;

képzőművészet;aukció;

Claude Monet Le Bassin Aux Nymphéas című vászna 74 millió dollárt fialt

- Képek az árnyékból

Soft landing – sima földet érés, ez a legjobb, amit józanul el lehet mondani a novemberi New York-i művészeti aukciókról, amelyek kimenetelét az utolsó pillanatig bizonytalanság övezte.

A várható vevők kockázatvállalási készségét, fizetőképességét még a legbátrabb piaci jövendőmondók sem próbálták megbecsülni. Bonyolultabb lett az emberek élete, túl sok az olyan esemény, amely elvonja a figyelmüket a művészettől, hűtötték le az előzetes várakozásokat a szakértők. A kérdőjeleket gyarapította az is, hogy a kínálatából nagyon hiányzott az egy évvel ezelőtt piacra dobott Paul Allen gyűjteményhez mérhető csemege. A Microsoft hajdani társalapítójának kollekciója tavaly novemberben egymaga több mint 1,6 milliárd dollárt fialt. Most összesen alig került valamivel több a három aukciósház kasszájába.

A Christie’s egyik rendezvényét megzavaró klímaaktivisták, ha nem is ez volt a céljuk, jól érzékeltették a közhangulatot. “No art on a dead planet!” (Halott bolygón nincs művészet!) – állt a táblájukon, majd amikor a biztonságiak kivezették őket, azt kiabálták: „krízisben vagyunk”.

Amy Sillman Junker 1 című műve meglepetésre csaknem 1 millió dollárt ért

A kéthetes New York-i árveréssorozaton születtek rekordok, az áru java elkelt, de az elemzők tartózkodtak a szuperlatívuszoktól. Tömeg volt a Rockefeller Centerben, de a vevők nem voltak hajlandók kockáztatni, igazi érdeklődést csak a „biztosnak” mondott tételek váltottak ki. Az örökrangadót a Sotheby’s nyerte: 1,2 milliárd dollárt számoltak össze a jutalékokkal együtt a végső mérlegkészítéskor, a rivális Christie’s 864 milliót, míg a Phillips 175 milliót kalapált össze. A műtárgyakon túl ráadásként a Sotheby’s elárverezett egy 1962-es Ferrari GTO-t csekély 51,7 millió dollárért – ezzel együtt is az összbevétel mintegy 30 százalékkal maradt el a tavalyi eredménytől.

Joan Mitchell festménye, az Untitled (ca. 1959) 29,2 millió dollárért talált vevőt

A máskor bőven osztogatott „leg” szócska ezúttal inkább csak nőknek jutott: soha nő nem dicsekedhetett korábban az Emily Fischer Landauéhoz hasonló értékes gyűjteménnyel, de a legtöbb egyéni rekordot is hölgyalkotók írták. Joan Mitchell-hez mind a Sotheby’s-nél, mind a Christie’s-nél nagy reményeket fűztek. Előzetesen csak azt találgatták, vajon az 1959-es Untitled, vagy a 90-es évek eleji Sunflowers ír aukciós rekordot, végül az utóbbi, a Christie’s portékája lett a győztes, 29,2 millióért talált vevőt, a másikért 1,5 millióval fizettek kevesebbet a Sotheby’s kasszájába. A szezon felfedezettje, Agnes Martin 1961-es alkotásáért jutalékkal együtt 18,7 milliót adott az új tulajdonos, miközben előzetesen maximum 8 milliót reméltek tőle. A 33 esztendős Marina Perez Simão képe, amelyet előzetesen 100 ezer dollár körüli összegre becsültek, 422 ezer dollárt ért a Sotheby’s “The Now” néven már hagyományossá vált rendezvényén. A „legek” listájára felkerült Tamara de Lempicka, az újonnan jöttek közül pedig Amy Sillman és Barbara Chase-Riboud.

