Egy politikai támadást forgatott át, az Orbán-kormány propagandája által nőinek titulált szemüvegét bocsátotta árverésre, és megjelent benne egy szinte „kötelező elem”, a jótékonykodás. Ennek helyszíne sem véletlen, Debrecen, az anyák napi nagygyűlésének színtere. Ezek jól végiggondolt, egymást erősítő tematikák, amelyek egy kiugróan sikeres narratívához vezettek – mondta lapunknak Lévai Richárd online marketingspecialista Magyar Péter „női” napszemüvegének licitjéről.
A Tisza Párt alelnöke egy hete jelentette be, hogy az El Caminót megjárt Ray-Ban márkájú napszemüvegét licitre bocsátja. Az induló tét 10 ezer forint volt, de nagy léptékben emelkedett az összeg, végül két nap alatt 3 millió forintig jutott. A pénzt egy Debrecen környéki nélkülöző, több gyermekes családnak ajánlotta fel a politikus.
Magyar Péter aukcióra bocsátotta a napszemüvegét egy nehéz sorsú család támogatásáért, a licit 10 ezer forintról indult, 29 perc után már 1,2 millió forintnál tartottAz ikonikus szemüveg akkor került először a Orbán-kormányhoz közeli média látókörébe, mikor Menczer Tamás, a Fidesz kommunikációs igazgatója egy Facebook-poszt alatti kommentfolyamban ezt írta: „Szép a napszemüvege. Amikor abban nyilatkozik, az különösen államférfis. Jól látszik a nárcisztikus önimádat, mindenki lenézése. Ja, egy apróság: a napszemüvege női.” A valóság ezzel szemben, hogy – miként arra a Telex felhívta a figyelmet – a napszemüveg valószínűleg egy Ray-Ban Jack. Ez a típus a leírás szerint nem női, hanem uniszex, ára 40-50 ezer forint körül mozog.
Magyar Péter napszemüveggel kapcsolatos posztja több mint 57 ezer kedvelést és bő 6 ezer hozzászólást kapott, amilyen elérést utoljára április elején a Kossuth téri tüntetés után produkált. Persze a politikus többi bejegyzésére sem szégyenkezhet, átlagosan 15 és 40 ezren kedvelikk, és jellemzően 1-2 ezren szólnak hozzá. – A bejegyzés sikerének egyik titka a többivel ellenében az egymást erősítő tematikák voltak – mondta lapunknak Lévai Richárd. Másfelől az sem elhanyagolható, hogy országos kérdésről van szó.
Az utóbbi időben sokszor az országjárásáról osztott meg videót, képet, információt, ami inkább az adott régióban élőkhöz szólt. A mostani témába viszont bárki beleszólhat, akár támadó, akár támogató jelleggel. Különösen, hogy az embereket a politika vonatkozásában a pénzzel kapcsolatos dolgok amúgy is jobban érdeklik – fogalmazott a szakértő, aki hozzátette, az sem véletlen, hogy maga a licit kommentben zajlott, és nem egy egyébként sokkal ellenőrzöttebb, árverésre fejlesztett oldalon. Mint mondta, az ilyen típusú interaktív posztokat az Facebook algoritmusa is „támogatja” abban az értelemben, hogy minél többen szólnak hozzá, lájkolják, annál többekhez jut el, ami nemcsak a bejegyzés elérését, hanem magát Magyar Péterét is képes növelni. Amellett, hogy ez a forma felvet ellenőrizhetőségi kérdéseket, van ugyanerről az oldalról előnye is. Például ha valaki kamu profilról licitál, bárki tudja jelezni Magyar Péteréknek, hogy valami nem stimmel az illetővel. „Felteszem, ha megvan az eredmény, és a nyertes megkapja a szemüveget, arról is lesz valamilyen dokumentáció, tehát kép, vagy videó, és ugyanígy a családról is, aki megkapja. Ezzel lényegében meg tudja oldani a hitelesség kérdését is” – tette hozzá Lévai Richárd.
Egyébként a politikai licit nem újkeletű, 2013-ban épp Rogán Antal árverezte el egy aukciós oldalon Luis Vuitton hátizsákját, amely egy parlamentben készült fotó után nagy karriert futott be az interneten, számtalan mém született róla. Az akkori piaci értéken 420 ezer forint körüli táska végül 1,1 millióért kelt el. A győztes egy„Jougyert” nevű felhasználó volt, akinek neve, és akkori friss regisztrációja, továbbá azóta inaktív felhasználói fiókja is arra utal, hogy csak emiatt regisztrált az oldalra.