„Ami itt és most valóban káros, az éppen az a magyar politikusok döntése” – lapunk kérdéseire is válaszolt Hannah Reyes Morales, a The New York Times, a National Geographic és a Washington Post fotósa azután, hogy kiderült, az ő fülöp-szigeteki melegekről készített fényképsorozata miatt az úgynevezett gyermekvédelmi törvényre – valójában homofób törvénycsomagra – hivatkozva kitiltották a 18 év alattiakat a Nemzeti Múzeum World Press Photo 2023 kiállításáról. Ezt a szélsőjobboldali Mi Hazánk Mozgalom által kezdeményezett törvényességi felügyeleti eljárás nyomán Csák János kulturális és innovációs miniszter intézte el.
A fülöp-szigeteki művész – aki idén megkapta a Pictures of the Year International Awardot, egyúttal World Press Photo Award díjazottja – a szombat óta nagyrészt ismert válaszában hangsúlyozta, a magyar politikusok döntésének lényege az LMBTQIA+ közösség láthatóságának korlátozása, vagyis egyszerűen a létezéshez való joguk korlátozása. – A Golden Gays közösség és a tagjairól készült fényképek nem veszélyesek vagy károsak. A képek úgy ábrázolják a Golden Gays Loláit, amilyenek a valóságban: melegszívű, kedves és szerető emberi lények, akiknek van mit nyújtaniuk, és akik a család intézményének erősségről tanítják a világot a nehézségek közepette.
A Fülöp-szigeteken – emlékeztet Hannah Reyes Morales – a Golden Gays ikon és példakép az LMBTQIA+ közösség fiatal tagjai számára. „Ők annak a reménynek jelképei, hogy a nehézségek közepette is létezik család, közösség és otthon. Több mint szomorú vagyok, hogy történetük talán nem jut el azokhoz, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá. Szomorú vagyok, hogy történetük árnyékban marad, ezzel egyúttal visszaidézve pont azt az elnyomást, amelyet a Golden Gays közösségnek az évek során át kellett élniük.”
Azzal a ténnyel, hogy a magyar kultúrpolitika a nyugati világ elfogadó civilizáltságával megy szembe, más sem ért egyet a nemzetközi kulturális élet szereplői közül. Ira Sachs filmrendező, a Passages című film rendezője nemrég lapunknak azt mondta a Zürichi Nemzetközi Filmfesztiválon: „Szégyenérzet nélkül készítek filmet meleg férfi karakterekkel, mert egy olyan világban alkothatok, ahol ez nem elvárt a mássággal kapcsolatban – ez sajnos Magyarországon épp fordítva van. Pedig az ottani polgároknak meg kellene érteniük, hogy a kapitalizmus sokkal nagyobb ellenségük, mint a melegek. Ennek a folyamatnak a véghezvitele a magyar médián múlik. Például olyan újságírókon, mint ön.”
„Szomorú vagyok, hogy a történetük rejtve marad” – Megszólalt a fotós, akinek a képei miatt 18 év alattiak nem látogathatják a Nemzeti Múzeum kiállításátA nemsokára a SkyShowtime streaming szolgáltató kínálatában debütáló Fellow Travelers című minisorozat kreátora, az 1993-as Oscar-díjas Philadephia című film írója, Ron Nyswaner szerint a régi korok melegüldözésén már túlléptünk.
„Világszerte sok új McCarthy felemelkedését is látjuk. Nem fogok konkrét neveket említeni, mert azt hiszem, nyilvánvaló, kikről beszélek. Azokról, akik tendenciózusan áldozattá tesznek bizonyos embercsoportokat. És nem hiszem, hogy valóban elhiszik azokat a dolgokat, amiket ezekről az emberekről mondanak. Azért csinálják, hogy megszilárdítsák a hatalmukat, mert ha el tudják érni, hogy féljünk egymástól, akkor ők erősebbek lesznek. Joseph Mccarthy-ról sem gondolom, hogy bármit is elhitt volna abból, amit mondott. Tökre nem érdekelte, hogy ki kommunista vagy homoszexuális. Csak azt tudta, hogy ha rád száll, bekerül a hírekbe.” – mondta Nyswaner lapunknak korábban nemrég adott interjúban.
„Világszerte sok új McCarthy felemelkedését is látjuk”