Mindössze egymillió forintos értékű felelősségbiztosítást kötött a debreceni üzemére a CATL kínai akkumulátor-gyáróriás, amelynek kiadott hatósági engedélyeit bíróságon támadták meg a 3000 milliárd forintos befektetés ellenzői. A per csütörtöki tárgyalásán, a Debreceni Törvényszéken derült fény erre a momentumra, ez idáig titkolták ezt a távol-keleti befektetők – derült ki a Magyar Hang tudósításából. A lap az általa megismert kötvény alapján azt írta, hogy a biztosítás akkumulátor gyártására, veszélyes hulladékok előkezelésére szól, és úgynevezett kombinált limitű: egy általános és egy környezetszennyezési károk felelősségbiztosításáról szól.
– Az egymillió forintos biztosítási összeg azt jelentheti: a kombinált kártérítési limit 500 ezer forint káresetenként és legfeljebb egymillió forint évente – tették hozzá, amire Litresits András, az egyik felperest képviselő ügyvéd
abszurdnak nevezte, hogy „egy több milliárd forintos projekt esetén, ahol Debrecen város vízellátása, vízforrása veszélyeztetve van, elegendő” egy ilyen kombinált kártérítési limit.
Az is kiderült, hogy a beruházó az osztrák hátterű Uniqa biztosítónak csupán százezer forintos éves biztosítási díjat fizet, s ezt a nevetséges összeget a kínaiak szintén üzleti titokként kezelték.
A bíróságon elhangzott, a vitatott megítélésű üzem környezetvédelmi engedélye ügyében zajló bírósági eljáráshoz ugyanis három új keresetet egységesített a bíróság. Vagyis a kínai beruházónak kiadott környezetvédelmi és katasztrófavédelmi engedélyeket megtámadó keresetet – egy kivétellel – ebben az eljárásban tárgyalja a bíróság. Ugyanis valamennyi felperes szabálytalannak tartja a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal és a megyei katasztrófavédelem által lefolytatott engedélyezési eljárásokat. Céljuk a kiadott engedélyek megsemmisítése és új eljárás lefolytatása.
Ártott az akkugyár Debrecen fideszes polgármesterének, a városlakók csaknem háromnegyede már nem kér belőleA tárgyalás több, eddig nem ismert visszásságot is feltárt, így az akkumulátorgyártásban használt oldószerre, az „MNP”-re a hatóság nem jelölt meg semmiféle kibocsátási határértéket. Arra hivatkoztak, hogy majd önálló szennyvízkezelőt építene a kínai gyár. Ezt a pereskedő civilek ügyvédje „súlyosan jogszabálysértőnek” tartja. Vita volt még a felek között a hatósági engedély nyári módosításáról és felvetődött, hogy a kínai ügyvezető nem is írta alá a dokumentumokat, azokra „számítógépes aláírásbélyegzővel rakták oda” a szignót, így akár az egész engedély semmissége is felvetődhet, ezt a CATL jogásza viszont tagadta. Végül a bíróság közölte: az akkumulátorgyár építésének leállítását célzó azonnali jogvédelmet kérő eljárások jogerősen lezárultak, a beruházás folytatásának a per nem akadálya.
Áder János egy nagykanizsai találmánnyal oldaná meg a debreceni akkugyár vízfelhasználási problémáitMegvizsgálja az Európai Bizottság a debreceni akkugyár környezethasználati engedélyét