A lehető legmagasabb árat szabta az Orbán-kormány az április 1. óta kapható egynapos autópálya matricára. Az uniós szabályok szerint ezek ára az éves matricáénak legfeljebb 9 százaléka lehet. A régiós összehasonlításban is extra drága, 5150 forintos matrica ráadásul nem a megváltástól huszonnégy óráig érvényes, hanem kizárólag azon a naptári napon használható, amikor megvásárolták. Mindezek miatt vélhetően nem sok magyar autós él majd a lehetőséggel, különösképpen azért, mert a tíznapos engedély csupán 1250 forinttal drágább.
A kormányzat célja vélhetően az volt a nagyon magas díjszabással, hogy még attól az 1250 forinttól se essen el az üzemeltető. Utóbbi, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amely tulajdonosa az rtl.hu portál korábbi beszámolója szerint egy olyan magántőkealap, amely végső tulajdonosai között lehet Mészáros Lőrinc és Szijj László
Ausztriában az egynapos matricáért 8,6 eurót kell fizetni, ami forintra átszámolva 3400-3500 forint, ez nem meglepetés annak fényében, hogy az éves osztrák matrica ára forintban kifejezve 38 ezer forint, amivel bőven alatta marad a jelzett 57 ezer forintot meghaladó magyar árnak. Ausztriában a tíznapos matrica 11,5 euróban, nagyjából 4500 forintba kerül, szemben a Magyarországon alkalmazott 6400 forintos árral. A megszokottaktól eltérő, hogy Ausztriában két hónapra szóló matrica is váltható közel 11 ezer 400 forintért, vagyis 28, 9 euróért.
Drágák a magyar autópálya-matricák, az évesért Ausztriában egy húszezressel kevesebbet kell fizetniAz olyan, hazánkkal fejlettségben és fizetőképes keresletben jobban összemérhető országok esetében, amilyen Csehország és Szlovákia, hasonló különbségekre bukkanunk, ha összevetjük az autópálya-matricák tarifáit. Csehországban az éves díj forintra átszámolva 34 500-ba kerül, a havi bérlet (ennek összege az elmúlt évihez képest csökkent) 6450 forintba, míg a tíznapos 4050, az egynapos pedig kereken 3 ezer forintba.
Meglehetősen hasonló értékeket találunk a szlovák matricák árazásánál, ahol az éves díj a személygépkocsikra 23 640 forint (60 euró), a havi 6670 forint (17 euró), a tíznapos 4720 forint (12 euró), míg az egynapos – erről egyelőre hivatalos információ nem áll rendelkezésre – valahol a 2300-2400 forintos sávban lesz majd található, betudhatóan annak, hogy ennek mértéke nem haladhatja meg az éves matrica árának 10 százalékát.
Itt a bejelentés, az Európai Bizottság vizsgálja, hogy 35 évre Mészáros Lőrincnek, Szíjj Lászlónak és társaiknak adták a magyarországi autópályákatMég a fentieknél is mérsékeltebb autópálya-használati díjakkal találkozunk keleti uniós szomszédunk, Románia esetében. Itt az éves díj mindössze 11 200 forint (140 lej), a havi 2800 forint (35 lej), az egyhetes vagy tíznapos matrica ára pedig 1200 forint (15 lej). Az eddig felsorolt országoktól eltérően Romániában 90 napos autópálya-matrica is vásárolható 5170 forintért (64,6 lej).
A horvátországi autópálya-használat rendszerében különbözik a hazánkétól és a régióban található uniós tagállamokétól, mert itt útszakaszokra szól a fizetési kötelezettség, nem megadott időszakokra. Így külön állapítják meg a magyar-horvát közúti határtól Zágrábig tartó pályaszakasz használatért fizetendő díjat, ami 3300 forint (5,8 euró), ami mellett az ország régióira osztva vásárolhatóak pályamatricák 5,8 valamint 30,6 euró közötti sávban a legkülönbözőbb árakon.
A magyarországival közeli rokonságot mutat volt szocialista országok éllovasának számító Szlovénia autópálya használatának árazása. Itt az éves matrica forintban kifejezve közel 46 ezer forint (117,5 euró) ami viszonylagos drágasága ellenére lényegesen olcsóbb, mint a hazánkban alkalmazott 57 ezer forintos éves díj. Az egy hónapra szóló matrica 12 ezer 600 forint (32 euró), míg az egyhetes 6300 forint (16 euró).