Sáp állomásra engedély nélkül haladt be és ütközött össze az ott állomásozó személyvonattal 2023. november 15-én 4 óra 20 perckor az a 2199 tonna tömegű tehervonat, amely „Megállj!” jelzés mellett csaknem 60 km/órás sebességgel haladt, majd ezt követően egyenletes sebességgel még mintegy 980 métert megtéve, az ott álló 162 tonna tömegű személyvonatnak ütközött – vette észre az RTL Híradó az Építési és Közlekedési Minisztérium részeként működő Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) előzetes vizsgálatát a sápi balesetről.
Amint arról beszámoltunk, a könnyebb sérültek között volt négy utas, egy jegyvizsgáló és a balesetet okozó mozdonyvezető. A súlyosan sérült vétlen vonatvezetőt mélyaltatásban tartják, s a televíziós riport szerint jelenleg is az intenzív osztályon van.
A tehervonat vezetőjét a múlt héten kihallgatták a rendőrök, de nem vették őrizetbe, szabadlábon védekezhet. A rendőrség a balesetet büntetőeljárás keretében, a MÁV saját hatáskörben vizsgálja, de a KBSZ – honlapjának meghatározása szerint – nem keres felelősöket, elsősorban a baleset szakmai okait kutatja.
Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a balesetet követő helyszíni sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a megrakott tehervonat az „állj! vörös jelzőt” túlhaladva rohant bele a sápi állomáson álló személyvonatba. A KBSZ előzetes vizsgálati eredménye ezt erősítette meg a saját vizsgálóbizottsága által végzett helyszíni szemle alapján. Azt is megállapították, hogy az ütközés következtében a tehervonat mozdonyának hátsó forgóváza két tengellyel, a személyvonat mozdonyának első forgóváza egy tengellyel, valamint az egyik személykocsi első forgóváza egy tengellyel kisiklott, végül a vonatok a vasúti pályát is megrongálva álltak meg.
– Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a KBSZ szakmai vizsgálatot indított, annak lezárultával pedig nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz – fűzték hozzá az előzetes jelentéshez, amely arról is említést tesz, amit az RTL Híradónak nyilatkozó közlekedési szakértő, Andó Gergely is alátámasztott, hogy a szerelvények biztonsági időzítéssel, illetve úgynevezett vágányút-betáplálással működnek, és a balesetkor a váltó a személyvonatnak még nem működött, nem nyitott, amikor a tehervonat beleütközött.
Mélyaltatásban tartják a sápi vonatbalesetben súlyosan megsérült mozdonyvezetőtÉletveszélyesen megsérült a vétlen mozdonyvezető a sápi vasútállomáson történt balesetben