Számos bizonyíték van rá, hogy több tagállamban visszaéltek a kémprogramokkal és pusztán politikai célokra használták azokat a hatalmon lévő pártok kritikusai és ellenfelei ellen, vagy korrupcióval összefüggésben. Mindez az uniós értékek kirívó megsértése - olvasható a jelentésben, amelyet hétfő este óriási többséggel fogadott el az Európai Parlamentnek a Pegasus és más kémszoftverek európai használatának kivizsgálásával foglalkozó különbizottsága (PEGA). A szaktestület ezen kívül egy ajánlásokat tartalmazó dokumentumot is jóváhagyott a kormányok és a különböző uniós intézmények számára.
- Ez a jelentés valószínűleg a legátfogóbb tanúvallomás a kémprogramokkal való visszaélésekről Európában.
Fényt derít azokra a kétes gyakorlatokra, amelyek szembe mennek az európai értékekkel és veszélyeztetik a demokráciánkat
- fogalmazott a szavazás előtt a holland liberális Sophie in’t Veld, a két határozat előadója.
A Pegasus-botrány 2021. júliusában robbant ki, amikor egy oknyomozó újságírókból, nem kormányzati szervezetekből és kutatókból álló csoport nyilvánosságra hozta, hogy 50 ezer telefonszámot vettek célba a Pegasus kémprogrammal. Mint kiderült, az izraeli gyártmányú kíberfegyvert az Európai Unióban is bevetették a hatalmat bíráló újságírók, politikusok, jogászok, üzletemberek ellen. A botrányt kirobbantó oknyomozók 300 magyarországi telefonszámot találtak a célszemélyek jegyzékén.
A PEGA tavaly áprilisban alakult meg, és azt tanulmányozta, hogy a kémszoftverek alkalmazása megsértette-e az uniós jogot és az alapvető szabadságjogokat. Mivel a parlamenti testület a nemzeti hatóságoktól minimális vagy semmilyen érdemi tájékoztatást nem kapott, főként nyilvánosan elérhető információkra támaszkodott.
A szakbizottság által elfogadott jelentésekben külön fejezetek foglalkoznak Magyarországgal, Ciprussal, Görögországgal, Lengyelországgal és Spanyolországgal.
Pegasus-ügy: itt a jelentéstervezet, Magyarországon durva visszaélések történtekMint beszámoltunk róla, a Magyarországról szóló részben a szakbizottság megjegyzi, hogy a lehallgatást engedélyező törvény az egyik leggyengébb Európában. Sokkal inkább az ellenőrzés és a hatalomgyakorlás eszköze a kormány számára, semmint a polgárok jogait és magánéletét védelmező pajzs. Bár a kormány következetesen a nemzetbiztonsági okokra hivatkozik, hiteltelenek azon állításai, miszerint a célszemélyek veszélyt jelentenek a nemzetbiztonságra. A PEGA ajánlásaiban felszólítja a magyarországi szerveket, hogy sürgősen állítsák vissza a megfigyelések intézményes és jogi biztosítékait és hozzanak létre független felügyeleti rendszert a kérelmek elbírálására és utólagos ellenőrzésére.
A parlamenti testület az európai helyzetet értékelve leszögezi:
a megfigyelési szoftverek alkalmazásával több uniós kormány emberi jogi sértéseket követett el, megszegte az adatvédelemhez és a magánélet védelméhez való jogot, a véleménynyilvánítás szabadságát, a sajtószabadságot, az egyesülési szabadságot, és nem biztosította a jogorvoslathoz és a tisztességes eljáráshoz való jogot.
Megfogalmazása szerint az EU nem hogy nem tett komoly erőfeszítéseket a kémprogramokkal való visszaélések kivizsgálására, hanem tudatosan védelmezte az emberi jogokat megsértő kormányokat. Az Egyesült Államokkal ellentétben - amely feketelistára tett vállalatokat és a szövetségi hatóságok számára megtiltotta kereskedelmi kémprogramok beszerzését -
az Európai Bizottság (EB) nem hozott semmilyen érdemi intézkedést. Tétlensége az emberi jogok megsértésében való bűnrészességgel és kötelességmulasztással ér fel
- áll a szövegben.
