A mű világpremierje a San Sebastian-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában volt, a következő megállója pedig a zürichi gála volt.
„Beszéljünk Marcellről?” – szólított meg a rendező az operaház előtti Bellevue téren felhúzott fesztiválközpont sátorban. Hozzátéve: tudja milyen sok magyar operatőr tehetség dolgozik jelenleg a nagyvilágban, de régóta tervezte, hogy Rév Marcell-lel szeretne dolgozni, így felkérte őt a kész forgatókönyvvel. Hogy miért a legjobb? Mert a rendező szerint ő a jelenleg élő operatőrök között az, aki a legjobban ért a 35mm-es celluloid filmhez. A Fingernails pedig arra forgott, noha az Apple TV+ streamer finanszírozta. Persze, volt egy olyan abszurd kör a producerekkel, hogy oké, leforgathatják filmre, de az analóg technika „hibáit” utólag digitálisan ki kell javítani. Végül azonban sikerült megértetni, hogy az atmoszféra fontos része a celluloid hatás, hiszen egy utópiáról van szó. Nikou hasonló abszurdot forgatott, mint amilyen az előző filmje, az Almák volt: a képzeletbeli jövőben kitalálnak egy tesztet, mely pontosan megmondja, hogy szerelmesek vagyunk-e. Ehhez nem kell mást tenni, mint beáldozni egy-egy körmünket (a fájdalom, hogy letépik azokat, a teszt fontos része). A történet középpontjában Anna (Jessie Buckley) áll, akinek papírja van arról, hogy a tökéletes kapcsolatban él, ám egy nap arra lesz figyelmes, hogy érezni kezd valamit az egyik munkatársa, Amir (Riz Ahmed) iránt. Kettőjük között a „párhuzamos” (vagy második) szerelem akkor kezd kialakulni, amikor elmennek a Hugh Grant, a romantika hőse című filmfesztiválra…
De ha már fesztivál: az idei zürichi mustra abból a szempontból pazar volt, hogy lépten-nyomon alkotókba botlott az ember. A már a hazánkban is elérhető Passages két férfi sztorija: Ben Whishaw és Franz Rogowski egy válságba került szerelmespárt alakít a filmben, amelyben az egyikük félrelép, ráadásul egy nővel. Ira Sach rendezővel megvitattuk a magyar pedofil törvényt is: „A Passages szégyenérzet nélkül készült film, mert egy olyan világban készült, ahol ez nem elvárt a mássággal kapcsolatban – ez sajnos Magyarországon jelenleg nem lehetséges. Pedig az ottani polgároknak meg kellene érteniük, hogy a kapitalizmus sokkal nagyobb ellenségük, mint a melegek.”
A szombaton zárult 19. Zürichi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját Ibrahim Nash'at háborús dokumentumfilmje, a Hollywoodgate kapta. Az Afganisztánban játszódó mű egy épületkomplexum elfoglalásról szól az amerikai erők kivonulása után, amely addig a kabuli CIA bázisa volt.