;

motor;közúti baleset;vezetéstechnika;balesetmegelőzés;

A motoros sokkal védtelenebb egy ütközés esetén, mint egy autós, ezért mindenáron arra kell törekedni, hogy elkerülje a becsapódást

- „Magázódjunk a motorral, mert ha egyszer letegezzük, akkor megharagszik, aztán baj lesz!”

Évente 1300-1400 motoros sérül meg közlekedési balesetben, többnyire vétlen félként. Számuk májusban és augusztusban ugrik meg jelentősen. Két hét kihagyás is számít, a berögzült rutinok kopnak.

– Magázódjunk a motorral, mert ha egyszer letegezzük, akkor megharagszik, aztán baj lesz! – tanácsolja Németh Roland.

A Hungaroring vezetéstechnikai tanpálya instruktora emlékeztetett, a legnagyobb probléma a motorosoknál, hogy ez egy szezonális közlekedési mód. Valójában már két hét kihagyás is számít, a berögzült rutinok kopnak. Értelemszerűen nem felejt el motorozni a pilóta, de a finommotorikus mozgások tompulnak. Aki pedig egész télre leteszi a járművet, az tavaszra egészen biztosan elszokik tőle. A motor ugyanazt fogja tudni, a motoros viszont nem, ő csak azt hiszi, hogy ugyanazt tudja. Belemegy egy előzésbe, és nem tudja felbecsülni a motorja gyorsulását, illetve a szemből érkező autós távolságát, de a követési távolság be nem tartása is rendszeres baleseti forrás, vagy ha valaki túl gyorsan megy bele a kanyarba. „Éppen ezért mindenkinek azt javasolom, hogy ráhangolódással indítsa a szezonját, mindegy, hogy ez tavasszal vagy nyáron kezdődik számára. Jó, ha elmegy egy tréningre, mert a külső szakember látja, milyen rossz berögződései vannak, mit kellene még csiszolni. Még Valentino Rossi (sokszoros bajnok olasz motorversenyző – a szerk.) is mindig azt mondta, hogy még tanulja a motorozást. A közúti közlekedés egy nagy társasjáték, sok szereplővel. Nem azt kell nézni, hogy ha baleset történik, ki a hibás, mindenkinek figyelni kell a másikra. Ha a másik hibázik, akkor nekem kell kivédenem” – tette hozzá a szakember.

Nagy probléma, hogy baleseti helyzetben az ember az akadályt nézi, nem pedig a menekülő útvonalat keresi.

– Nem azt kellene nézni, hogy mibe nem akarok belemenni, hanem hogy ezt hogyan tudom kikerülni. A motoros sokkal védtelenebb egy ütközés esetén, mint egy autós, ezért mindenáron arra kell törekedni, hogy elkerülje a becsapódást, inkább például csússzon ki oldalra, az kevésbé veszélyes, abból nagyobb eséllyel tud felállni, mint egy ütközésből.

A hosszabb leállás utáni első motorozás előtt mindenképpen érdemes alaposan átvizsgálni a járművet, még abban az esetben is, ha szervizelve tettük pihenőre – javasolta az instruktor. Nagyon fontos a futóművek, a gumikban a levegőnyomás ellenőrzése. „Amikor tanfolyamra jártunk, megtanultuk, hogy kéthetente ajánlott, havonta kötelező. De miután senki nem ellenőrzi, hogy megtesszük-e, hajlamosak vagyunk erről megfeledkezni. Pedig nagyon balesetveszélyes, ha az első abroncsban alacsony a nyomás, a motor nem akar kanyarodni. A fékeket, az irányjelzőt, a világítást elvileg minden elindulás előtt ellenőrizni kellene. Amikor elindulunk, az alap a megfelelő ruházat. Ha csak egy körre megy el valaki, akkor is fel kell venni a motorosruhát, bukósisakot. Először rövidebb utakat tegyünk meg, lassan, óvatosan, hogy újra összeszokjunk a motorral. Amire sokan nem gondolnak, hogy tavasszal, amikor már szépen süt a nap, az útfelület attól még hideg, és más lesz a tapadás. Emellett a motorvezetés nagyobb koncentrációt igényel, mint az autóvezetés, hamarabb fárad el a pilóta, növekszik a reakcióideje, ezért érdemes gyakrabban beiktatni pihenőt is egy hosszabb út során.”

Plusz odafigyelést igényel, ha valaki nem egyedül motorozik, hanem felültet maga mögé egy utast. Ilyen esetben teljesen megváltozik a futómű geometriája, több terhelés jut hátra, ez kanyarban, kigyorsítás és fékezés közben egyaránt megváltoztatja a motor viselkedését – figyelmeztetett Németh Roland. „Ha valaki egy autóba ül be utasként, csak beköti a biztonsági övét, és kész. A motorokon azonban típustól függően eleve máshogy kell elhelyezkedni. Itt elengedhetetlen, hogy indulás előtt a sofőr és az utasa beszélje meg, hogy mit kell tenni. Az utasnak kapaszkodnia kell vagy a motoron, vagy pedig a sofőr derekánál, csípőjénél, és lehetőség szerint mozdulatlanul ülni, mint egy csomag. Ha mozog az utas, akkor viszont mindig a sofőr mozgását kövesse, kanyarban vele együtt dőljön be.” 

Nyári csúcs

A 2018-22 közötti közúti közlekedési baleseti statisztikák alapján megállapítható, hogy míg december-januárban általában havonta 5-10 balesetet okoznak motorkerékpárral közlekedők, májusban és augusztusban ez a szám jellemzően havi 100 fölé emelkedik. Kiugró év volt 2019, amikor januárban 2, míg júniusban 114, júliusban 108, augusztusban pedig 124 közúti balesetet okoztak motorkerékpárosok. 

Az öt óránál kevesebb alvással történő vezetés ugyanolyan veszélyes, mint az ittas vezetés. Ausztrál kutatók új tesztelési lehetőséget vizsgálnak, amely kimutatja, ha valaki kialvatlanul ült a volán mögé.