közpénz;turizmus;eltűnés;társasjáték;

Fotó: Thinkstock

- 889 millió forint közpénz ment el 40 ezer társasjátékra, de azt sem tudni, a társasjátékok hol vannak

A termékfejlesztő töredékannyiért gyártotta le, mint amennyi közpénzt kapott a megrendelő. Emellett azt sem látni, hova osztották ki őket pontosan, többen viszont árulják az interneten.

888 956 000 forint közpénzt kapott a Princzinger Péter vezette Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) a Magyar Turisztikai Ügynökség alá tartozó Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt.-től egy turisztikai társasjáték megtervezéséhez, amivel a terv az volt, hogy kiosztják őket 40 ezer különböző szálláshelynek. A megrendelt 40 ezer társasjáték végül nem szálláshelyekre, hanem oktatási intézményekhez és családokhoz került, az viszont, hogy hová, az jó kérdés - számolt be a 24.hu.

A lap szerint az AdvenTourist Természeti Kincseink című játék lényege az, hogy a játékosok (2-5 fő) utazási ügynökségeket alapítanak, látnivalókat fejlesztenek, turistákat kutatnak fel, miközben szolgáltatásaik színvonalát folyamatosan emelik. Tíz éves kortól játszható, a játékidő megközelítőleg 1-2 óra.

Kellermayer Sándor, a játékot gyártó Promitor Kft. termékfejlesztője a 24.hu-nak azt mondta, a Magyar Turisztikai Szövetséggel nem voltak kapcsolatban, a társasjáték fejlesztője, a Gladiator Games Kft. kereste meg őket. Kérésükre legyártottak két különböző grafikájú társasjátékot, összesen 20-20 ezer darabot, 110 millió forintért.

A számokkra viszont akadnak gondok. Az MTSZA nyáron megjelent, 2022-es beszámolója alapján csak 8 831 társasjátékot osztottak ki, miközben 40 ezer darabot gyártattak le. A lap ezért megkereste kérdéseivel az alapítványt és annak vezetőjét. Válaszul a szövetségtől egyetlen mondatot kaptak:

„A Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. támogatásának köszönhetően összesen 40 000 db turisztikai társasjáték készült, amelyeket gyermekek, családok, valamint oktatási intézmények kapnak/kaptak meg térítésmentesen”

- írták.

Kellermayer Sándor a lapnak azt mondta, hogy ők egyébként szintén megkérdezték annak idején, hová kell a 40 ezer játék. – Érdeklődtünk, hova helyeznének el 40 ezer játékot a magyar piacon. Az volt a válasz, hogy egy-egy darabot kap minden magyarországi szálláshely. Így a játéknak igazából nem volt eladási ára, alapvetően ajándék, promóció volt – fogalmazott. Szerinte szerették a projektet, mert egy magas színvonalú, profi játékot készíthettek el, ám a megrendelés számukra végül nem sült el jól, mivel időközben nagyon megugrottak a nyersanyagárak.

Mivel egyrészt nehezen érthető, hogy egyrészt az eredeti tervvel ellentétben miért nem szálláshelyek kapták a társasjátékokat, másrészt pedig, hogy mire ment el 889 millió forint, ha a gyártó ennek töredékéért kivitelezte 2021-ben, a 24.hu feltette kérdéseit a Magyar Turisztikai Szövetségnek és a játék fejlesztőjének, a Gladiator Games Kft.-nek, azonban a cikk megjelenéséig egyikük sem reagált. Így aztán rejtély, hová tűntek a játékok, amelyeknek darabja az adófizetők 22 ezer forintjába került.

A portál ezért elkezdett keresgélni. Átfogó válaszokat nem találtak, azt viszont kiszúrták, hogy a játék egy-egy példányát több helyen árulják az interneten: darabját 3-5 ezer forintért. Ráadásul úgy, hogy akad olyan példány, ami bontatlan. A játékot emellett elviekben a kecskeméti plázában is osztogatták, egy kérdőív kitöltése ellenében.

Valósággá válhat, amivel eddig csak fenyegetőztek a gyártók: jól ismert terápiás szerek tűnhetnek el a gyógyszerpiacról – derül ki Molnár Márk egészségügyi közgazdász, gyógyszerpiaci elemző lapunknak adott interjújából.