Nem változtatott Magyarország Baa2-es bfektetésre ajánlott adósbesorolásán stabil kilátásokkal a Moody’ Investors Service hitelminősítő. A péntek esti bejelentés igazolta a hazai pénzügyi körökben terjedő várakozást, hogy nem fog változtatni Magyarország adósbesorolásán a Moody's, bár a forint napon belüli gyengülése azt mutatta, hogy a befektetők erről nem voltak száz százalékban meggyőződve.
A döntésben alapvető szerepet játszott, hogy az amerikai hitelminősítő frankfurti irodája szerint a kormány eltökélt szándéka, hogy csökkentse a költségvetési hiányt és az államadósságot, és ezek mellett az idei stagnálást követően már jövőre növekedési pályára állhat az ország gazdasága. A növekedés három tényezője 2024-ben a beruházások, a reálbérek növekedése és az ország erős exportteljesítménye lesz. Az előbbi kettőben idén nagyon gyatra eredményt mutatott eddig a magyar gazdaság. Szintén pénteken váltak ismertté a második negyedéves GDP részletei, és a nemzeti össztermék éves 2,4 százalékos, valamint a havi alapon mért 0,3 százalékos visszaesése nagyrészt e két terület bezuhanásának tudható be. A jelentés külön említi, hogy a bérek emelkedése miatt jövőre a fogyasztásnövekedés borítékolható. Összességében 2024-re 3 százalékos gazdasági növekedést vár a hitelminősítő Magyarországon.
A Moody's szerint idén a költségvetési hiány eléri a 4,2 százalékot, szemben a kormány 3,9 százalékos vállalásával.A hitelminősítő idei várható és a jövő évi előrejelzett növekedési mutatója alatta van a kormány várakozásának.
A gazdaság számára komoly kihívást és kockázatot jelent, hogy az ország továbbra sem jut hozzá a gazdasági növekedés beindításához fontos uniós forrásokhoz. A hitelminősítő intézet szerint, ha „zajosan” és „vitákkal tarkítottan”, de hozzá fog jutni az ország a jelenleg felfüggesztett brüsszeli pénzekhez. Ám azt hozzáteszik, hogy a tovább késlekedő kifizetések vagy a források jelentős részének elvesztése sokat rontana az ország középtávú gazdasági kilátásain. Ám létezik egy ennél is rosszabb forgatókönyv, ami azt taglalja, hogy mindenképpen a mostani besorolás felülvizsgálatához vezetne, ha a magyar kormány nem rendezné viszonyát Brüsszellel. Ez kimondatlanul is azt jelenti, hogy Budapest ebben a költségvetési ciklusban nem jutna hozzá az elvben őt megillető több tízmilliárd eurós uniós pályázati összeghez.
Ez utóbbi valós gond, ugyanis Brüsszel meglehetősen elégedetlen a magyar kormány hozzáállásával. A helyreállítási alap vissza nem térítendő támogatási, valamint a múlt héten a kormány által igényelt 3,9 milliárd eurós hitelrészéről egy eljárásban döntenek majd – közölte az RTL Híradó kérdésére az Európai Bizottság (EB). Ez azt jelentheti, hogy a magyar kormány csak akkor juthat uniós pénzhez, ha előbb teljesíti az EB által előírt 27 szupermérföldkövet, vagy legalábbis valamilyen módon meg tud állapodni a bizottsággal a jogállamisági vitában.
További kockázati tényező a hitelminősítő szerint az ország túlzott energiafüggősége Oroszországtól,
még akkor is, ha ez – főként a mérséklődő gázárak miatt – kedvezőbb, mint tavaly. (A felfüggesztett uniós forrásokból mégis hozzájuthat valamennyihez Magyarország, ha azt zöld átállásra és az orosz energiáról való leválásra fordítja. Az így címkézett támogatások 20 százalékát ezen a címen fel lehet venni előlegként: a két részletben folyósított összeg első része, 460 millió euró, a jövő év első hónapjaiban érkezhet meg.)
Van alternatívája a paksi orosz fűtőanyagnak, Szlovákia most vált le végleg rólaAz adósbesorolás szempontjából a legproblematikusabb Magyarország számára az intézményei gyengesége, aminek következében nem képes hatékonyan fellépni a korrupció és a közbeszerzések tisztátalansága ellen. A demográfiai helyzet közép- és hosszútávon komoly kihívásokat jelent a gazdaság számára, mert az egyre inkább elöregedő társadalomban 2030-ig a jelenleginél 8 százalékkal kevesebb lesz a munkavállaló, miközben már ma is az egyik legkomolyabb gond a krónikus munkaerőhiány. Erre a termelékenység javulásával válaszolhatna megfelelő módon a hazai gazdaság, de ennek mutatói uniós összevetésben az egyik leggyengébbek Magyarországon.
Természetesen nem csak „feketepontokat” kapott az ország, mert a hitelminősítő a fentiekkel egyidejűleg elismeri, hogy a költségvetési hiány és az államadósság csökkentése mellett elkötelezte magát a kormány. Ez még akkor is igaz – tehetjük hozzá -, ha a költségvetési hiány mérséklésével kapcsolatos intézkedéseket következetessége több ponton megkérdőjelezhető. Kedvező az ország szempontjából, hogy itt az egyik legalacsonyabb a társasági adókulcs Európában, ami egyebek mellett még mindig vonzó befektetési célponttá teszi Magyarországot. Emellett nem elhanyagolható szempont, hogy az unión kívüli azért is kedvelik Magyarországot,. mert az uniós piac része, így hídfőállás építésére kiválóan alkalamas. A harmadik országbéli cégeket sokszor még az sem tántorítja el, hogy a kormány hirtelen hozott, olykor követhetetlen, a gazdaság működését jelentősen befolyásoló döntései a kiszámíthatatlan befektetési környezet képét alakítják ki az országról.
Még két értékelés lesz
A Moody's idén már nem veszi elő újra Magyarországot, a Standard & Poor’s, valamint a Fitch Ratings ez év végén, decemberben értékeli újból az ország adósbesorolását. Mindkét hitelminősítő Magyarországot változatlanul befektetésre ajánlott kategóriában tartja, ám míg az S&P-nél a kilátások pozitívak, addig a Fitch-nél ez negatív.