Az osztrák nyári fesztiválok számára tavaly nagy csapást jelentett az energiaárak emelkedése. A szervezők nyugati szomszédunknál is a költségek jelentősen megemelkedésére panaszkodtak. A terhek egy részét kénytelenek voltak áthárítani a közönségre, de nem az inflációnak megfelelő mértékben. Bár az inflációs nyomás – Európa nyugati felében legalábbis – enyhült, az egyes fesztiválok költségei így is magasabbak, mint egy évvel korábban, derül ki a Der Standard összeállításából.
A Bregenzi Ünnepi Játékokon a csütörtökön bemutatandó Puccini-operára, a Pillangókisasszonyra a legolcsóbb jegyeket 30, a legdrágábbakat 194 euróért lehet megvásárolni. „Bár az árak megállapításakor már előre láttuk, hogy az infláció tíz százalék körüli lesz, a jegyárakat csak három százalékkal emeltük. Sőt, a legolcsóbb kategória ára 2016 óta változatlan” – mondta el Michael Diem az ünnepi játékok kereskedelmi igazgatója a bécsi napilapnak. Hozzátette, a drágább jegyek gyorsabban kelnek el, mint az olcsóbbak.
Daniel Serafin operaénekes, a Szentmargitbányai Kőfejtő (Steinbruch Sankt Margarethen) operafesztiváljának intendánsa azt közölte, náluk a jegyárak 15 százalékkal emelkedtek, vagyis ennyivel többet kell fizetni Bizet Carmenjéért. Nem meggazdagodni akarnak, arról van szó, hogy az infláció és az energiaköltségek pontosan ekkora többletköltséget eredményeztek számukra, mutatott rá. (Amint arról lapunk beszámolt, a múlt szerdai bemutató második felvonását a nagy vihar miatt félbe kellett szakítani.)
A Salzburgi Ünnepi Játékok sem kerülheti el a mérsékelt emeléseket. Lukas Crepaz kereskedelmi igazgató közlése szerint a 68 millió eurós költségvetés 75 százalékát elsősorban a jegyeladásokból, a magánszponzorációból és az adományokból finanszírozzák. Mint mondja, az előadásokra a legmagasabb jegyárat infláció alatt emelték, ebből mintegy 3,4 százalékos pluszbevételt remélnek. A többi árat is mérsékelten emelik, tavalyhoz képest nem történt drámai változás, így a jegyek 50 százaléka továbbra is 110 euró alatt vásárolható meg.
Itt is igaz az, ami Bregenzben: a drágább jegyek hamarabb elkelnek. „Az elővételes értékesítés ugyanolyan jól halad, mint az energiapánik előtti időkben. Elvileg nem változott jelentősen a korai foglalások és a spontán vásárlások közötti arány” – mondja. Sőt, elég jelentős érdeklődést tapasztalnak a közönség részéről, mondhatni ki vannak éhezve a kulturális eseményekre a pandémia, majd az energiabizonytalanság időszaka után. Azok a nemzetközi vendégek is visszatérnek, akik az elmúlt években az utazási korlátozások miatt nem tudtak eljönni. „Sok előadásra már elővételben elkeltek a jegyek. Azonban, mint minden évben, most is biztosítunk lehetőséget arra, hogy az érdeklődők még a helyszínen váltsák meg a jegyet” – hangsúlyozza Crepaz.
Fertőmeggyesen (Mörbisch am See) is kiváló jegyeladásokról számolnak be. Hatalmas kasszasiker az először július 14-én bemutatott Mamma Mia! című népszerű musical, amelyből filmsiker is lett a hollywoodi sztár, Meryl Streep főszereplésével. A jegyeladások hasonlóan kiemelkedőek, mint 2009-ben, amely egyfajta csúcsévének számított. Várhatóan összesen 180 ezer jegyet adnak el.
A Szentmargitbányai Kőfejtőben is több jegyet értékesítenek, mint az elmúlt évben. Daniel Serafin művészeti igazgató mégis érzékel valamiféle változást: „A járvány óta megfigyeltük, hogy a késői és a spontán vásárlások száma egyre növekszik. Ez a tendencia tavasz óta különösen tavasz óta értékelhető, ami minden bizonnyal az energiaár-kiigazításnak köszönhető”.
A jó adatok ellenére az előkészületek nem haladtak túl gördülékenyen, sok volt a bizonytalanság a megemelkedett beszerzési árak, vagy a fellépők magasabb tiszteletdíja miatt.
A Szentmargitbányai Kőfejtőben a tervezést a fa- és acélbeszerzésben tapasztalható gondok nehezítették. Végül a Winter Artservice nevű partnercég segítségével mindenről sikerült gondoskodni, így a színpadot végül időben építették fel. S annak köszönhetően, hogy mindenről hamar gondoskodtak, az áremelkedéseket is nagymértékben ellensúlyozni tudták. A Burgenlandi Ünnepi Heteknél jelentős többletköltséget okozott a beszerzések magasabb ára és a megnövekedett tiszteletdíjak, ezeket a magasabb jegyárakból és a több eladott belépőből fedeznék.
Salzburgban Crepaz szerint az elmúlt három és fél év többszöri válsága után bizonyos rutint szereztek a válságkezelésben. Igazi kihívásnak azonban a következő éveket tartja, mert az elhúzódó infláció nagy nyomást helyez a szervezőkre. A fesztivál lebonyolításához jelentős személyzetre van szükség, így a bérköltségek a teljes költségvetés közel 75 százalékát teszik ki. Ahogy fogalmaz, a következő évadra inflációs kiigazításra van szükség.
„És különben is, ki tudja, mi vár még ránk? Ki gondolta volna, hogy jön az Ukrajna elleni agressziós háború, amely 2022-ben megháromszorozza az energiaköltségeket?”
– teszi fel a költői kérdést Crepaz.
Az osztrák fesztiválok szervezői tehát továbbra is érzik a magas energiaárak okozta nehézségeket, de a jelentős jegyeladásoknak köszönhetően derűlátóbban tekintenek a jövőbe, mint egy évvel ezelőtt, amikor még teljes volt a bizonytalanság az ukrajnai háború drámai következményei miatt.