Negyven új sebességmérő eszközzel gyarapodott a rendőrség eszközállománya, melyet egy magyar cég fejlesztett és gyártott. A rendőrség végig részt vett a folyamatban, így olyan traffiapx készült el, ami számukra jól használható, egyben a világon kapható legkorszerűbb – közölte Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. „Az volt a szándék, hogy a menet közbeni ellenőrzések során legyen egy olyan eszközünk a már meglévő, felújított Fáma lézeren túlmenően is, amelyekkel a forgalomban elvegyülve, akár rendőrautóból is mérni tudjuk a haladási sebességet. Leginkább azokét, akik extrém gyorshajtást követnek el, akik a többiek hátrányára előnyhöz szeretnének jutni. Szeretnék mindenkit megnyugtatni: nem 51-52-re fogja állítani a műszereket, és nem ezekre a gyorshajtókra fog vadászni, hanem a megengedett sebességet jelentősen túllépőkre.”
Az eszközök alapja gyakorlatilag ugyanolyan lézer, mint amilyet 30 éve gyártanak Amerikában, és a világon 99 százalékban használnak ilyet a készülékekben. A technológia már akkor olyan korszerű volt, hogy azóta nem volt szükség ennek a megváltoztatására. Ami újdonság, hogy sokkal felhasználóbarátabb lett. A korábbi traffipaxokon egy 4-5 collos kis képernyőn kellett a forgalmat és a képernyőn megjelenő értékeket figyelemmel kísérniük a rendőröknek, ami meglehetősen fárasztó. Az új eszköz kijelzője viszont egy tablet, amit le is lehet venni, és egy bizonyos távolságig vezeték nélküli kapcsolattal vezérelhető róla a készülék. A tablet tárolja is az adatokat. A mérőműszer hatótávolsága 230 méterig hitelesített. „Ami talán kevéssé ismert, hogy nemcsak a mellettünk vagy előttünk elhaladó járművek sebességét tudjuk mérni, hanem a velünk szembe közlekedőkét is. Ez szokta a legnagyobb meglepetést okozni.”
Gyakran elhangzó vád, hogy a sebességmérés nem más, mint egy pénzbehajtás. Óberling József ezzel kapcsolatban megjegyezte, a rendőrségnek egyetlen forint bevétele sem származik a bírságokból, minden az állami költségvetésbe kerül. Hozzátette: a sebességmérés során a rendőr belátására van bízva, hogy egy elkövetett szabályszegés – jelen esetben egy sebességtúllépés – esetén milyen szankciót alkalmaz. Ennek elég széles a tárháza a helyszíni figyelmeztetéstől a helyszíni bírságon át a szabálysértési feljelentésig és a szabálysértési eljárásban hozott döntésig. Ezen belül is a helyszíni bírság 5-50 ezer forintig terjedhet.
A Magyar Autóklub adatai szerint az idén április 30-ig bekövetkezett közúti balesetek okaként a dobogó legfelső fokán az elsőbbség meg nem adása szerepelt (1018), ezüstérmes a sebességtúllépés (990), a harmadik helyen pedig a szabálytalan kanyarodás (513) áll.
Április 17. és 23. között mindennap az átlagosnál nagyobb számban végzett sebesség-ellenőrzést a rendőrség. Az eredmény: 13 919 járművezetővel szemben intézkedtek a rendőrök. A tavaly március végi egy hetes ellenőrzés során 7709 gyorshajtót értek tetten. Idén 8645 gyorshajtót a sebesség-ellenőrző készülékek automata üzemmódban mértek be, 5274 gyorshajtó pedig a leállításos ellenőrzések során akadt fenn. Szabálysértés miatt helyszíni bírságot 3536 járművezető kapott, 77 sofőr ellen feljelentést tettek. Közigazgatási bírságot 1590 fő ellen szabtak ki, közigazgatási eljárást 71 járművezető ellen indítottak.