– Óriási lépést teszünk közösen a 2019-es választási programom végrehajtása érdekében, hiszen ebben szerepelt, hogy a 14 évnél fiatalabbak ingyen használhassák a közösségi közlekedést, valamint része volt, hogy Budapesten és az agglomerációban egységes tarifarendszeren alapuló, egységes bérlet- és jegyrendszert kell kialakítani a városon belül és a városon kívüli szolgáltatásokra – így reagált Karácsony Gergely Lázár János kedd délelőtti közlésére. Az építési és közlekedési miniszter ugyanis kijelentette, van egy „marha egyszerű” ajánlata a Budapest-bérlet körül kialakult helyzetre: a tárca készen áll, hogy a Budapest-bérletet elfogadják a Volán-MÁV és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros az összes BKK-BKV járaton elfogadja az országbérletet és a vármegyebérletet.
A főpolgármester erre válaszul azt is elmondta, hogy az elkövetkező hetekben intenzív, és remélhetőleg konstruktív tárgyalásokra készül, ezért nem szeretné éles szavakkal illetni a Lázár János által említett valótlanságokat. Azt azonban leszögezte,
a minisztérium részéről az elmúlt hónapokban nem érkezett olyan tárgyalási javaslat, mely a bérlet jelenlegi rendszerének a fenntartását szolgálta, csak olyan, ami egyszerre volt rossz Budapestnek és a Fővárosi Önkormányzatnak, ilyen megállapodást pedig Budapest főpolgármestere nem köthet.
Lázár János nyilván nem ismeri kellő mélységében ezt a bonyolult rendszert – ha ismerné, nem mondta volna azt, hogy a jegybevételek egy százalékát kapja meg az állam a Budapesten keletkező bevételekből, hiszen ez a szám valójában 12 százalék. Vagyis a Fővárosi Önkormányzat sokmilliárdot fizet ezekért a szolgáltatásokért.
az a költségvetési törvényben szerepel, hogy a kormány – ha csak kismértékben is – hozzájárul a budapesti közösségi közlekedés rendszeréhez.
– Az országos bérletek elfogadása, illetve a Budapest-bérlet megőrzése egy jó irány – jelentette ki Karácsony, aki reméli, hogy – ha a választási programjában szereplő felvetésével már nem tette – legalább a saját miniszterét már felkarolja a kormány, és megvalósulhat mindez.
– A hosszú barátság alapja a pontos elszámolás – hangsúlyozta, hozzátéve, a következő hetekben meg kell határozni a részletpontokat arról, hogyan lehet elszámolni a közösen szerzett bérletbevételekből. Hiszen a közös szolgáltatások mellé közös bevételmegosztás kell – mondta.
A főpolgármester kiemelte, számukra csak olyan megállapodás fogadható el, amely egyszerre jelent Budapestnek és a kormánynak is plusz forrásokat a közösségi közlekedés jobb finanszírozásához.
Rafináltan elfogadhatatlan és értelmezhetetlen ajánlatot tett Lázár János BudapestnekMint megírtuk, Lázár János korábban Debrecenben tartott sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy a kormány nem akarja szívatni a budapestieket, még a főpolgármestert sem, de „Budapesten sincs ingyen ebéd”.
A miniszter szerint „Budapesten, ahol térdig járnak állítólag a pénzben” elaludt a városvezetés, el kellett volna fogadniuk az ajánlatukat, amelyben csak annyit kértek, hogy a főváros fizesse meg az agglomerációs járatok – HÉV, Volánbuszok, városon belüli vonatok – üzemeltetési költségének ráeső, inflációval emelt költségét. Ez, ahogy ő is elismerte, egy évek óta ismétlődő elszámolási vita, amelyben évről évre többet követel a minisztérium a fővárostól.
A régi szerződés visszaállíthatatlan Lázár János szerint, ezért új ajánlatot tett: az állami közlekedési társaságok – MÁV, Volán – elfogadják a Budapest-bérletet a városhatáron belül, cserébe a főváros fogadja el a BKK járatain a vármegye és az ország bérletet. (A teljes árú vármegyebérlet 9450 forintba, a tanuló vármegyebérlet pedig 945 forintba, a teljes árú országbérlet 18900 forintba, a tanuló országbérlet pedig 1890 forintba kerül. A BKK bérletek teljes áron 9500 forintért, diákbérlet 3450 forintért válthatóak.) Már csak azt nem tudni, hogy pontosan milyen vármegye bérletről beszél Lázár. Lesz egy külön budapesti vármegyebérlet vagy Budapestet, amely közigazgatásilag külön egység, most közlekedésileg beolvasztják Pest megyébe és az ott érvényes bérletek lesznek jók a fővárosban is?
Vitézy Dávid: Lázár János bejelentése ebben a formában értelmezhetetlenAzt azonban – mint arra lapunk is felhívta a figyelmet – nem mondta el a miniszter, hogy a fővárosi önkormányzat minden évben kifizette a mindkét fél által elfogadott összeget. Az utolsó vita a 2022-es évre vonatkozott, amelyre a kiinduló 6,6 milliárd forintnál már 2,7 milliárddal kért többet a minisztérium. A BKK vitatta ezt. Tudni kell, hogy a MÁV és a Volánbusz számos szolgáltatást vásárol a főváros közlekedésszervező cégétől, amiért az díjat számol fel, így valójában a két összeget közelítik egymáshoz az elszámolás során.
Az ÉKM utolsó decemberben tett ajánlata 2,1 milliárd plusz volt, de jelezték, hogy elveszik a 12 milliárdot és nincs biztonságban a Budapest-bérlet sem. (Ez a főváros közigazgatási határain belül mindenféle közösségi járműre érvényes bérlet, régi nevén BKV-bérlet.) Így már az is erős miniszteri csúsztatás, hogy itt csupán arról lenne szó, hogy a főváros nem fizet. Másrészt a Lázár által emlegetett ingyen ebéd soha nem létezett. Az állam a főváros közösségi közlekedésre adott 12 milliárd forintos évi normatívával egy egységnyi teljesítményre 70 fillért fizet, a főváros ugyanezért 3 forintot. Budapest a 2016-os megállapodás szerint minden évben milliárdokat fizet az agglomerációs járatok használatáért, amelynek összegét úgy emelték folyamatosan, hogy a cserébe nyújtott szolgáltatás minősége romlik (az elöregedett szerelvények miatt januártól például ritkábban járnak a HÉV-ek).
Lázár János: Maradhat a Budapest-bérlet, ha az összes BKK-BKV járaton elfogadják az országbérletet és a vármegyebérletet