;

GVH;üdítők;pénzosztás;TikTok;influenszer;Whisper Ton;

- Ezért megosztóak a magyar influenszerek: még ha értelmes is az üzenetek egy része, a fogyasztásra buzdítás mindent felülír

Külföldi influenszereket utaztatott Budapestre egy állami cég a pénzünkből, hogy a fővárost népszerűsítsék, aztán kiderült, hogy volt még vagy száz magyar is, akik ezt elvállalták. Többen azzal védekeztek, hogy ők csak egy háromsoros meghívót kaptak, és nem tudták, miről van szó, ám ez megrengette a bizalmat a politikamentesnek avagy épp rendszerkritikusnak tartott véleményvezérekben. Köztük volt Whisper Ton (képünkön), a TikTokon több mint 1,1 millió követővel bíró magyar influenszer is, aki most színtiszta átveréssel hívta fel a figyelmet új üdítőmárkájára, noha a versenyhivatal épp eljárást folytat ellene. A 22 éves fiatalember hiába tanult és magas érzelmi intelligenciával rendelkező srác, most úgy tűnik, a konzumizmus által kínált út a vonzóbb választás számára.

A magyar influenszereknek az elmúlt hetek történései nem segítettek abban, hogy az eddig is megosztó reputációjukat pozitív irányba billentsék. Az április 13-i hétvégén a felkapott streamerpáros 2okos (Kelemen Dávid és Tálas Máté) az astoriai BALÁZS KICKS boltban limitált kiadású pólót dobott piacra, darabját 17 990 forintért, amikért így is akkora volt a tülekedés, hogy egy időre a Károly körút forgalmát is le kellett állítani.

Aznap a telefontokokat gyártó Mobilfox cég ingyenpénz-osztást szervezett a Deák Ferenc térre; az odatóduló, nagyrészt tizenévesekből álló tömeg egymást taposta a 2 millió forintnyi ezresekért. Májusban a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) közpénzből félszáz nemzetközi influenszert hívott meg, hogy népszerűsítsék a fővárost. Utána az is kiderült, hogy 100-150 magyar tartalomgyártó is elhesszelt a puccos eseményeken. Ezekről mind sok szó esett, „fű alatt” jött a hat véleményvezér ellen indított versenyfelügyeleti eljárás, majd azt követően egy szemérmetlen átverésre épülő reklámkampány. Aki a „gyakorlatot” bemutatta, nem más, mint a Forbes listáján a második legértékesebb magyar influenszer, Whisper Ton (Strenner Antal).

Mesteri márkaépítés

Whisper Ton 2017 márciusában feltöltötte az első videóját a You­Tube-csatornájára, ami egy Bécsben készült vlog volt. A bevásárlásairól csinált felvételeket, majd megmutatta a nagyvilágnak, miket sikerült vennie. A téma nem túl bonyolult, ellenben rögtön látszik, hogy a trendekhez már tizenévesen jó érzéke volt. A jómódú családból érkező srácnak simán belefért, hogy olykor-olykor kiugorjon Bécsbe, és találkozzon az akkor világszerte népszerű Musically ikerpárral, Lisával és Lenával. Erről persze mindig készült felvétel, a videók szép számmal gyűltek a csatornán, és a követőtábor is egyre nagyobb lett.

Strenner gyakorlatilag az összes trendet megpróbálta feldolgozni, videóiba pedig beletette az extrovertált személyiségét. Már évekkel ezelőtt feltűnő volt, hogy sokat foglalkozik bőrápolással, sminkeléssel, divattal, ami abban az érában, amikor még sokkal egyszerűbben lehetett az online térben bántani másokat, bátor döntésnek bizonyult (2022 nyarán aztán coming outolt is). Nyíltsága viszont egyre nagyobb népszerűséget és ismertséget hozott neki, közben pedig a többi közösségi platformon, a Musicallyn, majd utódján, a TikTokon és az Instagramon is szépen építette a brandjét.

Ma 391 ezer YouTube-feliratkozóval rendelkezik, az Instagramon 256 ezer ember kíváncsi a tartalmaira, de az igazán kiemelkedőt a TikTokon hozza, ahol 1,1 millióan követik. 

A Forbes 2024-ben a legértékesebb hazai influenszerek listáján a második pozícióba tette (a gamer- és techvideókkal leginkább a YouTube-on és a Twitchen aktív TheVR alkotóközössége mögé), az anyagi bevételei pedig olyan jelentősek, hogy az is könnyedén belefért neki, hogy Milánó híres divategyetemén, az Istituto Marangonin nagyjából 4100 euróért (1,5 millió forint) elvégezzen egy egy hónapos, gyorsított divatképzést. Reklámpartnerei között akad globális gyorsétteremlánc és több külföldi kozmetikai márka is.

