Mostantól újra magyar tulajdonban van a Budapest Airport (BA) Zrt. – írja a Világgazdaság. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtök délutáni rendkívüli bejelentése szerint ez „történelmi tranzakció”, amely azt jelenti hogy a magyar kormány visszavásárolta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető társaságot.
Az NGM közleménye szerint több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án alá is írták a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. – Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér, amelyet Gyurcsány-kormány 2005-ben elkótyavetyélt – tették hozzá. A kormány magyarázata szerint „a reptér tulajdonlása szuverenitási kérdés, amely nem csak a személyszállítás és a turizmus, hanem az áruszállítás miatt is stratégiai jelentőséggel bír, a gazdasági vérkeringés egyik ütőere”.
Mint kifejtették, a BA visszavásárlása a rendszerváltás utáni időszak legösszetettebb és legnagyobb értékű gazdasági tranzakciója. – Arányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot. A vételár 3,1 milliárd euró, a hitelezői konzorciummal történt sikeres megállapodással pedig a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt meghosszabbították – tették hozzá.
Emlékeztettek, hogy a visszavásárlásért az állam száz százalékos tulajdonában álló Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. értékesítette az Erste Bank Hungary Zrt.-ben és a Yettel Magyarországban meglévő tulajdonrészét, valamint a hazai VIG társaságokban meglévő 45 százalékos tulajdonrészét 10 százalékosra csökkentette. – A három ügylet pénzügyi zárása jelentős, összesen több mint 700 millió eurós (közel 270 milliárd forint) bevételt a budapesti repülőtér visszavásárlásának finanszírozására fordított. A vételár fennmaradó részét a Corvinus az Eximbanktól kapott fejlesztési hitelből, valamint a költségvetés által végrehajtott tőkeemelésből finanszírozta.
Amint arról a Népszava korábban részletes összeállítást közölt, az átvállalt és meghosszabbított hitellel együtt végül több mint 4 és fél milliárd eurós befektetés azt jelenti, hogy befektetés csaknem 50 év alatt térülne meg, már ha a légikikötő minden évben változatlanul megtermelné a 30 milliárdos hasznot. Mivel az egész világon és a régióban a légi közlekedés jelentős felfutásával számolnak a következő években, a jövedelmezőség emelkedésével a megtérülés ideje csökkenhet, így nem kizárt, hogy az ügylet akár 30-35 év alatt megtérülne, ám továbbra sem világos, hogy ez miért lenne jó az adófizetőknek.
Alakul a terv, hogyan vásárolja vissza az Orbán-kormány a ferihegyi repülőteret Évtizedek alatt térülne meg a ferihegyi repülőtér a magyar adófizetőknek, de az Orbán-kormány már nagyon akarjaA magyar állam 2020 óta próbálkozott reptérüzemeltető megvásárlásával, ám a tulajdonosok eddig nem mutattak nagy hajlandóságot az ügyletre. A Budapest Airport többségi tulajdonosa egy kanadai állami nyugdíjalap volt. A Covid-járvány alatti két évben a Budapest Airport Zrt. brutális, összesen 72 milliárd forintos veszteséget volt kénytelen elviselni. Azonban ezt megelőzően 2019-ben 29,1 milliárd volt az adózás utáni nyereség, de már 2022-ben 30,6 milliárdos rekordnyereséget ért el a cég. Mindezt 111,1 milliárd forintos nettó árbevétel mellett érte el a Zrt. vagyis az árbevétel arányos eredmény 27 százalék felett volt, amely kimagasló jövedelmezőségre utal. Nem véletlen, hogy NER-milliárdosoknak évek óta fájt a foguk az aranytojást tojó ferihegyi tyúkra, de tőke hiányában eddig esélyük sem volt értelmezhető ajánlatot tenni.
Nagy Márton 450 milliárddal tovább nyújtózkodhat, mint ameddig a takarója ér Végső fázisban az áhított reptérvásárlás, a magyar állam mindent eladott érte, amit csak tudott