Egyre tudatosabb vevők, kevésbé hatnak rájuk a hagyományos vásárlásösztönző reklámok, és már a véleményvezérekre is csak akkor hallgatnak igazán a követőik, ha szakmai érvekkel keresik a figyelmüket – derül ki az Ernst & Young (EY) legfrissebb, március 29. és április 10. között készített nemzetközi kutatásából.
A globális fogyasztói felmérés során 23 016 fogyasztót kérdeztek meg 30 országban, többek között az Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Brazíliában, az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Ausztráliában, Japánban, Kínában és Dél-Afrikában.
A felmérés szerint
vásárláskor online közösségekben tájékozódik a megkérdezettek közel kétharmada (57 százalék),
ennél is többen (61 százalék) vettek már valamilyen terméket influenszer ajánlása alapján,
és csak a válaszadók ötöde (21 százalék) kattintott rá egy hirdetésre a közösségi médiában.
Egy-egy influenszert elsősorban azért kísérnek figyelemmel, mert olyan anyagokat készít, amit értékesnek (49 százalék) vagy élvezetesnek (44 százalék) találnak. Mindössze a megkérdezettek negyede (25 százalék) követ valakit csak azért, mert híres.
Az EY kutatása szerint a fogyasztók figyelmét az influenszerek ajánlásai mellett kézzelfogható előnyökkel, például kedvezményekkel és az exkluzív, személyes ajánlatokkal lehet a legjobban megragadni, míg a válaszadók márkahűségét leginkább az ingyenes szállítással (67 százalék) és a kiválasztott termékek kedvező árával (49 százalék) lehet szorosabbá tenni.
A közlemény idézi Palincsár Lászlót, az EY Customer & Growth területének vezetőjét, aki közölte, „az emberek Magyarországon is egyre tudatosabbak. Az érzelmek helyett sokkal inkább racionális szempontból közelítik meg a vásárlást. Emiatt a korábban jól bevált – elsősorban befolyásolásra épített – hirdetési és értékesítési eszközökkel nehezebb mozgósítani, ami új megközelítést igényel a gyártók és forgalmazók részéről”.
Ezért megosztóak a magyar influenszerek: még ha értelmes is az üzenetek egy része, a fogyasztásra buzdítás mindent felülír