Felfegyverkezve, folytatólagosan elkövetett rablás bűntettének kísérlete miatt emelt vádat a Veszprémi Járási Ügyészség egy fiatalkorú fiú ellen, aki rendszeresen bántalmazta az iskolatársát – közölte honlapján a vádhatóság.
Az eset 2021 őszén történt, az elkövető 16 éves volt ekkor, egy veszprémi középiskolában osztálytársa, majd kollégiumi lakótársa volt a sértettnek. A fiú rendszeresen szóban molesztálta iskolatársát, és apróbb dolgokat, például teafiltereket, szendvicseket, üdítőket vett el tőle engedély nélkül. A sértett a konfliktusok elkerülése érdekében nem mert szembeszállni vele mindezek miatt.
A vádlott az iskolai szünetekben sem hagyta békén áldozatát, fenyegetéssel is követelte az ennivalóját a sértettől, s ha nem adta oda neki, akkor fizikailag is bántalmazni kezdte, több esetben kerékpárlánccal, kábeldarabbal ütlegelte. 2021 novemberének végén odáig fajult a dolog, hogy a vádlott az ennivaló megszerzése érdekében kirúgta a sértett lábát és egy kést fogott a fiú torkához, aki azonban ez alkalommal nem tudott neki semmit sem adni. A támadó csak ekkor engedte el.
Az ügyészség az elkövetővel szemben javítóintézeti nevelés alkalmazására tett indítványt a Veszprémi Járásbíróságnak – tájékoztatott a vádhatóság.
Az iskolai bántalmazás rendszerszintű probléma Magyarországon, az UNICEF még 2022-ben végzett széleskörű felmérést a magyar középiskolás gyerekek körében, iskolai zaklatással, az erőszak elterjedtségének mértékével és működésmódjával kapcsolatban. A kutatás aggasztó eredményeket mutatott: a megkérdezettek 66 százaléka arról számolt be, hogy tanulmányai során rendszeresen éri vagy érte fizikai, lelki vagy verbális erőszak, az esetek csaknem felében napi szinten. A magyar tizenévesek 85 százaléka már legalább egyszer tapasztalt iskolai bántalmazást. A bántalmazási esetek kimagasló többségében az osztálytársak az elkövetők, de előfordul, hogy az iskolai közösség más tagjai, esetenként még a tanárok is részt vesznek benne. Nagyon gyakori a lelki bántalmazás, ami lehet egy közös programból való kizárás, teljes kiközösítés, verbális agresszió, illetve az online térben zajló megalázás, gúnyolódás.
A felmérés eredményében külön ijesztő, hogy a válaszadók csupán kétharmada ítélte el az iskolai és online zaklatás minden változatát, ugyanakkor minden harmadik bántalmazott gyerekkel előfordult már, hogy a napi szintű iskolai zaklatás miatt nem ment be az óráira. A segítségkérés az eredmények szerint az esetek körülbelül felében hatékony, és érdemi változást idéz elő.
A magyar középiskolások 66 százaléka élt át rendszeres bántalmazást