A hagyományos reklámhordozók ideje lassan leáldozik, miközben egyre többen bíznak az influenszerek által ajánlott termékekben. A brit Joe Wicks a Covid-járvány idején minden nap 9 órától megtartotta „reggeli tornáját” az online térben, hogy megmozgassa az otthonukba kényszerült gyerekeket és vállalkozó kedvű felnőtteket. Bár a The Body Coach néven is ismert influenszer már jóval korábban, 2014-ben elindította az Instagramon videósorozatát, amelyben 15 másodperc alatt mutatott be ízletes és egészséges recepteket követőinek, igazán népszerűvé azonban csak akkor vált, amikor az aggodalommal teli hónapokban kapaszkodót nyújtott az embereknek vidám tornagyakorlataival. Az ő példája is jól mutatja azt a trendet, hogy napjainkra mennyire átalakult a marketing világa – írja a Foodnavigator.
A korábban megszokott hirdetések helyett sokkal ösztönzőbb tud lenni, ha egy ember áll az élére valamilyen mozgalomnak, kezdeményezésnek, legyen az öltözködés, utazás vagy jelen esetben az egészséges táplálkozás.
Az influenszerek egyre jelentősebb hatást gyakorolnak a követőik döntéshozatalára. Javaslataik új ételek, italok kipróbálására ösztönözhetik az embereket, akár a régóta fennálló étkezési szokásaikat is megváltoztathatják. Ennek alapja az a bizalom, ami kiépül az influenszer és követői között. A Mintel piackutató cég szerint a brit felnőttek 47 százaléka vásárolt már olyan terméket, amelyet egy véleményvezér reklámozott, a Z generációs (1995 és 2009 között születtek) fiataloknak pedig már legalább a fele a közösségi médiából tájékozódik, hogy ajánlásokat kapjon, mielőtt valamelyik keresőt (például a Google-t) használná.
Hogy ez a hatás mennyire erős is lehet, azt jól mutatja, hogy 2022 májusa és júniusa között 33 százalékkal nőtt a fetasajt értékesítése annak köszönhetően, hogy a TikTokon megjelent egy kihívás, amelynek keretében sokan arról osztottak meg videókat, hogyan készítenek a fetasajtból krémet vagy mártogatóst. A TikTok jelentése szerint egyébként a „food” (élelmiszer) hashtaget (megjelölést) már 555 milliárd (!) alkalommal használták a platformon.
A véleményvezérek azonban nem csupán az átlagemberekre hatnak, ezt jól tükrözi, hogy egy 2023-as tanulmány megállapította: az Egyesült Királyságban a megkérdezett hivatásos szakácsok 81 százaléka fedezett már fel recepteket valamelyik közösségimédia-felületen, és a 97 százalékuk fel is vette ezeket az ételeket a repertoárjába. Azonban nemcsak a receptek válhatnak népszerűvé az interneten, hanem a különböző konyhai eszközök is. A koronavírus-járvány idején az egekbe szökött az air fryerek (forró levegős sütők) eladása, hiszen rengetegen kényszerültek otthon főzni, és felfedezték maguknak ezt a rendkívül hatékony és energiatakarékos eszközt. Mindez pedig visszahat az élelmiszergyártókra is: a fagyasztott élelmiszereket előállító cégek kifejezetten ezekre a forró levegős sütőkre fejlesztenek termékeket, amiket pedig ki mással reklámoztatnának, mint a népszerű influenszerekkel.