Az ITA számára létkérdés lenne a társulás, miután az Alitalia romjain, az olasz állam által 2020-ban életre keltett társaság helyzete finoman szólva is ingatag. Piaci része még Olaszországban sem több, mint 20 százalék, alig rúg labdába a Ryanair mellett, amely az olasz légtér 50 százalékát uralja. Nemzetközi viszonylatban pedig végképp versenyképtelen az olasz társaság, az országból külföldre induló járatok alig több, mint 7 százalékán látható az ITA logója.
Európa legtekintélyesebb társasága a Lufthansa első lépésben, 41 százalék erejéig, 325 millió eurós tőkeemeléssel vásárolná be magát, de a végső cél az ITA teljes bekebelezése lenne. Brüsszel azonban akadékoskodik, mondván megszűnik az egészséges konkurencia nem csak Európában, de az Olaszországból az USA-ba, Kanadába, Japánba és Indiába tartó járatok terén is. A Lufthansa ügylet mellett a harmadik legnagyobb spanyol légitársaság, az Air Europa, valamint a, 2011.-ben, a British Airways és az Iberia fúziója révén létrejött IAG házassága, és a Sas és a Tap tervei is munkát adnak az EU komisszároknak. Attól tartanak, az öt legnagyobb vállalkozás, a Lufthansa, az Air France-KLM, az IAG, a Ryanair és az easyJet a piac 73,5 százalékát kontrollálhatja, szemben a húsz évvel ezelőtti 47 százalékkal.
Ami a Lufthansa ITA egyesülést illeti, nem csak a jegyárakat nagymértékben befolyásoló üzleti dominanciában látnak a veszélyt a hivatalnokok, a gyakorlatban kulcsfontosságú, az egyes repülőtereken a fel és leszállást szabályozó úgynevezett „slot”- ok, azaz a „réshelyek” monopolizálásától is tartanak. A Lufthansa kezébe kerülne a milánói, a római repülőtéri rések 66 százaléka, a társaság ugyan hajlandó felajánlani ezek értékesítését, ám Brüsszel azt kívánná, pénzügyi, logisztikai segítséget is adjon legalább három évig a lehetőséggel élő társaságoknak. De ez még mind nem elég, azt is el szeretnék érni a versenyhatóságok, hogy a Lufthansa váljon meg Technik nevű, nagyon is jól jövedelmező karbantartó cégének egy hányadától, kéri ezt annak ellenére, hogy az olasz arának nincs is ilyen tevékenysége. Lufthansa bejelentette, számára érthetetlen és elfogadhatatlan Brüsszel álláspontja. Döntés nyárra várható.