Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak, a környező hat országgal összehasonlítva pedig továbbra is a középmezőnyben van Magyarország - közölte a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) pénteken az Magyar Távirati Irodával (MTI).
Az ügy előzménye, hogy a nemzetgazdasági miniszter lényegében megfenyegette a kereskedőket, miszerint ha két héten belül nem igazítják a régiós átlaghoz az üzemanyagárakat, akkor a kormány keményebb eszközöket vet be.
Benzinárstop: a fenyegetőzés folytatódott, Nagy Márton számításait a szakértők cáfoljákA szervezet honlapján elérhető táblázatban a 95-ös motorbenzin és a normál gázolaj árai találhatók meg Magyarország mellett hat országban, Ausztriában, Horvátországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában és Szlovéniában.
Az április 25-26-i adatok szerint a hét ország árai alapján a 95-ös benzin átlagára adókkal együtt 638 forint, a magyarországi ár 645 forint. A normál dízel régiós átlagára a MÁSZ által közölt adatok szerint 624 forint adókkal együtt, a magyarországi ár 635 forint.
Az elmúlt időszakban az üzemanyagok régiós átlagára a benzin esetében 4 forinttal nőtt, a dízel esetében 8 forinttal csökkent. Az üzemanyagárakat döntően a nyersolaj ára, a makrogazdasági folyamatok, geopolitikai konfliktusok és a forint árfolyama befolyásolják. Az elmúlt napokban az olaj árára hatással volt, hogy mérséklődött az Izrael és Irán közötti konfliktus geopolitikai kockázata, és a globális nyersolajtartalékok több mint 100 millió hordóval az elmúlt három év átlaga felett vannak.
Lantos Csaba szerint ha szükség is lesz árplafonra a benzinnél, az dinamikus leszA benzin esetében a nyári specifikációra való áttérés szezonális hatása, a tervezett finomítói karbantartások és az ukrán dróntámadások miatti oroszországi nem tervezett finomítói kiesések voltak a fő mozgatórugók.
A gázolajnál a gyenge kereslet ellensúlyozta a folyamatos finomítói karbantartások okozta kínálat-visszaesést. Eközben nő az európai dízelimport, amely ugyancsak kedvező hatást gyakorolt a hazai és régiós üzemanyagárakra. A kelet-közép európai régió tengeri ellátással is rendelkező országai továbbra is helyzeti előnyben vannak, mivel szélesebb körű ellátási forrásaik lehetnek, tehát alacsonyabb beszerzési áron tudnak hozzájutni feldolgozandó nyersolajhoz és az üzemanyag-késztermékekhez
Az esetleges újabb benzinárstop miatt ismét csak a családi kutak húznák a rövidebbet