adó;veszteség;infláció;kiskereskedelmi forgalom;extraprofit;

Az infláció miatt nagyot nőtt a boltok forgalma , ám a profit az államhoz került

- Adó van, extraprofit sehol, több magyarországi kiskereskedelemi lánc veszteséges lett

Mindez pedig az infláció csökkenését és az árversenyt is veszélyezteti.

Egyértelműen túladóztatta a kormány 2022-ben a Magyarországon működő kiskereskedelmi cégeket – derült ki a napokban nyilvánosságra hozott üzleti beszámolókból. Az egyedi cégként - nem holdingban - működő vállalatok többsége veszteséges lett, lapunk gyűjtése szerint egyedül az Aldi tudott profitot termelni, igaz kevesebbet mint az előző évben. A Spar, a Penny Market, az Auchan veszteséges lett, míg két másik nagy szereplő, a piacvezető Lidl és a Tesco még nem adott le 2022-ről üzleti jelentést. (E két cég ugyanis a naptáritól eltérő üzleti évben gazdálkodik, így számaikat csak később ismerhetjük meg.) A magyar többségi tulajdonú vállalkozásokról (CBA, Coop, Reál ) nincsenek összesített adatok, mivel üzleti, adózási megfontolásokból holdingszerűen működnek.

Mint ismert, a kormány tavaly több ágazatra - így a kiskereskedelmi láncokra - vetett ki úgynevezett extraprofitadót, mondván: a „háborús” infláció miatt a cégeknek extraprofitjuk keletkezik. A bevételekből a lakossági energiatámogatásokat finanszírozták. Tavaly az állam összesen 176,4 milliárd forint kiskereskedelmi adót szedett be az extra adókkal együtt, ez az egész kiskereskedelmi szektor 2021-es profitjának is a többszöröse. A kiskereskedelmi adó hatálya alá nemcsak a nagy láncok tartoznak, hanem a benzinkutak és minden más kereskedő cég is, így a láncoknál jóval nagyobb a merítés. A kormánytól független szakértők egyhangú véleménye szerint a kormány a kiskereskedelmi adó jelentős emelésével - és más intézkedésekkel, mint például az ársapkák – azt érte el, hogy a fogyasztói árak emelkedése jóval gyorsabb lett, mint amit az alapfolyamatok indokoltak volna. Magyarország az infláció, de különösen az élelmiszerárak emelkedésében az élen járt 2022-ben, és várhatóan az idén is magyar gazdaság mutatja fel az Európai Unióban a legmagasabb inflációt.

Ebből a szempontból rendkívül rossz üzenet, hogy a kormány a korábbi vállalásai ellenére jövőre sem vezeti ki a kiskereskedelemre kivetett különadót, és nem is csökkenti, sőt, emelésről döntött: 

százmilliárd forint árbevétel felett az adó az eddigi 4,1 százalékról 4,5 százalékra emelkedik az elvonás - ami ellen tiltakoztak a nagy láncok.  A tervek szerint a tavalyi 176 milliárd forint után a kormány idén már 205, jövőre pedig 245 milliárd forint adót kíván a szektor nem létező profitjából elvonni, ami jelentősen szűkítheti az árversenyt a szektorban, vagyis inflációt okozhat.

Erre hívta fel a figyelmet az Országos Kereskedelmi Szövetség is. Lapunknak küldött közleményükben a napokban megjelent kiskereskedelmi toplisták kapcsán hangsúlyozták: növekvő árbevétel ellenére is lehet egy vállalkozás veszteséges. Márpedig az éves beszámolók alapján a kiskereskedők többsége az emelkedő költségek miatt vagy veszteséges lett, vagy jelentősen csökkent nyereségessége. Az OKSZ szerint a kereskedők legnagyobb költsége a polcokra kerülő áru beszerzési ára. A Gazdasági Versenyhivatal is azt állapította meg, hogy az élelmiszer-kiskereskedelemben az élelmiszeripar átadási árainak növekedése játszott döntő szerepet az áremelkedésben, amit követni kényszerültek a kiskereskedők. A KSH adatai alapján az élelmiszeripar belföldi értékesítési átadási árai a tavalyi évben nagyobb ütemben emelkedtek, mint a fogyasztói árak. Vagyis – hangoztatja az OKSZ – a kiskereskedelem nem hárította át a fogyasztókra teljes mértékben a beszerzési árak és más költségek emelkedését. Sőt, az erős verseny miatt a legnehezebb időszakban is hirdettek akciókat.

