– Örülünk minden fejlődésnek, hát hogyne örülnénk. Nem vagyunk semmi jó ellen. Azzal mindenki tisztában van, hogy közterületről van szó, és hogy nem a miénk sem az előkert, sem az odaültetett fa, virág. De jobb lett volna, ha először megkérdeznek minket, még a döntés előtt. Mégiscsak mi élünk itt, mi fogjuk vagy örömmel, vagy bosszankodva nézni nap mint nap a kész munkát – ezt a véleményt hallottuk Mindszenten, és szinte egybehangzóan hasonlókat.
A Csongrád-Csanád megyei kisvárosban hamarosan új bicikliút épül. Arról, hogy tényleg kell-e, megoszlik a helyiek véleménye, de már mindegy is, vonják le a következtetést a város lakói, a fontos döntések úgysem a kapuk előtt beszélgetve születnek, ezt a kérdést is megoldották felsőbb szinten.
Jobb lenne a túloldalon
Ahhoz, hogy a történet teljes legyen, kissé vissza kell tekintenünk az időben. A szomszédos Szegvár és Mindszent közötti út az elmúlt években alaposan elhasználódott, az állapota kritikán aluli. A két település és a megye önkormányzata konzorciumba tömörült egyebek mellett annak érdekében, hogy rendbe hozzák másfél milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból, egy háromelemű projekt égisze alatt. Az egyik elemet kipipálták, újraaszfaltozták az utat. A másik kettő egy-egy kerékpárút lesz: az egyik a két települést köti majd össze, a szóban forgó másik pedig Mindszent közepe tájáról indul a Kossuth utcán a tiszai komp irányába. Erről a kisváros egyik önkormányzati képviselője, Pálinkó Máté beszél lapunknak.
Azt nem tudja, hogy minderről hány Kossuth utcainak volt korábban információja, de az biztos, hogy a többség idén szembesült a helyzettel. Fórum ugyan volt, de már csak a döntés után.
Az kiderül az árnyas utcán tett sétánk során, hogy örülnek az újításnak, de félik is azt a lakosok. Egy asszony szerint például a platánsor sajátos mikroklímát teremt, egy kis pára is korcsolyapályát csinál a járdából, valószínűleg a bicikliút sem ússza majd meg. Félő az is, hogy a gyökerek – ugyanúgy, ahogy most a talajt – az aszfaltot is fel fogják nyomni.
A nyugdíjas Ménesi Lajos egyelőre nem tudja elképzelni, hogy áll majd az autójával ki és be a kapun. Szerinte ha az előkertet kettévágják, se előtte, se utána nem lesz elég helye, hogy biztonsággal megálljon.
Egy kisboltot üzemeltető férfi most akarta megcsinosítani a bejárat előtti részt, parkolónak szeretett volna alakítani kulturáltabb helyet, egyelőre jegeli az ötletet. A központtól a Tisza-gát irányában sokan járnak, komppal kelve át a folyó túloldalára. Számos mindszenti Bakson keresi a kenyerét mezőgazdasági munkával, halljuk mástól. Tehát főleg reggel és délután mennek többen, érvelnek erre, ezekben az órákban valóban biztonságosabb lenne, ha direkt nekik épített sávon járhatnának, máskor szükségtelen. – Eddig sem volt itt baleset, attól pedig, hogy főút, azért nem akkora a forgalom, elférnének a bringások az úttest szélén, ahogy eddig – legyint megint más.
– Igenis kell a bicikliút, sok errefelé a turista, és így majd még több lesz – hangzik el a derűlátó álláspont. Ha úgyis kirándulókra számítanak, vetődik fel bennünk, hasonlóan a közeli Szenteshez és Csongrádhoz, álmodhatták volna az új sávot eleve a gátra, hogy gyönyörködhessenek a tájban – de végül nem tetézzük a bajt, megtartjuk magunknak az ötletet.
Megint más meg úgy véli: a projekttel senkinek nem lenne gondja, de mindenki úgy áll hozzá, ne az ő háza előtt építkezzenek, inkább a másik oldalon.
