Videó;Prága;Dubai;közélet;urbanisztika;youtuber;

- A baloldal nulladik lépései: kommunizmust kiált a Fidesz forgalomcsillapításra is

„Elon Musk korában” a fennálló problémákra adott válaszokban nem a társadalmi szintű megoldások dominálnak, hanem az individuális, egyszemélyes tervek: tegyünk rá világítós LED-csíkot, és jobb lesz. Így látja Adam Something, azaz Kovács Ádám, aki egy átlagos irodai alkalmazottból lett az egyik, hanem nem a legismertebb urbanisztikai-közéleti youtuber. Egymillióan követik, legsikeresebb videóját tízmillióan nézték meg. Szerinte a Budapest–kormány-ellentét további lemaradásra ítéli a fővárost, Elon Musk egy „tehetségtelen barom”, Orbán Viktor rendszerében a gátlástalanság és a megalkuvás visz előre, és a baloldali reform első lépése a munkahelyi királyságok megdöntése lehetne. Interjú a magyar sajtónak elsőként nyilatkozó fiatalemberrel.

– Miért érezted úgy, hogy meg kell szólalnod különböző témákban?

– Véleményem, mondandóm mindig volt, és ezt szerettem volna kifejteni. Ahelyett, hogy mondjuk a kocsmában könyökölve tenném ezt meg, úgy gondoltam, egy You­Tube-csatorna jobb húzás. Ebben végül igazam is lett. Én még az elején csöppentem bele, amikor az urbanisztikával kapcsolatos tartalmak még nem voltak annyira népszerűek, néhány csatorna volt csak. A legfőbb célom az volt, hogy felhívjam a figyelmet a témára, mert egyszerűen idegesített, hogy a városainkban hülyeségeket csinálunk.

– A közlekedés gyakran megihlet. Mi lenne az a budapesti program, amelyet támogatni tudnál?

– Budapesten az emberek realizálták, hogy túl sok az autó, és túl kevés már a terület, ahova építeni lehetne, emiatt megfigyelhető az igyekezet a forgalomcsillapításra. A Rákóczi úton javasolnám ezt, remek nulladik lépés lenne. Szerintem

nevetséges, hogy a város egyik legszebb területén átcsesztünk egy hatsávos autópályát, és még a villamost is eldózeroltattuk. 

Ilyeneket fejlődő országokban lehet látni, ahol nincs rendes infrastruktúra. Még Vitézy alatt voltak tervek arra, hogy levágják az egészet kettő forgalmi sávra, abból egy szép sugárút jött volna létre fasorral, de ez sajnos már a múlté. Vagy ott van a Király utca, rengeteg szórakozási lehetőség, éttermek, bulizó emberek, és beengedjük oda az autókat? Innen pedig belülről lehetne kifelé haladni. Ha az emberek látják, hogy nincs hely, akkor le fogják tenni az autójukat, és átülnek a villamosra, metróra, buszra. Így Budapest belvárosában csökkenne az autóhasználat, ami jelenleg is egyébként teljesen opcionális.

– Mit gondolsz a Budapest és a kormány közötti konfliktusról?

– További lemaradást fog eredményezni szerintem. Erre az egész folyamatra tökéletes példa az, ami a Nyugati pályaudvar felújításával történt. Érdemes külföldre tekinteni, és nem feltétlen Svájcra vagy Ausztriára, hanem például Csehországra, akik velünk egy súlycsoportban vannak gazdasági szempontból. A cseheknél és a lengyeleknél olyan volumenű vasúti projektek történnek, hogy Magyarország évente két évvel marad le még hozzájuk képest is. Prágában egy Kelenföld méretű állomást építenek át, a Praha-Bubnyt, az elkövetkező években Németországgal együtt pedig nagy sebességű vasútvonalakat terveznek kiépíteni. Ehhez képest a Nyugati felújítása elenyésző, mi mégsem vagyunk képesek kivitelezni, mert hát a politika lényegében megtorpedózza. Rossz helyen van a fókusz szerintem.

Hagyjuk is, hogy az etikett szerint a miniszterelnök mohó kis ajkai nem érinthetnének kézfejet, és hogy a kézcsók egy diplomáciai helyzetben, ha az nem a Vatikánban történik, totálisan inadekvát, ráadásul a patriarchátus utolsó rossz leheletét árasztja, semmint a lovagiasság örökbecsű értékeit hirdeti.