A 43 esztendős Marina Perez Simão képe is jól szerepelt az aukción

Eltérő stratégiát választott a két piacvezető aukciósház: a Sotheby’s valójában egyetlen nagy gyűjteményre építkezett, míg a Christie’s a kisebb kollekciók felé fordult. Mindkét társaság bevetette a háttérgaranciát, ám míg a Christie’s láthatóan speciális szempontok szerint választotta ki a támogatandó tételeket, addig a Sotheby’s szinte az adott alkotás teljes kockázatát felvállalta. Az eredmény nem sok különbséget mutatott, épphogy megfelelt a minimumelvárásoknak mindkét ház esetében. A neves kollekciók mostanság a piac „blue chip"-jei, már csak azért is, mert a műtárgyak megítélésében napjainkban sokszor a kvalitásnál fontosabb, hogy kinek a tulajdona. A vevők számára biztonságot nyújt, ha a kiválasztott érték egy ismert névhez kapcsolható. Ennek egyfajta magyarázata, hogy az árveréseken a tárcsát emelgetők között kevesebb a műértő gyűjtő, és több az újonnan gazdagodott pénzember. A Sotheby’s a már említett Landau-hagyatékkal, a Christie’s a hollywoodi filmrendező, Ivan Reitman gyűjteményével szállt hadba, és a Phillips ugyancsak értékesített egy kollekciót, a hajdani holland hajómágnás, Willem Cordia és felesége gyűjteményét.

Picasso Nő órával című képéért jutalékkal együtt 139,4 millió dollárt adtak

A New York-i étlap vitathatatlanul legnagyobb falatját a Sotheby’s tálalta fel az ínyenceknek Emily Fisher Landau kollekciójával. A Whitney Museum of American Art nagyvonalú mecénása, egy New York-i ingatlanmágnás özvegye idén márciusban 102 évesen hunyt el – gyűjteményének 120 tétele került most kalapács alá. Landau még 2010-ben a Whitneynek ajándékozott 367 festményt, de így is maradt eladó portéka: Jasper Johns, Willem de Kooning, Robert Rauschenberg, Mark Rothko, Ed Ruscha és Andy Warhol művei – mind méltó a mesteri jelzőre. De a legkiemelkedőbb tétel Picasso 1932-es, Marie-Thérèse Waltert megörökítő alkotása volt, amelyet előzetesen 120 millió dollárra taksáltak. A Femme à la Montre (Nő órával) című képet 1968-ban vásárolta Landau. (A Marie-Thérèse Walter sorozat legdrágább képe, a Le Rêve [Az álom] 2013-ban fordult meg a piacon, a vásznat a Las Vegas-i a kaszinótulajdonos Steven A. Cohen 155 millió dollárért vette meg.) A Nő órával végül „mindent vitt”, a kéthetes sorozat legdrágább képeként 121 milliónál ütötték le, így a jutalékkal együtt 139,4 millió dollárt fizetett érte az egyelőre ismeretlen gyűjtő, akinek nevében a Sotheby’s egyik elnöke licitált. (Picasso legmagasabb áron elkelt képe a Les Femmes d'Alger; 2015-ben 179,4 millió dollárt adott érte Al Thani, volt katari miniszterelnök.) Amúgy a Landau-kollekció épphogy hozta a minimumot, a gyűjtemény 425 millió dollárt fialt, miközben a hírek szerint a Sotheby’s 430 millióra vállalt garanciát.

A Christie’s bevételének javát a XX-XXI. századi válogatás hozta, közel 750 millió dollárral. A ház becslése szerint legalább 1,5 millióan követték az eseményeket a különböző platformokon, és a helyszínen. Claude Monet Le Bassin Aux Nymphéas című vászna 74 millióval járult hozzá a mérleghez. A kortársak közül Cy Twombly és Jean-Michel Basquiat művei voltak a zászlóshajók; előbbi Untitled című képe közel 20 millió, míg Basquiat 20 évesen készített monumentális alkotása 12 millió dollárt ért.

Cy Twombly Untitled című képe közel 20 millió dollárt ért

Zavaros múltú képek is bekerültek a ház kínálatába. A Christie’s ügyesen lavírozott a kényes ügyekben és olyan megállapodások nyélbe ütésében működött közre, amelyek végül is lehetővé tették több olyan kép értékesítését, amelyek a „hadak útján" kerültek aktuális tulajdonosaikhoz. Ezek között három Cézanne okozta a legtöbb galibát, amelyeket a svájci Museum Langmatt bocsátott áruba. A vásznak összesen 52 millió dollárért találtak vevőre, de hogy a pénz végül kinél is landol, azon várhatóan még egy ideig elvitatkozgatnak a jogászok (lásd keretes írásunk).

