Ahogy belépünk a Velencei Biennálén az Osztrák Pavilonba, a hófehér falak között egy csendélet fogad minket: vázákban látunk különféle növényeket, mint rózsát, tulipánt, szegfűt, jázmint, cédrust és egy kisebb narancsfát. Az esztétikai élmény több mint megkapó, a falszövegből viszont kiderül, hogy a növények mindegyike az elmúlt évtizedek színes forradalmaira utal, melyeknek a nevében szereplő szín vagy növény egy-egy felkelést szimbolizál, például Grúzia 2003-as rózsás, Ukrajna 2004-es narancsos és a Tunézia 2010-es jázminos forradalmát.
Az Osztrák Pavilon művésze, az 1970-ben Leningrádban született Anna Jermolaewa munkáit áthatja a politika, a műtárgyak mindig túlmutatnak magukon. A konceptuális alkotó 1989 májusában politikai üldözöttként hagyta el a Szovjetuniót, majd Ausztriában lelt új otthonra, ahol művészetet és művészettörténetet tanult, az elmúlt harmincöt évben pedig továbbépítette az életművét. Alkotásaival arra ösztönzi a befogadót, hogy elemző szemmel tekintsen a társadalomra és a politikához fűződő viszonyaira.
A jobboldali teremben például Okszána Serhejeva ukrán balettáncos és koreográfus tűnik fel élőben, aki a közönség előtt A hattyúk tava zenéjére mozog, miközben mögötte egy nagy méretű képernyőn egy százötven perces videó fut, melyen balerinák gyakorolnak a művésznő vezetésével. Ez az alkotás is ártatlannak tűnik, Csajkovszkij balettje viszont politikai szempontból is fontos volt a művész szülőhazájának életében, hisz a nyolcvanas években a fontos állami vezetők halálakor ezt játszották le a televízióban akár napokon át, ahogy az 1991-es puccs idején is, mely előkészítette a Szovjetunió széthullását. A hattyúk tava így az ország kulturális emlékezetében szimbolikus módon a hatalomváltással is összefonódott.
Egy másik terem szintén a régi időkre utal: a falakon köralakra vágott röntgenképeket látunk, melyek a valóságban hanglemezként funkcionáltak. A háború utáni Szovjetunióban ugyanis megtiltották az embereknek, hogy populáris zenét hallgassanak, kivált a Nyugat rock és jazz számait, ezért egyesek kitalálták, hogy ezekre a filmekre másolják a zenéket, melyeket a magnókazetták megjelenéséig értékesítettek is. A tárlaton a többségében emberi bordákra írt zenék között szerepel Duke Ellingtontól a Diga Diga Do, Elvis Presley-től a Tutti Frutti, a The Rolling Stones-től a Paint It Black, Roy Orbisontól a Pretty Woman és a The Beatles-től A Hard Day’s Night.
A pavilon udvarában hat fizetős telefonfülke áll, de ezek valójában readymade objektek, melyeket Jermolaewa az alsó-ausztriai Traiskirchen városának menekülttáborából hozatott Velencébe. A fülkék belső és külső falán különböző, rájuk karcolt, firkált és írt feliratokat olvashatunk, melyek a menekültek bizonytalanságáról és reménnyel teli állapotáról tudósítanak – 1989-ben Jermolaewa is ezeket a fülkéket használta, amikor felhívta a Leningrádban élő családját, hogy megérkezett a Nyugatra.
Erre az élményre reflektál egy tizennyolc perces videómunka is, melyben magát a művészt láthatjuk, amint a híres bécsi pályaudvar, a Westbahnhof egyik padján szeretne aludni télikabátban és kapucnis pulcsiban. Vagyis eljátssza azt a helyzetet, amikor sok éve Ausztriába érkezett politikai menekültként, és első hetének minden estéjét így töltötte. A performansz viszont mégsem adja át teljesen az emléket: a padon már karfákat helyeztek el, így a művész sehogy sem találja a kényelmes pozíciót.
A hattyúk tava élőben
November 17-ig a Velencei Biennálén nemcsak kijelzőn, de élőben is láthatjuk Okszána Serhejeva ukrán balettáncos és koreográfust az Osztrák Pavilonban, ahogy A hattyúk tava dallamára táncol. Az előadás május 17-től szeptember 30-ig kéthetente pénteken, szombaton és vasárnap délután fél kettőkor, négykor és este fél hétkor kezdődik, október 4. és november 17. között pedig szintén kéthetente pénteken, szombaton és vasárnap délután fél egykor, háromkor és fél hatkor.
Infó
Anna Jermolaewa
60. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé
Osztrák Pavilon, Giardini
Megtekinthető november 24-ig