A kiskereskedelem egyéb költségei – például az extraprofitadó és az élelmiszer-árstop terhe – eközben a sokszorosára emelkedtek az elmúlt időszakban. Az OKSZ szerint az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozások az árstop bevezetése óta több mint 400 milliárd forint árbevételt engedtek át a vásárlóknak, hatalmas veszteségek mellett, hiszen a beszerzési árak nőttek, de ők nem emelhették a hatósági áras termékek fogyasztói árát. A vállalkozások vesztesége, illetve csökkenő nyeresége mutatja, hogy a szektor egyáltalán nem termelt extraprofitot – hangsúlyozza a szövetség. Úgy látják: ha az ideiglenesen bevezetett terhek állandósulnak, a kiskereskedők azokat többé nem lesznek képesek egyedül vállalni, s ez árfelhajtó hatással bírhat. (Magyarán áthárítják a vevőkre a költségeket - A szerk.). Az OKSZ úgy fogalmaz: a nemzetközi kiskereskedelmi láncok a fogyasztókért folytatott versenyben hisznek, amit az árstop kivezetése tovább fokozna, és így rövid időn belül pozitív hatással lenne az inflációra.

Nem biztos azonban, hogy az infláció csökkentése  az elsődleges célja a kormánynak. Korábban Orbán Viktor kormányfő és Lázár János – aki jelenleg építési és közlekedési miniszter – többször tett olyan kijelentést, miszerint a nemzetközi kiskereskedelmi láncokat ki szeretnék szorítani az országból. A miniszterelnök arról is beszélt, hogy a kiskereskedelemben a hazai résztulajdont 50 százalék fölé szeretnék emelni. Ez praktikusan az erős árversenyt generáló német láncok kiszorítását jelentené, annak érdekében, hogy a NER újabb ágazatra tegye rá a kezét, nyomott áron. Ebből a szempontból a külföldi kiskereskedelmi cégek túladóztatása, veszteségessé tétele akár következetes kormányzati döntésnek is tűnhet.

  

Élelmiszerláncok toplistája

A bruttó bevétel alapján, 1193 milliárd forinttal továbbra is a Lidl vezeti az élelmiszerláncok rangsorát, a második helyen a Spar áll 916, a harmadikon a Tesco 885 milliárd forinttal – derül ki a Trade Magazin kiskereskedelmi toplistájából. A Lidl esetében ez 29, a Sparnál 15,6, a Tesconál 15,8 százalékos forgalombővülést jelent. Az éllovas diszkonthoz hasonlóan nagyot ugrott az Aldi is, amelynek bruttó 505 milliárd forintos bevétele ugyan csupán a 6. helyre volt elég, ám ez 31,5 százalékos éves növekedést jelent, így az áruházlánc a korábbi 9. helyről lépett előre. Ez a lista uganakkor a bruttó bevétel alapján rangsorol, vagyis csak azt mutatja, a vásárlók mennyi pénzt hagytak a pénztáraknál. Magas infláció mellett nyilván nő a kereskedők árbevétele is, de ettől még lehetnek veszteségesek. 

Vezető kiskereskedelmi cégek eredménye, milliárd forint

Spar Aldi Penny Market Auchan

Nettó árbevétel 2021 662,9 315,2 321,4 354,3

Nettó árbevétel 2022 765,9 417,1 403,6 353,9

Változás (%) 15,5 32,3 25,6 -0,1

Eredmény 2021 5,3 8,5 4,3 8,11

Eredmény 2022 -13,1 5,9 -0,15 -1,7

Változás (%) -347,2 -30,6 -103,5 -121,0

Fizetett adók* 26,7 13,3 13,1 12,6

* forrás Trade-magazin

Forrás: üzleti beszámolók, Népszava     

A külgazdasági és külügyminiszter ugyanakkor fő beszállítóként Azerbajdzsánt és Törökországot jelölte meg, mint amelyekkel Magyarország tárgyalásokat folytat.