Hajdan Hilda Graetz tulajdona volt Max Pechstein csendélete, amelyet a Christie’s kínált fel New Yorkban. Hilda 1935-ben menekült el Németországból Dél-Afrikába. Apja, egy berlini textiliparos, képgyűjtő koncentrációs táborban halt meg 1942-ben; a nácik mindenéből kifosztották, lánya pedig egy johannesburgi kereskedőnek adta el az egyetlen kimentett művet. Vélhetően az akkori ár nem egészen piaci volt. A Christie’s most előrelátóan és alaposan nyomozott, és egyezkedett a beadóval, illetve a Graetz-örökösökkel. A potenciális vevőket azonban vélhetően lelombozta a 2-300 ezer dollárra taksált kép előélete, amelyet mégsem sikerült értékesíteni.

11 millió dollárért kelt el Egon Schiele Ich liebe Gegensätze című képe

Több olyan Egon Schiele alkotás is szerepelt a Christie’s kínálatában, amelyet nemrég kaptak vissza Fritz Grünbaum örökösei. Az osztrák kabaréművész, aki már a háború előtt következetesen gúnyolta a nácikat, 1941-ben Dachauban végezte. Hagyatéka, benne több, mint 80 Schiele-alkotás, szétszóródott. A képek restitúciójára a manhattani bíróság döntése nyomán került sor. A közönség esetükben nyitottabb volt, licitált mindre: az egyik pasztell, egy 1910-es gyermekportré, amiért 5-800 ezer dollárt reméltek az eladók, 2,2 millió dollárért kelt el a papírmunkák közül. A fajsúlyosabb kollekcióban pedig az Ich liebe Gegensätze című kép 1,5 milliós becsértékét sokszorosára tornázták fel, közel 11 millió dollár adtak érte.

Aknákon át az árverési terembe

A már említett műveknél is kényesebb volt a Christie’s kínálatában szereplő három Cézanne-kép a svájci Museum Langmatt gyűjteményéből. Amikor az aukciósház nyilvánosságra hozta értékesítés tervét, azonnal kitört a botrány. Először muzeológusok tiltakoztak, mondván, a Langmattnak nincs joga csak azért értékesíteni, hogy fenntartsa magát. Majd egyéb dolgok is nyilvánosságra kerültek, a részletek egy regényt töltenének meg. A lényeg, a Langmatt kollekció Sidney és Jenny Brownnak köszönhető, ám a házaspár vagyonának alapját egy olyan cég képezte, amely kollaborált a nácikkal. Az előzetes ismertetőből a Christie’s elegánsan kihagyta, hogy a házaspár mögött álló amúgy patinás vállalat, a Brown, Boveri & Cie – a mai ABB jogelődje – üzemeiben koncentrációs táborokból kikölcsönzött kényszermunkások dolgoztak. Majd, ha ez kevés lenne, felbukkantak a képek egykori tulajdonosának örökösei. Ám az ügyet gyorsan elsikálták, és az árverés előtt kiadott közlemény szerint a Museum Langmatt megállapodást kötött Jacob Goldschmidt hajdani képkereskedő leszármazottaival. Hogy pontosan milyen feltételekkel, arról egyelőre semmit nem osztottak meg a nyilvánossággal.

