Oroszország emberi pajzsként használhatta az ukrán hadifoglyokat, hogy utánpótlást szállítson rakétarendszereihez - vetette fel csütörtökön az ukrán katonai hírszerzés szóvivője. Andrij Juszov továbbra sem erősítette meg, hogy 65 ukrán hadifogoly lett volna azon az Il-76-os orosz katonai szállító repülőgépen, amely szerda délelőtt Moszkva állítása szerint ukrán rakétatalálat miatt zuhant le. De azt megerősítette, hogy aznapra fogolycserét terveztek. Kijevi katonai források korábban azt mondták az Ukrajinszka Pravdának, hogy a repülőgépen Sz-300-as légvédelmi rakéták voltak, amelyeket Oroszország rendszeresen használ a Harkivi terület elleni támadásokra. A Szabad Európa (RFE/RL) ukrán szolgálatának nyilatkozva Juszov felvetette, hogy mind az Sz-300-as rakéták, mind az emberek a fedélzeten lehettek.
Dmitro Lubinec ukrán ombudsman közölte, hogy az ENSZ-hez és a nemzetközi vöröskereszthez fordul, hogy segítsenek kideríteni, mi történt. A nap folyamán orosz és ukrán tisztviselők egymásnak ellentmondva nyilatkoztak arról, kapott-e kérést az ukrán hadsereg a légtér biztosítására abban a határ menti orosz térségben, ahol a szerencsétlenség történt. Juszov hangsúlyozta, hogy a nemzetközi jog normái azt diktálják, hogy a hadifoglyokat fogva tartó állam felelős a biztonságukért, s a foglyokat nem szabad katonai repülőgépeken szállítani. Juszov azt sem zárta ki, hogy az orosz hadsereg lőhette le véletlenül az Il-76-os gépet, amikor egy ukrán drónt vett célba.
Közben az orosz hatóságok a lezuhant gép mindkét feketedobozát megtalálták, kérdés azonban, hogy kiértékelésükhöz Moszkva odaenged-e független vizsgálókat. Telegram-csatornáján Zelenszkij ukrán elnök azt írta, ragaszkodni fognak a baleset nemzetközi kivizsgálásához. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője ugyanakkor áttételesen elutasította ezt a követelést: "Ha a kijevi rezsim bűneinek nemzetközi kivizsgálására gondol, akkor egyértelműen szükség van” erre – mondta. Arra azonban nem tudott magyarázatot adni, hogy Kijev miért lőtte volna le az gépet, ha tudta, hogy azon saját katonái vannak.
Orosz és ukrán katonai bloggerek szerint még tisztázásra vár az is, hogy a lezuhant Il-76-os honnan érkezett, mi volt a járatazonosító száma, nem fegyvereket szállított-e, és milyen irányban tartott, mielőtt rakétatalálat érte. Az ukrán vezérkar szerint az adott időszakban több orosz katonai szállítógép leszállását is észlelték Belgorodban, s ezt a Harkiv és más ukrán városok ellen zajló orosz rakétacsapásokkal hozták összefüggésbe. Leszögezték, hogy ezek miatt továbbra is lépéseket tesznek a hordozóeszközök megsemmisítésére és a légtérellenőrzés gyakorlására.
Az ukrán katonai hírszerzés Facebook-közleménye szerint Oroszország vádja, miszerint Kijev lőtte le a foglyokat szállító repülőgépet, "az ukrajnai helyzet destabilizálására és az államunknak nyújtott nemzetközi támogatás gyengítésére" irányul. Oroszország csütörtökre összehívta az ENSZ Biztonsági Tanácsának rendkívüli ülését, hogy megvitassák a repülőgép lelövését.
Nem tudni, ki lőtte le az orosz csapatszállító repülőt és azt sem, hogy valóban ukrán foglyokat szállított-e vagy rakétákatA lelőtt Il-76-os tisztázatlan útvonala
Az ukrajnai háború fejleményét követő VChK-OGPU orosz katonai blog szerdán azt írta, hogy a repülőgép nem sokkal a belgorodi repülőtérről történt felszállás után zuhant le. Jablonovo falu, amelynek közelében a földbe csapódott, a terület székhelyétől, Belgorodtól mintegy 65 kilométere észak-nyugatra (Oroszország belseje felé) található, miközben a tervezett fogolycsere helyszíne Belgorodi terület ukrajnai határán lett volna - írta a Vazsnije Isztorii független orosz hírportál a Shot Telegram-csatornára hivatkozva.
A szabadon hozzáférhető hírszerzési adatokból dolgozó Skrynka Pandori ukrán elemző adatai szerint a lezuhant RA-78830-as számú repülőgép Egyiptomon, Szaúd-Arábián, a Vörös-tengeren és Iránon keresztül repült, Szíria közelében eltűnt a radarokról, majd Belgorod felett tűnt fel. "Minden jel arra utal, hogy keletről hozott fegyvereket. Arra egyelőre semmi jel nem utal, hogy esetleg foglyok is lehettek rajta" - vélekedett az elemző.
A FlightRadar nyomkövető szerint azonban a szóban forgó RA-78830-as járat moszkvai idő szerint 10:10 körül kezdte meg az ereszkedést Ciprus és Líbia között, így 11:00-kor, amikor a baleset történt, még nem lehetett a Belgorod feletti égbolton. A lezuhant Il-76-os valódi járatszáma tehát egyelőre ismeretlen. Az Il-76-os katonai szállítógépek Belgorod régió feletti repüléseiről a Vazsnije Isztorii szerint nincsenek elérhető nyílt adatok.
Az orosz védelmi minisztérium közlése szerint ezzel szemben a lelőtt Il-76-os a moszkvai Cskalovszkij reptérről Belgorodba vezető útvonalon repült, hogy ukrán katonákat szállítson fogolycserére. Ennek a végső helyszíne a tárca szerint a Kolotilovkai határátkelő lett volna. A Google Maps szerint Kolotilovka (Kolotylivka) Belgorodtól közel 100 kilométerre nyugatra van.