Az EU által Oroszország ellen bevezetett kereskedelmi korlátozások ellenére sem csökkent az Unió kőolajfogyasztása - idézett az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tegnap nyilvánosságra hozott tanulmányából tagszervezetük, a Levegő Munkacsoport. Ráadásul számos tanulmány bizonyítja, hogy az orosz olaj kerülőúton változatlanul eljut az EU-ba - állapítják meg. Míg 2022 januárjában Oroszország az európai olajbehozatal 31 százalékát adta, 2023 márciusára ez a szint - papíron – 3 százalékra csökkent. Mindemellett viszont Kínából és Indiából tavaly 70, illetve 13 százalékkal több finomított olajtermék érkezett. Köztudomású ugyanis, hogy a két ázsiai állam olcsón felvásárolja orosz olajat, majd azt feldolgozott repülőgép-üzemanyagként és gázolajként, akadálytalanul értékesítik tovább az Unióba. (Szakértők szerint ezek a kereskedelmi áttételek az árakat is növelik. Azóta egyébként Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke harcot hirdetett az orosz olaj ilyesfajta, közvetett behozatala ellen.)
Az úgymond kieső orosz olaj helyébe ugyanakkor az EU növelte az Amerikai Egyesült Államokból, Norvégiából, Szaúd-Arábiából és más országokból származó olajbehozatalát is. Így az Unió olajfogyasztása ma már 2 százalékkal magasabb, mint az Ukrajna elleni orosz támadás tavaly februári kezdetekor.
A nyersanyag iránti magas keresletet elsősorban az európai közlekedési ágazat gerjeszti - állapítja meg a tanulmány. Míg a közúti forgalom visszatért a járvány előtti szintre, az idei légi közlekedés a korábbi csúcsot is meghaladhatja. A múlt hónapban a Shell bejelentette, hogy magasabb haszna érdekében ejti olajkitermelés-csökkentési célkitűzéseit.
Miközben a tudomány gyakorlatilag nem vitatja, hogy az új kőolaj- és gázipari fejlesztések ellehetetlenítik a világszintű felmelegedés másfél Celsius-fok alatt tartásának célját, az Uniót ellátó államokban egyre szaporodnak az ilyen tervek. Megvalósulásuk esetén ezek a berendezések teljes élettartamuk során több mint egy gigatonna szén-dioxidot bocsátanának a levegőbe. Ez messze meghaladja a másfél fokos célkitűzés megengedett keretét.
Bár az elmúlt alig több mint egy év során az EU nagyrészt csökkentette orosz olajfüggőségét, a nyersanyag fogyasztásának visszaszorítása helyett egyszerűen csak új beszállítókra váltott - idézik Agathe Bounfour, a T&E olajprogram-vezetője megállapítását. Ha az Unió ugyanolyan erőfeszítéseket tenne a kereslet csökkentésére, mint amekkorákat az új források felkutatására fordított, jelentősen csökkenthetné olajfüggőségét - tette hozzá. A T&E korábbi számításai szerint olyan intézkedések együttes alkalmazásával, mint például a közúti- és a légiforgalom fokozott adóztatása, valamint a sebességkorlátozások fokozása, az EU harmadával csökkenthetné olajfogyasztását.
Két éven belül olaszra cseréli az orosz kőolajat Csehország, és végleg leszámolnak a függőséggelCsehországnak már megy orosz gáz nélkül, idén egy molekulányit sem kértek Vlagyimir PutyintólAz elmúlt időszak során az EU-ból az olajbehozatalon keresztül eurómilliárdok áramlottak Oroszországba - hívta fel a figyelmet a tanulmány kapcsán Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Ezek pénzzel segítették az Ukrajna elleni törvénytelen háborújukat. Az olajfogyasztás mérséklése - amire a Nemzetközi Energia Ügynökség is számos megoldást javasol - az összecsapások mielőbb befejezését, az éghajlat védelmét és energiafüggőségünk csökkentését egyaránt szolgálná.
A tanulmány szerint 2023-ban az Unión kívülről Szlovákia 100, Magyarország 68, a csehek 65, a lettek pedig 55 százalékban Oroszországból szerezte be a nyersanyagot. Az unióból származó adagokat is beleszámító értékek pedig 59, 42, 39 és 21 százalékra rúgnak.
Nem okozott fennakadást a Putyin-ellenes intézkedés
Az Európai Unió a tagállamokkal folytatott hosszas egyeztetést követően, az Ukrajna elleni orosz agresszióra válaszul tavaly decembertől megtiltotta az orosz nyersolaj, majd februártól az ebből készült termékek - így például a gázolaj - behozatalát. Előbbi alól - főképp a magyar kormányfő vétófenyegetése nyomán - a vezetéken ellátott és más érdemi beszerzési lehetőséggel nem rendelkező államokat, így Magyarországot, Szlovákiát, Csehországot, valamint Bulgáriát felmentették. Bár eredetileg ezek közé tartoztak a szintén a Barátság vezetéken keresztül ellátott németek és lengyelek is, a két ország, más forrásokra váltva, azóta csatlakozott a többi tagállam embargójához. Az orosz olaj- és olajtermék-behozatali tilalom mindeddig nem okozott érzékelhető fennakadást a kontinens üzemanyag-piacán.