„100 000 forintot költöttem 10 perc alatt”

Whisper Ton bár az elfogadásról, az élhetőbb és jobb világról rendszeresen megszólal, ez a videóiban nem mindig köszön vissza. Csak néhány cím az elmúlt évekből: „100 000 forintot költöttem 10 perc alatt; 24 óráig csak fekete kajákat ettem; Egy hétig mindennap más színűre festettem a hajam; 24 óra egy toi toi WC-ben; 24 órás shopping challenge” (vásárláskihívás).

A rengeteg pazarlásra, pénzszórásra épülő kihívásban és a luxusmárkák iránti már-már kényszeres rajongásban visszaköszön a konzumizmus, amivel kifejezetten rossz példát mutat a túlnyomórészt fiatalkorú követőinek. 

Az egyik legnagyobb kritikusa a hazai YouTube meghatározó alakja, Dancsó Péter, aki először még csak szarkasztikus videókat készített róla, ám a későbbiekben egyre inkább komolyra fordította a szót, és éles állításokat fogalmazott meg vele szemben.

Vélhetően sem Dancsó, sem pedig Strenner nem gondolt arra előzetesen, hogy valaha egy csónakban fognak evezni, ám ez idén májusban mégis megtörtént. Az ok nem túl hízelgő, a kapocs ugyanis a Gazdasági Verseny hivatal (GVH) volt, amely versenyfelügyeleti eljárást indított velük (és további négy influenszerrel) szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. Nem megfelelően tüntették fel a szponzorációs hirdetéseket, ami alkalmas a fogyasztók megtévesztésére.

Érthetetlen dráma

Whisper Ton ezt követően elindította a tanulmányba illő akcióját. Először eltüntette az összes Instagram-posztját, amivel rögtön magára irányította a figyelmet, és sokan azt hitték, hogy az eljárás miatt ment inkább a biztos törlésre. Mások azt feltételezték, hogy azért némult el, mert durva kommentek érték, amiért részt vett az állami pénzből megvalósított Budapest Influencer Tripen. Az Instagram-oldalán utána 24 óráig látható történeteket rakott ki, amelyen kínai írásjeleket küldve egy sárkánygyümölcsről beszélt. Ehhez hozzájött egy élő TikTok-videó, ahol meg sem jelent, csupán a lakása egyik szobájának szegletét vette, a háttérben néha hangok hallatszottak. A rajongók közül sokan kétségbe voltak esve, voltak, akik szerint szeretett tartalomgyártójukat elrabolták (ha csodálkozna az olvasó, miért hiszik itthon oly sokan, hogy „Kolumbiában élünk”, nemrég a 2okos párosa is megrendezett emberrablással kampányolt a pólójuk piacra dobása előtt. Influenszerkörökben gyakori reklámfogás, hogy míg az illető otthon ül és nem posztol, vagy csak rejtélyes üzeneteket küld, a találgatás bekerül a mainstream médiába, a követőszámai az egekbe szöknek, majd hirtelen előkerül egy új termékkel vagy albummal – a szerk.).

Pár napra rá aztán Whisper Ton a „vége” című, szűk 9 perces videójával megtörte a csendet.

Spoilerveszély: az egyébként igényesen összerakott kisfilm legvégén a véleményvezér bejelenti, elindítja a saját üdítőmárkáját, hogy aki ezt issza, egyediségével kitűnhessen a tömegből. 

Igen, ez volt a kínai írásjelek (az egyik ízben van sárkánygyümölcs), az eltűnés, az élő TikTok oka. (Pár nappal korábban jött ki az ő videójára kísértetiesen rímelő alkotás a BALAZS KICKS-es Pachert Balázstól, aki a vízkirály Balogh Levente pártfogásában szintén prémium üdítőitalt dobott piacra. Valószínűleg mindketten ugyanonnan inspirálódhattak: az eredeti My last video című reklámban egy amerikai vlogger, Ryan Trahan az új édességmárkáját leplezte le így.)

Miután a történés az interneten zajlott, és nem a nyílt utcán, ezért nem lett akkora visszhangja, mint a mobilfoxos ingyenpénz-osztásnak. Strenner azonban csúnyán átverte a zömében fiatalkorú nézőit, akik tényleg aggódtak érte. A GVH eljárására azóta sem reagált hivatalosan, helyette inkább megjátszotta a nagy eltűnését, ami bejött, ugyanis több nagy sajtóorgánum is lehozta a bizarrul időzített inaktivitást. A rajongóit megosztotta az akciója, sokan nemtetszésüket fejezték ki az influenszer felületein. Néhányra sajnálkozó üzenettel válaszolt, és elárulta, nem gondolta volna, hogy ez ennyire visszásan sül el.

