A gyárvezetés nem tájékoztatta a szakszervezetet sem az elbocsátások tényéről, sem annak mértékéről – mondta el érdeklődésünkre Hajdú Roland, a Continental makói gyárában működő Gumiipari Szakszervezet helyi titkára. Hivatalosan a tájékoztatás nem törvényi kötelezettség, Novemberben és decemberben információk szerint 25-25 munkavállalót küldenek el, ez pedig nem számít csoportos létszámleépítésnek. Itt, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél nem autógumik előállítása folyik, hanem autóalkatrészek gyártása, csaknem 1800 munkavállaló foglalkoztatásával.
Az elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek. Értetlenségüket fejezték ki, mert amennyiben igaz a termékeik iránti keresletvisszaesésre történő hivatkozás, akkor a jelek szerint a makói gyár esetében nem számolnak a kereslet későbbi növekedésének lehetőségével, holott az autóipari beszállítóknál megszokott jelenség ez a hullámzás.
Nem ismerik az elbocsátások szempontjait, ám feltűnőnek tartják,
hogy ismereteik szerint csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég, és legtöbb esetben húsz évet is meghaladó munkaviszonnyal rendelkezőknek intenek búcsút.
Milyen kifogás merülhetett fel ezekkel a tapasztalt dolgozókkal kapcsolatban? – tette fel a kérdés Hajdú Roland. A gyárban terjednek olyan hírek, ami szerint elképzelhető, hogy külföldi munkavállalók előtt nyithatja meg az utat a mostani elbocsátási hullám. Ezt támaszthatja alá, hogy jelenleg közel százötven indonéz munkás dolgozik a gyárban. Korábban Szerbiából és Ukrajnából és érkeztek munkavállalók, de ők mára teljesen eltűntek a makói gyárból.
A szakszervezeti titkár úgy látja, hogy a helyi vezetés célja,
hogy minél kiszolgáltatottabb helyzetbe hozza alkalmazottait, ezt látják igazolva a mostani elbocsátások esetében is.
A külföldi munkavállalók esetében ez azzal is alátámasztható, hogy több ezer kilométerre hazájuktól érdekérvényesítési lehetőségeik nagyon korlátozottak.
Legutóbb, 2021 februárjában és márciusában feszültek egymásnak a Csongrád-Csanád vármegyében található makói, német tulajdonban lévő autóalkatrész-gyárban a munkaadók és a munkavállalók. Akkor a gyárvezetés arra hivatkozva mondta fel a kollektív szerződést, hogy azt húsz éve kötötték, így avult, miközben azt évente felülvizsgálták és frissítették – világított rá a gyárvezetés akkori igaztalannak tűnő érvelésére Hajdú Roland. A sztrájkban aktív szerepet betöltő munkavállalókat hónapokkal a megmozdulások után, 2021 augusztusában és szeptemberében szinte kivétel nélkül elbocsátották a gyárból – tudtuk meg, ahogyan azt is, hogy ennek üzenetével valamennyi ott dolgozó munkavállaló azonnal tisztában volt.
Évtizedek óta ott dolgozó embereket küldenek el a makói gumigyárból, majd külföldi vendégmunkásokkal töltik fel a létszámotFeltűnő párhuzamosságot mutat az akkori helyzet a mostanival – hívta fel a figyelmet a szakszervezeti vezető, mert mint elmondta: a most elbocsátottak többsége részt vett azokon a vezetőkkel rendszeresített beszélgetéseken, amit a gyárban „teadélutánoknak” neveztek, és itt tájékoztatták egymást a termeléssel és a munkaszervezéssel kapcsolatos gondokról. Lehet, hogy ez hiba volt.
Kérdéseinkkel megkerestük a Continental magyarországi vezetését, ahonnan a kérdéseinkre az alábbi feleletet kaptuk:
„Felelős munkáltatóként arra törekszünk, hogy a külső üzleti környezet változásaira mindig a megfelelő választ adjuk. A 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültünk. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtennünk, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésünket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melyről a törvényi előírásoknak megfelelően értesítettük a helyi érdekképviseleteket. A törvényi előírásoktól viszont pozitívan eltérve, kollektív szerződésünknek megfelelően, a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtunk távozó munkatársainknak. A jelenlegi lépés nagyrészt a kölcsönzött munkavállalókat érinti és a folyamatot 2023 végéig hajtjuk végre. Piaci szereplőként megrendelőink és a piac igényeit folyamatosan felülvizsgáljuk és ehhez igazítjuk munkavállalóink számát most, és a jövőben is.”
A gyári faliújságokra kitett tájékoztatóból értesülhettek a dolgozók, hogy elbocsátások lesznek, de erről hivatalosan bennünket nem értesítettek
– reagált a céges állításokra Hajdú Roland szakszervezeti titkár. Nem zárta, ki, hogy az üzemi tanács esetében ez megtörtént, noha erről ismeretekkel nem rendelkezik. Az ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban találhatóak olyanok, akik munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban. Sok esetben a legtapasztaltabb magyar munkavállalókat küldték el a gyárból. Olyanokat is, aki fél éve még az indonéz munkavállalók betanítását végezték a Continental makói gyárába, és akiket joggal tartanak a legkiválóbb helyi dolgozóknak. Ezt támasztja alá, hogy a betanítás után vezetői dicséretben részesültek a betanításban részt vevő, most elbocsátott dolgozók – jelentette ki a szakszervezeti titkár aki úgy tudja, hogy a kölcsönzött dolgozók közüli elbocsátottak kizárólag magyarok.
Lehet másként
Makótól igazán nincs messze Hódmezővásárhely, ahol a szintén német tulajdonban lévő, fürdőszobai berendezéseket gyártó Villeroy & Boch Magyarország Kft. szintén elbocsátásokra kényszerült, ám itt a gyárvezetés egyeztetett az üzemi tanáccsal, és csoportos létszámleépítéssel vezényelték le a fájdalmas folyamatot – írta meg a Telex, ahogyan azt is, hogy ezt megelőzően 86 indonéz munkavállalóval bontottak szerződést, mert eladásaik visszaestek.