Bő másfél éve ígérte meg a kormány a választási kampányban, hogy Nagykanizsán megépül „Európa legmodernebb vasútijárműgyára”. Az üzemnek már termelnie kellene, de továbbra sincs nyoma, még engedélyeztetési eljárás sem indult. Az újabb választási kampányhoz közeledve viszont megint előkerült a sosemvolt vagongyár ígérete.
– Hamarabb lesz rakétakilövő-állomás Kanizsán, mint vagongyár – legyintett a nagykanizsai Erzsébet téren Miklós, majd az ötvenes férfi hozzátette: – Ha Cseresnyés Péter minden ígérete megvalósult volna, már Győr vagy Fehérvár szintjén lennénk, de a mi képviselőnk csak a bejelentésekben nagymenő, igazi sajtótájékoztató-király, ám a dumája mögött sosincs valós tartalom.
Most kellene kigördülnie a választás előtt ígért nagykanizsai vagongyárból a modern vasúti kocsiknak, de nyoma sincs a beruházásnakAmi biztos: Cseresnyés Péter, a térség fideszes országgyűlési képviselője, a város egykori polgármestere tavaly tavasszal, a választás előtt lelkesen kampányolt a vagongyár ígéretével. A nagy beruházást – alig több, mint egy héttel a parlamenti választások előtt – az akkor még miniszter Palkovics László jelentette be. Azt mondták, hogy a cseh Nymwag Európa legmodernebb vasútijármű-gyártó üzemét építi meg Nagykanizsán. csaknem 1500 munkahelyet ígértek, s hogy éves szinten 1800 tehervagont és 4800 vasúti futóművet gyártanak majd. Robert Spisák, a Nymwag Magyarország Kft. ügyvezetője pedig kijelentette: „12-13 hónapon belül erről a telephelyről elindulhatnak a világba és a vevők felé az itt gyártott, nagyon modern, korszerű vasúti kocsik, és itt, Nagykanizsán lesz Európa vagongyártásának és annak a tudásának a központja”. A bejelentés babérjait a Spisák által „bölcs és merész embernek” titulált Cseresnyés Péter aratta le – akivel a csehek állítólag több, mint egy évig tárgyaltak, míg eljutottak a szerződés aláírásáig –, ugyanis a választáson közel 53 százaléknyi voksot kapva megnyerte a körzetet. A nagy bejelentés már csak azért is jól jött a Fidesznek, mert akkor már városszerte híre ment annak, hogy bajban van Nagykanizsa egyik meghatározó munkáltatója, a Tungsram. A város fideszes polgármestere Balogh László és Cseresnyés Péter váltig tagadta a gondokat, majd hónapokkal később több mint ezren kerültek utcára a kanizsai Tungsramtól.
Ahogy a Tungsram nem maradt talpon úgy a vagongyárból sem lett semmi. Miként arról korábban írtunk, idén márciusban már le kellett volna gördülnie az első vagonoknak a gyártósorról, a gyár tervezett helyén, ám a két éve megszűnt DKG 36 hektáros területén semmi sem épült. Ám a hajdani gépgyár területén semmi nyoma a cégnek.
– Még arról sem tudunk, hogy elindultak volna az engedélyezési eljárások – állította lapunknak Horváth Jácint, az ellenzéki Éljen VárosuNk! egyesület önkormányzati képviselője. – A polgármester kínosan hallgat az ügyről, s bár már a bejelentéskor is sejteni lehetett, mára bizonyossá vált, egy klasszikus választási lufi volt,
hogy Kanizsán épül meg a gyártókapacitása alapján Európa második-harmadik legnagyobb vagongyára. Ha nem lett volna tavaly parlamenti választás, s nem kezd terjedni a városban, hogy bajban a Tungsram, biztos vagyok benne, hogy elő sem jönnek a témával. Így viszont a fényforrásgyár problémáinak tagadásával együtt szépen el lehetett terelni a figyelmet róla, mekkora bajba is kerülnek az ott dolgozók, no és a város.
A vagongyár hiánya azért is „fáj” nagyon Nagykanizsán, mert a Tungsramtól kirúgottak közül több mint százan mindeddig nem találtak új munkahelyet. A városban korábban is korlátozottak voltak a lehetőségek, így sokaknak Zalaegerszegre vagy Marcaliba kell ingázniuk, több tucatnyian pedig Ausztriába kényszerültek, ahol hetelnek, vagyis hétfőtől-péntekig távol vannak családjuktól.
Noha az új üzemnek nincs nyoma, Horváth Jácint szerint a választásokhoz közeledve egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a jövő tavaszi önkormányzati kampányban ismét feltűnik majd a vagongyár délibábja. Erre utalhat, hogy a helyi iparkamara múlt heti fórumán Cseresnyés Péter a kormánypárti megyei lap tudósítása szerint sokadjára próbálta eloszlatni a vagongyár megépítésével kapcsolatos negatív híreket. Mint mondta, a befektetők továbbra is Nagykanizsán szeretnék megvalósítani a beruházást, ám a gazdasági körülmények miatt a projekt áttervezésére, szakaszos megvalósítására törekednek.
Lapunk megkereste Balogh Lászlót és Cseresnyés Pétert, továbbá a Nymwagot is, hogy megtudjuk, miért késik a beruházás, s ha megépül egyáltalán a gyár, akkor mikor, miként. Válaszokat sehonnan sem kaptunk.