A három Cézanne 1929-ben lett Jacob Goldschmidté. Sidney Brown, a Museum Langmatt alapítójának apja 1933-ban vásárolta a képeket, amelyek akkori tulajdonosai felerészben a frankfurti Goldschmidt Galéria és egy svájci kereskedőcég, az Art Moderne voltak. Részleteket nem tudni az ügyletről, de vélhetően nem volt egyenlő a felek pozíciója, Goldschmidt finoman szólva nem volt árja. Így azután, ahogy a múzeum is elismeri, Goldschmitt fenyegetettségben élt, majd 1934-től teljesen ellehetetlenítették, hogy képkereskedőként dolgozzon. Végül, miután kifizette az emigrálni szándékozó zsidókra kivetett repülési adót (Reich Flight Tax), 1936-ban elhagyhatta Németországot. De hogy kényszer alatt adta-e el a Cézanne-műveket, addig nem merült fel, mint kérdés, amíg a Christie’s nem hirdette meg az eladásukat. A Langmatt mindenesetre felkutatta az örökösöket, bár konkrét dokumentumok nem álltak rendelkezésükre az eladás körülményeiről, ám mint az ARTNews-nak fogalmaztak, a 30-as évek általános gyakorlatának ismeretében nem zárható ki a kényszer-értékesítés. A képek végül kalapács alá kerültek, csak immár az örökösök hozzájárulásával. Baráti megállapodást kötöttünk – nyilatkozták az érintettek. Hogy mit takar a baráti megállapodás, azt csak találgatni lehet.

A Christie’s egyébként hasonló kényelmetlenségekkel szembesült néhány hónappal ezelőtt, amikor Heidi Horten ékszereit árusította ki Genfben 202 millió dollárért. Az aukciósház renoméjának nem igazán használt, hogy a tavaly elhunyt osztrák milliárdosnő náci kollaboráns férjétől örökölte vagyonát. Zsidó szervezetek felszólították az aukciósházat, faroljon ki az értékesítésből, ám ezt nem sikerült elérniük, igaz, később a maradék kiárusítástól elálltak. Amúgy a kalapács alá került csecsebecséket egytől egyig 1970 után vásárolták, a kérdés mindössze annyi, milyen pénzből. Heidi Horten férje, az 1987-ben elhunyt Helmut Horten, a vészkorszakban zsidó vállalkozások felvásárlásával gyarapította vagyonát. 1936-ban például valós értékének alig 65 százalékáért vette meg a duisburgi Alsberg áruházat. Egy kutató, Peter Hoeres tanulmánya szerint Helmut Horten „opportunista üzleti szellemű volt, de semmiképp nem antiszemita”. Kihasználta a lehetőségeket, de „többé-kevésbé” normális árat fizetett szerzeményeiért, és fair volt a zsidó tulajdonosokkal. Gyakran alkalmazta őket az „átvett” vállalkozásban, és kapcsolatban maradt a zsidó beszállítókkal is. Amúgy tagja volt a náci pártnak.

A Christie’s kínálatában szereplő három Cézanne-kép egyike, a Fruits et pot de gingembre

Viszlát Jussi!

Az aukciós színpad aktuálisan talán legnagyobb alakja búcsúzott a közönségtől New Yorkban. Jussi Pylkkänen a Ghristie’s-nél recepciósként kezdett 36 esztendővel ezelőtt, most a cég egyik elnökeként, alig 60 esztendősen teszi le a kalapácsot. Először 1987-ben kukkantott be igaz, csak kíváncsiskodóként, az árverési terembe, ám jó pillanatban: Londonban akkor írtak történelmi rekordot Van Gogh napraforgóival, egy japán biztosítótársaság 40 millió dollárnak megfelelő összegért szerezte meg a vásznat. Később ő is kézbe vehette az események irányítását. Pylkkänen ütötte le 2017-ben Leonardo da Vinci Salvator Mundi című művét, amiért 450,3 millió dollárt fizettek. Andy Warhol Shot Sage Blue Marilynje is a közreműködésével kelt el 195 millióért 2022-ben, de a nevéhez fűződik a Les Femmes d'Alger című Picasso-mű 2015-ös 179 millió dolláros értékesítése is. Rábízták Paul Allen kincseinek tavalyi kiárusítását, korábban pedig a Rockefellerek gyűjteményét és Elizabeth Taylor páratlan ékszereit – valamennyi bekerült az aukciós rekordok krónikájába.

A történelem fölöttébb törékeny, örökös alakulás, változás. Nagy kérdés, hogy az ember valóban képes-e tanulni belőle. Lehet pesszimista választ is adni erre a dilemmára. Abban viszont biztos vagyok, s erre napjaink, nyakunkon ülő történelme a példa, hogy az ember megkülönböztetett fontossággal és markáns felelősséggel bír alakításában.