;

film;konferencia;

Angelina Jolie egy Maria Callasról szóló film főszerepét játssza. Az alkotást most éppen a magyar fővárosban forgatják

- Mozgóképes előnyök

A magyar filmipar jelenkori sikereiről és nehézségeiről kérdezte Csákvári Géza filmkritikus, lapunk munkatársa egy kerekasztal-beszélgetésen Adam Goodman, Petrányi Viktória és Rajna Gábor producereket.

Káel Csaba filmügyi kormánybiztos korábban azt mondta, hogy London után a második helyen állunk a nemzetközi produkciókban. Ez igaz? Ha igen, mi áll a siker mögött? – tette fel a kérdést Csákvári Géza filmkritikus, lapunk munkatársa a magyar filmiparról szóló kerek­asztal-beszélgetésen, melyet az IQ2023Budapest nevű konferencia keretében rendeztek. Az eseményen Adam Goodman, a részben hazánkban forgatott Dűne és Gemini Man sci-fik producere elmondta: Budapest 2001 óta exponenciálisan növekedett filmeket készítő fővárossá. A kijelentését megerősítette a másik két megszólaló is, akik az ezredforduló óta számos film gyártásában vettek részt: Petrányi Viktória, a Proton Cinema nevű produkciós cég alapítója, aki többek közt Mundruczó Kornél 2014-es Fehér isten, 2017-es Jupiter holdja és a 2020-as Pieces of Woman című filmjeinek, illetve a Johnny Depp jelenleg Budapesten forgó filmjének producere, valamint Rajna Gábor, az Astra Filmland tulajdonosa, Nemes Jeles László 2015-ös Saul fia című, Oscar-díjat nyert filmjének producere.

A beszélgetésen szó esett arról, ki hogyan lépett be a szakmába. Petrányi Viktória elmondta: a Proton Cinema 2003-ban alakult, azzal a céllal, hogy kiszolgálja a nemzetközi filmes piacot. Napjainkban öt producerrel működnek együtt több projekten. Rajna Gábor a Focus Film Kft. nevű produkciós cégnél kezdett dolgozni, mikor is jelenlegi kollégájával, Sipos Gábor producerrel főleg olasz reklámfilmeket készítettek. Tehetségükre idővel spanyol és német cégek is felfigyeltek, jelenleg pedig egy kanadai–német koprodukción dolgoznak.

Adam Goodman szerint noha hazánk korábban az adókedvezmény miatt a legolcsóbb európai országnak számított filmforgatás szempontjából, manapság az infrastruktúra, a szakmai tudás és a költségek miatt is kiemelkedik a régióban.

Csákvári Géza, lapunk filmkritikusa a magyar filmipar sikerének a kulcsáról kérdezte Adam Goodman, Rajna Gábor és Petrányi Viktória producereket;

A szakember úgy véli, ezen szempontok versenyképessé teszik az országot, ha nem is mindegyik típusú film, de sokféle alkotás számára, még akkor is, ha Európa keleti felén több ország kezd egyre sikeresebb filmforgatási helyszínné válni, mint Horvátország vagy Csehország. Rajna Gábor szerint az adókedvezmény egy olyan előny, melyre lehet építeni, de a filmes infrastruktúra is számít, hiszen az csökkenti a külföldi cégek többletköltségeit.

Felmerült az is, hogy hazánk egyszerre mennyi produkció gyártását bírja el. Adam Goodman szerint négyet-ötöt, de ez az adott filmektől is függ, hiszen mindegyikre más-más súly nehezedik a munkálatok során. Petrányi kiemelte, hogy bár a produkciós cégek között alapvetően a partnerség dominál, ha konfliktus merülne fel köztük, akkor azt próbálják megoldani, és meghúzzák egymás közt a határvonalakat.

A producerek pedig amellett, hogy a gyártási költségekkel foglalkoznak, kreatív szinten is hozzátesznek a munkálatokhoz. Adam Goodman szerint egy film gyártásánál sosincs elegendő pénz, sem idő, így a találékonyságon is múlik, hogy egy alkotás mennyiből és hogyan készül el.

Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter döntését szerda este jelentették be.