MITEM;Odüsszeusz;

Penelopét több színésznő játssza, ezzel is erősítve a női nézőpontot

- A várakozás mágiája

A bolgár Diana Dobreva költői, érzéki, látomásos Odüsszeusz című előadásával nyílt meg a 11. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) a Nemzeti Színházban. 

A bolgár Plovdivi Drámai Színház a Színházi Olimpián járt először Magyarországon, Diana Dobreva rendezésével, a Selyem című előadással vendégszerepeltek Kaposváron. Most az Odüsszeusszal érkeztek az idei Madách Nemzetközi Színházi Találkozóra. Az ő előadásukkal nyílt meg a fesztivál.

Bár a program válogatását tekintve lehet hiányérzetünk, - nincsenek jelen például osztrák, német és francia társulatok - az Odüsszeusz főként a látványát illetően rendkívül imponáló. Diana Dobreva sokat bíz a vizualitásra, és az elképzelés igazolja is őt. Olyan főként fekete-fehér színekből álló, több rétegű világot teremt (díszlet és jelmeztervező: Mira Kalanova) amellyel az elejétől fogva lehet menni, végig fogva tartja és nem engedi el a nézőt. A tekintetet muszáj a színpadra vetni. Egyrészt remekek a képek, a rendező hol vetít és világít (mesterien), máskor a színészek teste jeleníti meg Odüsszeusz utazásának különböző állomásait. Ez a darab (Homérosz szövege alapján Alekszandr Szekulov írta) elsősorban Odüsszeusz visszatérésről, annak stációiról, a várakozásról szól. A vendégszövegek, különböző versek is ezt erősítik. Az egész olyan mint egy lebegő, földön túli, de egyáltalán nem idealizált utazás. Az istenek ebben az előadásban fehér ruhában filozofálnak, közben úgy tesznek, mintha emberek sorsával biliárdoznának. Pénelopét tíz színésznő jeleníti meg, ezzel is felerősítve a szerepét. Úgy tűnik, a rendezőt elsősorban az ő története izgatta. Vajon meddig lehet várakozni, meddig tart a bizalom és a türelem? Rendkívül érzéki ez a jelenet, mint ahogy a szírének epizódja is.

A rendező Diana Dobreva sokat bíz a vizualitásra, és az elképzelés igazolja is őt

Nagyon népes a szereplőgárda, csaknem negyven színész játssza el a görög mitológia egyik alaptörténetéből kiinduló kortársnak tekinthető verses művet.

Az előadás utáni közönségtalálkozón a rendező elsősorban arról beszélt, hogy számára a színház az érzelmi emlékezet megjelenítése. Arról is szó esett, hogy a produkció 2019-ben született, abban az évben, amikor Plovdiv volt Európa egyik kulturális fővárosa. Abban az évben a plovdivi teátrum vezetése úgy döntött, hogy négy hónapra bezárja a színházat és a nagyszínpadot átadja az Odüsszeusz próbáinak. Ez a momentum valószínűleg nagy szerepet játszott abban, hogy ez a nagyvonalú, rengeteg kreatív elemet magában hordozó mágikus világ ilyen részlet gazdagon és technikailag precízen megszülethessen. Ami pedig a színészi jelenlétet illeti, sokatmondó, hogy a többnyelvű színlapon nem szerepel konkrét szereposztás, a színészek nevei szerepek nélkül hosszú listában olvashatók. Ez szerencsére nem jelenti azt, hogy a színészi játék ne lenne erős, inkább egyféle rendezői felfogásról árulkodik. Arról, hogy nem szeretne senkit kiemelni, a társulat egységét hangsúlyozza.

Diana Dobreva munkásságát várhatóan tovább nyomon követhetjük, hiszen az előzetes tervek szerint ősszel Budapesten a Nemzeti Színház társulatával dolgozik majd. 

Infó

Homérosz nyomán Alekszandr Szekulov

Odüsszeusz

Plovdivi Drámai Színház

Rendező: Diana Dobreva

Nemzeti Színház

11. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó

Történetek a brit sitcomról, ami Magyarországon már harminc éve divatban van.