézői már így ismerhetik meg. Fülbe mászó dallamot pedig úgy kaptak ezek a sorok, hogy egy pályázatot írtak ki, ezen a Parno Graszt zenekarból Oláh József alkotása lett a befutó. Végül nemcsak a főcímzenét, hanem a mesék zenéjét is ők szerzik, igazi szívemberek, nagyon jól ráéreznek a hangulatokra, a mondandóra, halljuk a színpadról. Ez kölcsönös, veti közbe az est moderátora, hiszen a mesék elkezdtek beszökni a zenekar saját világába.

Szinte már szolgálatként tekintenek arra, hogy a Cigánymeséket ahol lehet, megismertessék, sok helyen szerveztek vetítést. Azt, hogy iskolákban, szinte biztosra vettük, de meglepődve halljuk, hogy börtönben is. Egy-egy iskolai vetítés után remek beszélgetések alakulnak ki a gyerekek között, és a felnőttek is élvezik a történeteket. Az alkotók szerint ebben is nagyon sokat segíthet ez a filmsorozat, azaz hogy az emberek szót értsenek egymással.

Mesék a hírös városbólA Cigánymesék-sorozatot a Kecskeméti Animációs Filmstúdió egyik alapító tagja, Horváth Mária rendező, művészeti vezető és Tóth-Pócs Roland, a stúdió 3D műhelyének vezetője indította útjára. Horváth Mária rendező számára a képi inspirációt Orsós Teréz naiv festményei adták. A történeteket Bari Károly és Daróczi Ágnes gyűjtéseiből, Szécsi Magda és Jónás Tamás meséiből Czipott Géza és Böszörményi Gyula írták filmre. A mesélő Nyakó Júlia. Az alkotásokat számos díjjal jutalmazták. Talán a legismertebb a Valaha madarak voltunk, ennek a történetnek színházi feldolgozása is van. Az epizódokat a YouTube-on Cigánymesék címen kell keresni. A mesék állóképeiből összeállított kiállítás június végéig megtekinthető a Grand Caféban.

Azt látjuk felnőttnek, aki felelősséget tud vállalni önmagáért, és mindenkitől függetlenül tud döntéseket hozni és létezni. Ilyen szintű függetlenséghez azonban komoly anyagi háttér kell. Az átlagos magyar keresetből lehetetlen ilyen szintű függetlenséget elérni. Ma ezt szégyenként éljük meg, pedig az emberek nem attól lettek naggyá, hogy önmagukban iszonyat jól túléltek a szavannán. A fajunk sajátja, hogy jól működünk együtt nagy, rugalmas közösségekben. Az emberek erősen függenek egymástól, egyedül senki nem tudná a villanyt megszerelni, megtermelni az élelmiszert. Czabán Samu jogász, viselkedéselemző mondta ezt a felnőtté válásról. A legendás magyar mobilitás is szóba került, ami lényegében nincs: gyakran gyerekkorban eldőlnek egy élet sikerei és kudarcai.