;

beruházás;Nagykanizsa;blöff;választási ígéret;vagongyár;Cseresnyés Péter;

A helyszínen egy kapavágás sem történt az új beruházás érdekében, és a jelek szerint kínosan ügyelnek rá, nehogy előkerüljön
a téma

- Most kellene kigördülnie a választás előtt ígért nagykanizsai vagongyárból a modern vasúti kocsiknak, de nyoma sincs a beruházásnak

Ahogy az ígért munkahelyeknek sem.

– A vonat nem vár, kamu vagongyár, a Cseresnyésnek pedig mindig csak a szája jár! – énekelte Demjén Rózsi Szerelemvonat című slágere dallamára Anikó és Rózsa, magukra vonva néhány arra sétáló figyelmét is a nagykanizsai Erzsébet téren. A két fiatalos, ötvenes nő szerint az egy évvel ezelőtt bejelentett, 60 milliárdos vagongyár-beruházás csak a választási kampány hajrájában benyögött blöff volt, mintsem valós terv.

– Akkor már mindenki a Tungsram bezárásáról beszélt a városban, a fideszesek be voltak sz.rva, hogy megbukik a képviselőjük, Cseresnyés Péter államtitkár, hát bedobták a vagongyárat.

Sajtótájékoztató, pogácsa, vállveregetés, minden, ahogy kell. Aztán azóta egy kapavágás sem történt. Sőt, megy a hallgatás, kínosan ügyelnek rá, nehogy előkerüljön a téma.

Tavaly március 25-én, alig több, mint egy héttel az áprilisi parlamenti választás előtt jelentette be az akkor még innovációs és technológiai miniszter Palkovics László, hogy a cseh Nymwag Európa legmodernebb vasútijármű-gyártó üzemét építi meg Nagykanizsán.

Közel 1500 munkahelyet ígértek, és azt, hogy éves szinten 1800 tehervagont és 4800 vasúti futóművet gyártanak majd. 

Robert Spisák, a Nymwag Magyarország Kft. ügyvezetője elmondta, a majdani gyár a két éve megszűnt DKG 36 hektáros területén épül majd meg barna mezős beruházással, gyártókapacitása alapján pedig a második-harmadik legnagyobb ilyen üzem lesz Európában.

– Bölcs és merész emberek kellenek ahhoz, hogy egy ilyen hagyományos iparágat is megtámogassanak, s azt akarják, hogy a régióban legyen. Mi itt Nagykanizsán találtunk ilyen bölcs és merész embereket, hadd említsem Cseresnyés Péter államtitkár urat, akivel több mint ez éve dolgozunk azon, hogy eljussunk oda, hogy alá tudtuk írni a megállapodást – mondta az aláírási ceremónián Robert Spisák, aki arról is beszélt, hogy „12-13 hónapon belül erről a telephelyről elindulhatnak a világba és a vevők felé az itt gyártott, nagyon modern, korszerű vasúti kocsik, és hogy itt, Nagykanizsán lesz Európa vagongyártásának a központja”.

Az azóta eltelt időszakban azonban nemhogy vasúti kocsi nem gördült le a gyártósorról, de még az építkezés sem kezdődött el. 

Itt kellene működnie a vagongyárnak, amelynek építése el sem kezdődött

A Tungsram közben – ahogyan erről lapunkban folyamatosan beszámoltunk – minden dolgozóját elküldte, noha a kampányban Cseresnyés még azt állította, hogy találkozott a cég vezérigazgatójával, s „az egyeztetésen elhangzottak komoly bizakodásra adnak okot, Nagykanizsa régi-új szövetségese, a Tungsram továbbra is komolyan számol városunkkal”.

Mindezek tükrében legalábbis kérdéses a vagongyár sorsa. A telephelyen nyomát sem találtuk bármilyen barnamezős beruházásnak, melyből gyártókapacitása alapján Európa második-harmadik legnagyobb ilyen üzeme nőne ki, s a kapuőr is csak gúnyosan mosolyogva legyintett, amikor erről kérdeztük.

– Azt ígérték, majd az új gyárban kapunk munkát – állította nem sokkal később a Sétatérnél kutyát sétáltató Sándor, akit tavaly nyáron bocsátottak el a Tungsram helyi üzeméből.

– Balogh László polgármester és Cseresnyés Péter tavaly ilyenkor még azzal vádolták a helyi ellenzéket, hogy aljas módon hergelnek a kampányban, hogy bezár a Tungsram, amikor aztán a választások után kiderült, csak a sumákolás ment korábban, nekiálltak mindenkit hitegetni, hogy a vagongyárban rengeteg álláslehetőség lesz. „Persze lóf.asz sem lett belőle” 

– tette hozzá.

Fodor Csaba, a városi közgyűlés többségét adó ellenzéki Éljen VárosuNk! Egyesület képviselője szerint a tavaly márciusi bejelentés óta a helyi Fidesz-KDNP és Cseresnyés Péter mélyen hallgatott a vagongyárról, többet viszont nem akart mondani, nehogy a kormánypártiak rájuk fogják, hogy miattuk hiúsult meg a projekt.

Kerestük Balogh Lászlót és Cseresnyés Pétert, valamint a Nymwag Magyarországot is, a többi között arra voltunk kíváncsiak,

  • hogyan áll a gyárberuházás, mikorra várják, hogy beinduljon a termelés, s mi alapján ígérték meg tavaly, hogy egy éven belül működni fog a gyár?

  • A polgármesternek és a képviselőnek azt is felvetettük, valójában csak egy kampányígéretről volt-e szó, melyet nem gondoltak komolyan, csak ellensúlyozni akarták a Tungsram-bezárás miatt várható felháborodást? 

Kérdéseinkre cikkünk megjelenéséig senkitől sem kaptunk választ.

A gyár jövőjére csak egy homályos közlemény utal, melyet tavaly év végén kaptunk az akkori Technológiai és Ipari Minisztériumtól: A gyárlétesítési szándék és a beruházás tervezett paraméterei változatlanok, a megvalósítás publikus mérföldköveiről megfelelő időben tájékoztatást adnak majd a felek…