Egy Fidesz, két nézet
Van, akit az szomorít el, hogy a megye döntött a fejük felett, más azért haragos, mert nem állt ki a város a saját lakosaiért. Azért gondolják így, mert nyilvánosságra került egy hivatalos levél, melyben a terveket tavaly augusztusban elfogadta a város, nem emelt semmilyen kifogást, nem kért kiegészítést.
Pedig lehetett volna gördülékenyebb az együttműködés a két grémium között, ha már politikailag egy platformon vannak, mondják a mindszentiek, hiszen emitt is, amott is a Fidesz adja a testületi többséget, a polgármestert, az elnököt.
A bicikliút szóba került nemrég a mindszenti önkormányzati ülésen. Végh Ibolya jegyző szavai szerint a városnak kevés volt a mozgástere, a megye rendelte meg a tervet és választotta ki a kivitelezőt. Beszélt arról is, hogy ha ma küldenék meg nekik jóváhagyásra a dokumentációt, ugyanúgy helyeselnék, mint egy szűk éve. És az sem lenne helyes, utalt rá, ha egy ilyen projekt néhány lakos ágálása miatt kapna léket.
Kíváncsiak voltunk, mit gondol a városi és a megyei önkormányzat. Egyrészt arról, hogy a közöttük létrejött megállapodás vajon biztosított a mindszenti önkormányzatnak tényleges beleszólást abba, milyen terv készüljön? Másrészt arról, hogy a tervek készítése során meghívta a mindszenti önkormányzatot egyeztetésre a megyei önkormányzat, a tervezőiroda? Valamint arról, van még lehetőség, hogy ebben a fázisban, figyelembe véve lakossági kéréseket, módosítsa a tervező a már elkészült nyomvonaltervet? Zsótér Károly polgármester válaszlevele megerősítette a jegyző szavait: a közbeszerzést a megye írta ki, a szerződést is ott kötötték tavaly júniusban. Mindszent nem szerepel szerződő félként ebben a jogviszonyban, de részt vett a kooperációs értekezleteken. A nyomvonalterv minden szabálynak megfelel, nem emeltek ellene kifogást.
Olyan jogszabályi előírásról nem volt és ma sincs tudomásuk, hogy a nyomvonalat lakossági egyeztetés során kellett volna véleményeztetni, a helyhatóság jóhiszeműen járt el.
A helyiek visszajelzéseit követően a megye májusban hívott össze lakossági fórumot. A polgármester kétli, hogy a nyomvonalon módosítani lehetne, de némi remény még él benne. Minden összegyűjtött lakossági észrevételt, javaslatot, kérést eljuttattak a megyéhez és a tervezőkhöz azon kéréssel, hogy amit lehet, a kivitelezési tervdokumentáció elkészítése során vegyenek figyelembe.
Hívó szó, szó nélkül
A megyei önkormányzat elnöke, Gémes László árnyal néhány részletet. A megye múlt év július 18-án és július 26-án kezdeményezett online egyeztetést a nyomvonaltervekkel kapcsolatosan, de Mindszent nem élt a lehetőséggel, ám augusztusban rábólintott a tervekre. Egy októberi és egy februári konzorciumi megbeszélésen voltak résztvevők a város részéről. Közben Mindszent november 29-én nyilatkozott arról, hogy a kerékpárút nem ellentétes a fejlesztéseivel, településtervezési, -rendezési szabályzataival, stratégiájával, kiadta a közútkezelői és a tulajdonosi hozzájárulást. Levelében kihangsúlyozza, hogy az építtető a város, nem a megye. „Csongrád-Csanád Vármegye Önkormányzata bruttó 13,8 millió forint értékű tervdokumentációt ad át térítésmentesen Mindszent Város Önkormányzatának” – szögezi le válaszában a megye. Mivel pedig a Mindszent központ és komplehajtó közötti kerékpárút szakasz megkapta az építési engedélyt, módosítására már nincs lehetőség.