Minden tömegközlekedési bérletet megszüntetnek a vármegye és az országbérlet kivételével március elsejétől - mondta kedd délelőtti debreceni sajtótájékoztatón az építési és közlekedési miniszter.
Lázár János közölte azt is, hogy bevezetik a napijegyeket a vármegyékben és az országban is. Ennek ára a vármegyékben 999, országosan pedig 4999 forint forint lesz.
Felülvizsgálják a kedvezményrendszert is, a 65-ből 22 kedvezmény marad meg. A külön igazolványok és az utazási kedvezményre szóló igazolványok kezelése és ügyintézése megváltozik, és megszűnnek ezek a külön igazolványok.
A mostani kedvezményrendszer átalakítása azt jelenti, hogy az oktatásban és egészségügyben dolgozók vagy éppen a közalkalmazottak korlátlanul utazhatnak féláron. Ehhez mindösszesen regisztrálni kell. Ingyenesen utazhatnak a 14 év alattiak, a 14 és 25 év közötti korosztálynak pedig 50 százalékos kedvezményt biztosítanak - már amennyiben nem vesznek vármegye- vagy országbérletet, mert azokon a 90 százalékos kedvezmény továbbra is érvényes.
Ugyancsak ingyenes lesz a tömegközlekedés a nagycsaládosoknak, a fogyatékkal élőknek, a tartós betegeknek, s azoknak, akik korábban magyar igazolvánnyal utaztak. Emellett az őszi hónapoktól - várhatóan szeptembertől - lehetővé teszik a kártyás fizetést az összes Volán-buszon, ahol csak készpénzes lehetőség van.
A pénztári és fedélzeti készpénzes fizetést megterhelik egy 200 forintos adminisztrációs díjjal,
ha mellette kártyával is fizetni lehet.
Lázár János megjegyezte, sokan szidták őt, hogy a vármegye- és országbérletek mekkora lyukat fognak ütni a költségvetésen, ám több a jegyből származó árbevétel, a kedvezményes országbérlettel és vármegyebérlettel, mint azok bevezetése előtt.
A budapesti tömegközlekedésről szólva elmondta, van egy „marha egyszerű” ajánlata a Budapest-bérlet körül körül kialakult helyzetre: a tárca készen áll, hogy a Budapest-bérletet elfogadják a Volán-MÁV és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros az összes BKK-BKV járaton elfogadja az országbérletet és a vármegyebérletet.
Rafináltan elfogadhatatlan és értelmezhetetlen ajánlatot tett Lázár János BudapestnekHa betartanák a törvényeket és az uniós szabályokat, a budapesti HÉV-ek már nem közlekednénekA miniszter azt hangoztatta, nem szeretnének senkinek sem kárt okozni, a kormány nem akarja szívatni a budapestieket, még csak a főpolgármestert sem. Ugyanakkor jelezte, ha a főpolgármester elalszik, „elbambulja” a szükséges megállapodást, a számlák kifizetését, ettől nehéz eltekinteni, és ezt a munkát sajnos nem tudják helyette elvégezni. Azt hangoztatta, hogy a nap végén fizetnie kell valakinek, s mindegy, ezt ki teszi meg: az állam fizet érte, a főváros fizet érte, a főpolgármester személyesen fizeti ki a számlát, netán az LMP vagy Vitézy Fávid volt közlekedési államtitkár netán az utasok, ingyen ebéd a közlekedés területén Budapesten sincs.
„Érdeklődve követem azt a politikai vitát is, ami az ügy kapcsán kialakult, és én szívesen veszem magamra a Lázár János a patás ördög, aki minden budapestit meg akar büntetni című szerepet. Örülök, hogy az önkormányzati kampányban az LMP rám ezt a szerepet osztotta, bár szerettem volna kimaradni a fővárosi önkormányzati kampányból, de bennünk, a tárcámban, a kormányban, a miniszterelnökben a megállapodás szándéka van” - fogalmazott a politikus.
Karácsony Gergely: Lázár János kétmilliárddal többet kért az agglomerációs járatokért, és akkor is megszüntette volna a Budapest-bérletetLázár János egy kérdésre válaszolva jelezte, méltányos az ajánlata, ugyanakkor szavaiból az derül ki, hogy nem szűnik meg a Budapest-bérlet. Szerintem az történt, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak és a rosszul álló polgármesteri kampánynak érdeke az, hogy a patás ördög kormánnyal legyen egy konfliktus, ezért nem írták alá ezt a megállapodást – osztotta meg benyomásait. Úgy véli, egy jó ajánlatot tett a főváros vezetésének és várja a főpolgármester válaszát. Azt hangoztatta, semmi mást nem kérnek a fővárostól, mint hogy a 2022-es és 2023-as év költségeit az inflációval növelve fizesse ki a főváros az államnak.
Miért kellene csak nekünk elfogadni a Budapest-bérletet, és miért nem kérhetjük mi, magyarok, akik nem a fővárosban élünk, vagy a kormányban dolgozunk az, hogy a főváros is fogadja el az országbérletet vagy a vármegyebérletet?
– tette fel a kérdést. Úgy véli, a kettő teljesen kiegyenlíti egymást, s nem gondolja, hogy nagy lenne a különbség. Éppen ezért egy fairnek és tisztességesnek nevezte a kormányzat általa ismertetett ajánlatát.
A Népszava munkatársa arról érdeklődött, mi lehet az oka annak, hogy 13 év kormányzás után a felnőtt fiatalok csupán hat százaléka tervez Magyarországon maradni, 68 százalékuk szerint pedig rossz az ország állapota. Lázár János erre azt felelte, folyamatosan csökken azok száma, akik külföldön vállalnak munkát. Én is elégedetlen vagyok a magyarországi állapotokkal, mégis Fidesz-szavazó vagyok, sőt, a Fidesz-kormány minisztere vagyok, ezért dolgozom, hogy jobb állapotok legyenek - magyarázta, hozzáfűzve, hogy az elégedetlenség előrehajtja az embert. A folyamatot úgy lehet megállítani, hogy egy versenyképes ajánlatot próbálunk tenni, aminek van is eredménye, hiszen a visszaköltözők száma folyamatosan nő Magyarországon - vélekedett. Megjegyezte, hogy ez a kérdés feltehető Európa leggazdagabb országaiban is, hiszen a nyugatra való elvándorlási arány nemhogy csökken, hanem egyenesen nő. Példaként Németországot említette, ahonnan rengeteg fiatal indul el az Egyesült Államokba.