Sűrű program vár ma reggeltől az országgyűlési képviselőkre: a parlament 23 törvényjavaslatról vagy módosításról szavaz, és mindez vélhetően az estébe nyúlik majd, ugyanis előtte 21 jogszabályról és határozati javaslatról vitázik is a parlament.
A voksolások közül a legnagyobb érdeklődés a Mi Hazánk két – a fővárosi önkormányzati választási rendszert, illetve a parlamenti voksolást megváltoztató – javaslata mellett a szuverenitásvédelminek nevezett törvény, valamint az alaptörvény 12. módosítását kíséri. Mint arról lapunkban beszámoltunk, a szélsőjobb párt Budapesten visszaállítaná a 2014-ig érvényes listás választásokat, vagyis, hogy nem a főpolgármester, a 23 kerületi polgármester és 9, kompenzációs listáról bekerülő képviselő alkotná a közgyűlést, hanem a grémium összetételét a pártlistákra leadott voksok határoznák meg. A mi hazánkos javaslat szerint eredendően két párt közös listája esetében 10, ennél több formációt tömörítő listánál 15 százalék lett volna a bejutási küszöb, ám a törvényalkotási bizottságban a kormánypárti módosítók átírták az elképzelést, és a listás bejutási küszöböt egységesen 5 százalékban állapították meg, azaz a közös listáknak is elegendő lenne elérni a minimális szavazatszámot.
Kezd látszani, mit akar a Fidesz a Mi HazánkkalHallgat a Fidesz a választási reformról, nem fog lépni, csak ha veszélyben érzi magátA lapunknak korábban nyilatkozó szakértők szerint ezzel a kormánypártok azt próbálnák elérni, hogy a legutóbbi voksoláson egységes, sokpárti ellenzéki koalíció kisebb egységekre szakadjon, bízva abban, hogy így nemcsak megoszlanak a kormányellenes szavazatok, ellenzéki győzelem esetén pedig nehezebb lesz megfelelő koalíciót kialakítani.
A parlamenti választási rendszert német mintára alakítaná át a Mi Hazánk, ami a jelenleginél arányosabb mandátumelosztást jelentene, hiszen a képviselői helyek száma a listás szavazatok arányát tükrözné, ugyanis az egyéniben elnyert mandátumokkal csökkenne a listás helyek száma – ennél a lebonyolítási formánál az elmúlt 13 évben a Fidesz-KDNP egyszer sem szerzett volna kétharmados többséget. Egy ilyen változtatás jelenleg a kormánypártoknak nem érdeke, ám mivel nem konkrét jogszabály-módosítás, hanem csak konkrétumok nélküli határozati javaslat kerül a képviselők elé, még az is előfordulhat, hogy megszavazzák a kezdeményezést, hogy aztán később érdemben ne nyúljanak a jelenlegi törvényhez. A Mi Hazánk a két javaslat beterjesztésekor kijelentette, csak együtt hajlandóak tárgyalni róluk, és amennyiben a Fidesz-KDNP erre nem hajlandó, úgy visszavonják a kormánypártoknak is fontos, fővárosi helyhatósági választásokról szóló javaslatukat. A Telexen hétfőn megjelent interjúban Toroczkai László, a Mi Hazánk elnöke ráerősítve korábbi óvatos visszakozására, újra fél sikernek titulálta, ha legalább a budapesti változásokat erőltető javaslatuk átmegy.
Novák Előd: újabb javaslatai előtt a Mi Hazánk sem a Fidesszel, sem mással nem egyeztetett„Kívülről akarták befolyásolni a parlamenti választásokat Magyarországon. A baloldali politikusok a törvényeket kijátszva külföldi szervezetektől pénzt fogadtak el, és abból akartak hatalomra kerülni” – indokolta a szuverenitásvédelminek nevezett, az ellenzékkel szemben komoly furkósbotként alkalmazható jogszabályjavaslat beterjesztését a Fidesz, mely többek között létrehozná az egyelőre meglehetősen homályos funkciójú, ám leírása alapján felettébb fenyegetőnek hangzó Szuverenitásvédelmi Hivatalt is. Sőt, utóbbit az alaptörvénybe is iktatnák, immáron tizenkettedszerre módosítva Szájer József anno gránitszilárdságúnak titulált fő művét.
Mindezek mellett kedden nyomnak gombot a képviselők többek között az önkormányzatok adósságrendezéséről szóló módosításról is, mely szerint egy adósságba keveredett település csődgondnokot kaphat és két évig pénzügyi felügyelet alá kerülhet, de szavaznak például a sporttörvényről vagy a Magyar Honvédség iraki szerepvállalásáról is.
Havi 5 milliós fizetés és mentelmi jog jár majd a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnökénekDavid Pressman szerint a Fidesz szuverenitásvédelmi törvényéhez képest enyhe és szelíd a Putyin-féle Oroszország hasonló jogszabálya is