A Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával - írja a Telex.
A lap felidézi, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben jelentette be a megállapodást, miszerint újabb magyarországi vasúti fejlesztéseket vesznek fel az Egy övezet, egy út kínai kezdeményezés infrastrukturális projektjeinek listájára. A tárcavezető arról beszélt, hogy ezzel szerinte „megnyílik a lehetőség, hogy külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan tudjuk modernizálni, fejleszteni Magyarország vasúti hálózatát, amely különösen fontos most, amikor egyre több beruházás érkezik, egyre nagyobb gyárak épülnek, egyre több terméket fognak előállítani”.
Ez a Telex értesülései szerint virágnyelven azt jelentette, hogy a Budapest-Belgrád-vasútvonal után újabb magyarországi vasútfejlesztéseket valósítanak majd meg kínai hitelből, kínai alvállalkozókkal, kínai technológiával. Ezt az is indokolja, hogy a Magyarországon gyártott akkumulátorokat és autókat valószínűleg vonattal szállítanák Európa többi országába, amihez viszont ma nincs meg a megfelelő infrastruktúra, ezért a Nyugat-Európába exportálandó akkumulátorok Kelet-Magyarországról történő szállításához az ország kelet-nyugati vasúti összeköttetésének fejlesztésére lenne szükség. Az Indóház vasúti szaklap (IHO) már csütörtökön arról írt, hogy Szijjártó Péter bejelentése a V0-ra vonatkozhat.
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a csütörtöki Kormányinfón a témában azt mondta: – Mind a gyorsforgalmi út teljes felújítása, mind pedig a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése feltétlenül szükséges, és ez nem csak állami forrásból valósulhat meg, és ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is. Százmilliárdos, több száz milliárdos beruházásokról van szó. Van olyan, amit piaci alapon is meg lehet csinálni, ez főleg a vasútra igaz.
Az IHO úgy tudja, a jelenlegi tervek alapján egy, a MÁV hálózatától elkülönült, jelentős részben betonlábakon, magasvasútként futó pályán építenének új vasútvonalat Ferihegy és Budapest belvárosa közé. A Telex forrásai által is megerősített információk szerint ez egyben azt is jelentené, hogy egy, a MÁV-tól elkülönülve üzemeltetett, egyedi tarifás vasúti szolgáltatás jönne létre. A projektekről részleteket ismerő kormányközeli forrás a lapnak azt mondta, hogy „a kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel”. Csakhogy mivel a ferihegyi gyorsvasutat nem a MÁV nagyvasúti vonalába kötnék be, a projekt pluszköltséget eredményezne az utasok számára. „Ez nem tömegközlekedés lenne, hanem elkülönített pályán egy luxusvonat” – jelentette ki a forrás. Ráadásul mindez ugyancsak a kínaiak akarata miatt történne így, számukra ez azért fontos, mert technológiailag ez hozna nekik uniós referenciát, ergo újabb piacok előtt nyitná meg nekik a lehetőséget.
A tervek szerint egyébként a vasút a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-/maxi-Dubaj városnegyedbe.
Újabb hatalmas autógyár jöhet Magyarországra a kínai elnökkel