Whisper Ton

Tud, ha akar

Valahol itt van az a pont, amikor a józan ész keveredik az influenszerek által felépített álomvilággal. Mert bár általánosságban elmondható, hogy Whisper Ton tartalmai károsak a fiatalok világszemléletére, kialakulóban lévő értékrendjére (az elfogadásról és nyitottságról szóló blokkokat kivéve), nem lehet azt mondani, hogy ő csupán egy egyszerű képességű tartalomgyártó lenne. Strenner esetében három olyan pont volt, amikor számomra világossá vált, hogy ez a srác meglepően intelligens.

Először három évvel ezelőtt, egy 31 perces videóban reagált arra, hogy az Influeszter (Dezsényi Eszter) nevű tartalomgyártó azzal vádolta meg, hogy egy az egyben lemásolta a TikTok-videóját. Strenner a média-pályafutása során először elhagyta a hadaró beszédstílusát, a tagmondatonkénti vágásait, és higgadtan, érthetően, jól felépített érvekkel magyarázta meg az igazát. Ezt követte a tavaly megjelent Collabor című internetes műsor, melyben nagy cégek kerestek aktuális kampányukhoz influenszert, a győztes kiválasztásában pedig szakmai zsűri segített. Itt foglalt helyet Whisper Ton, aki ismételten összeszedetten vitatkozott akár Szirmai Gergellyel is (a Hol­lywood Hírügynökség vloggere ma már a szakma tekintélyes veteránja), és megmutatta, hogy a marketing és a közösségi média területén valóban elképesztő tudással rendelkezik.

Végezetül, idén 24 percben szedte ízekre a fent említett 2okos csatornát. A páros, amelynek szintén jelentős a követőtábora, az elmúlt időszakban egyre megosztóbbá vált, miután elkezdtek sűrűsödni a toxikus maszkulinitást népszerűsítő megszólalásaik. Gyors személyes gondolat: nem gondolom, hogy a 2okos valóban így gondolkodik, ez csupán Andrew Tate karakterének felvétele (ő a mérgező férfiasság milliók által követett szószólója, a netes „manoszféra” pápája – ahol férfiak a nőgyűlöletről és a férfi-felsőbbrendűségről polemizálnak. Jelenleg fivérével előzetes letartóztatásban van Romániában, a többi között nemi erőszak és szexuális kizsákmányolás vádja miatt. Tate többször is nagyrabecsülését fejezte ki Orbán Viktor iránt, áprilisban egy „meglepő bókját” Orbán Balázs is megosztotta – a szerk.). Ám aki túl sokat használ egy szerepet, könnyen benne ragadhat... A lényeg, hogy

Whisper Tonnak volt bátorsága beleállni abba a párosba, amelynek rajongótábora néhány hete lebénította a belvárost. És megint csak szépen érvelt, üzenetei hiába voltak alkalmanként kicsit giccsesek, mindenképpen hasznosabbak, mint a Tate-iskola tanai.

Whisper Ton példája tökéletesen bizonyítja, hogy miért is ennyire megosztók az influenszerek. Adott egy fiatal felnőtt srác, akinek az érzelmi intelligenciája és az értékrendje abszolút rendben van. Van egy több mint 1,1 millió követőt számláló bázisa. De mi történik: csúnya megvezetés a saját márka felhájpolásához, giccsparádé és konzumizmusban élő emberek által népszerűnek ítélt luxusmárkák, trendek szigorú követése. Kár, hogy a könnyebb út iránt nagyobb a kereslet.

Kényszerből követik a szülőkAz influenszerekben rejlő marketingpotenciál kiaknázására már itthon is hatalmas iparág épült, miközben Európa-szerte egyre szigorúbb fellépést látunk az elsősorban a fiatal korosztályt megcélzó, kényszerből a szülők által is követett tartalomkészítők felelőtlen gyakorlatai ellen – az olasz hírközlési hatóság már egymillió eurós bírságot is kiszabott az egyik ottani topinfluenszerre a fogyasztók félrevezetéséért. Itthon 6,2 milliárd forintos részt tett ki az influenszermarketing a 2023-ban 188,8 milliárdosra becsült digitálisreklám-piacból az IAB Hungary felmérése szerint. Az összeg még ennél is nagyobb lehet, miután a GVH egy korábbi vizsgálatából kiderült, hogy az ellenőrzött magyar influenszereknek csak egyötöde jelöli helyesen a reklámjelleget posztjaiban.

Boszorkányok márpedig vannak. Legalábbis ha az üldözés évszázadok óta változatlan mechanizmusát tekintjük. Csak ma már másképp hívják őket: zsidónak, cigánynak, filozófusnak, befektetőnek. A sejtésünket egy XVIII. századi per és halálos ítélet kapcsán erősítették meg és magyarázták el lapunknak a téma kutatói. Általában sem árt, így választások idején pedig kifejezetten hasznos, ha felismerjük, kiket próbálnak az ellenlábasaik épp máglyára küldeni.