A válaszadók mindössze 59 százaléka nyaralt vagy fog még nyaralni idén – ez derült ki az Opinio okostelefonos applikációval ezerfős mintán készített reprezentatív felméréséből, amely a Euronews számára készült. Az ezerfős mintát korcsoportok, nemek, iskolai végzettség és településtípus szerint vizsgálták.
A különböző demográfiai csoportok közül az 50 évnél idősebbek (56 százalék), a kisvárosokban élők (47 százalék) és a kelet-magyarországiak (46 százalék) az átlagosnál jóval nagyobb eséllyel válaszolták azt, hogy egyáltalán nem nyaralnak 2023-ban. A diplomások (29 százalék) és a fiatalok (26, illetve 35 százalék) kevésbé hajlandóak elengedni a nyaralást az átlagnál.
Aki nem megy nyaralni, az elsősorban az anyagi erőforrások hiányára hivatkozik (64 százalék), míg az idén nem nyaralók 20 százaléka máskor sem szokott nyaralni. Jól érzékelhető, hogy a csak érettségivel rendelkező válaszadók 71 százaléka egyébként el szokott utazni nyáron, de idén anyagi okokból nem tud.
Ami az úti célokat illeti, a válaszadók 52 százaléka azt mondta, hogy csak belföldre utazik, 14 százalék csak külföldre, míg 27 százalék külföldre és belföldre is.
A tizenéves nyaralók utaznak külföldre a legmagasabb arányban (23 százalék), míg a negyvenesek az átlagnál szívesebben pihennek kizárólag hazai nyaralóhelyeken (62 százalék).
A külföldi nyaralás célpontjai között a legnépszerűbb a tengerpart (54 százalék). A külföldön nyaraló magyarok több mint fele (51 százalék) szerint olcsóbban kijönnek, mint otthon.
Érdekes összefüggés, hogy minél kisebb településen él valaki, annál inkább meggyőződése, hogy külföldön olcsóbb nyaralni – a községekben lakók 75 százaléka gondolja így, míg a fővárosban élőknek csak 26 százaléka. Az indokok közül sokan bejelölték még, hogy a külföldi nyaralás izgalmasabb (40 százalék), változatosabb (46 százalék) és több a látnivaló (40 százalék).
A belföldi nyaralás mellett elsősorban az szól, hogy „itthon is sok a felfedeznivaló” (41 százalék), illetve „szeretek hazai tájakon kirándulni” (43 százalék), a hazai nyaralás olcsóságát csak 29 százalék említi indokként. 36% mindössze azzal indokolja a belföldi pihenést, hogy „Balaton”.
A legtöbb magyar család (35 százalék) 100-300 ezer forint között szán a nyaralásra, a második legnagyobb csoport (27 százalék) viszont 100 ezer forintnál kevesebbet.
300-500 ezer forint között a megkérdezettek 19, 500-800 ezer forint között a 11 százalékuk költ.