Az EU-ban számos olyan törvény van hatályban, amelyek alkalmazhatók a kémprogramok használatára. Ilyenek például az adatvédelemre és a magánélet védelmére vonatkozó törvények, valamint az exportra és a beszerzésre vonatkozó jogszabályok. Az EB azonban a tagállamokra mutogat, ahelyett, hogy eljárást kezdeményezne, ha elmulasztják ezek végrehajtását.
A két határozat világosan leszögezi, hogy a megfigyelési szoftverek telepítésénél nem elegendő a nemzetbiztonságra hivatkozni, azt össze kell egyeztetni az alapvető jogokkal és az uniós jogba beágyazott demokratikus normákkal.
- Egyes kormányok rendkívül invazív és tolakodó kémprogramokkal vették célba az uniós polgárokat, visszaélve azzal a jogukkal, hogy nemzetbiztonsági kockázat esetén megfigyeléshez folyamodhatnak
- olvasható a dokumentumokban. A szakbizottság ezért úgy véli, hogy a nemzetbiztonság fogalmát világosan meg kell határozni. Ha a hatóságok nemzetbiztonsági okokra hivatkozva használnak kémprogramokat, akkor bizonyítaniuk kell, hogy az uniós jognak megfelelően járnak el.
Az ajánlások világossá teszik:
a kémszoftverek alkalmazása nem lehet önkényes, a megfigyelés csak szűk, előre meghatározott körülmények között engedélyezhető.
A szabadságjogok védelme miatt kulcsfontosságú a kérelmek bírósági engedélyezése és a lehallgatások hatékony utólagos felügyelete.
A PEGA felszólítja a tagállamokat, hogy december 31-éig haladéktalanul vizsgálják ki a kémprogramokkal való állítólagos visszaéléseket, a vizsgálatba vonják be az Europolt és bizonyítsák be, hogy a szoftverek használatára vonatkozó szabályok összhangban vannak a nemzetközi és európai normákkal.
Az ajánlásokat tartalmazó határozat szerint kötelező erejű uniós normákat kell meghatározni, amelyek egyebek között a következőkre terjednének ki:
A kémprogramok tervezett alkalmazását az intézkedés szükségességét és arányosságát bizonyító előzetes bírósági engedélyhez kell kötni, amelyet egy pártatlan és független igazságügyi hatóság vagy más független demokratikus felügyeleti szerv ad ki.
A hekkelés csak addig tarthat, ameddig feltétlenül szükséges és csak további bírósági engedéllyel hosszabbítható meg.
A kémszoftverek használatát csak kivételes esetekben lehet engedélyezni és csak elegendő bizonyíték alapján.
Védett adatokat - például orvosi, ügyvédi titoktartás vagy sajtószabadsággal kapcsolatos szabályok által védett adatokat - nem szabad kémprogramok segítségével lekérdezni, kivéve ha a bíróság szerint erre elegendő ok áll fenn.
Különleges szabályokat kell kidolgozni a kémprogram-technológiával történő megfigyelésre, mivel az korlátlan visszamenőleges hozzáférést tesz lehetővé az adatokhoz.
A tagállamoknak közzé kell tenniük és nyilvántartásba kell venniük a jóváhagyott és elutasított megfigyelési kérelmek számát, a vizsgálat típusát és célját. A nemzeti felügyeleti szerveknek rendszeresen tájékoztatniuk kell erről a többi tagállamot és az Európai Bizottságot.
A megfigyelés befejezését követően értesíteniük kell a megcélzott személyt arról, hogy a hatóságok kémprogramot alkalmaztak ellene, azokkal együtt, akik nem voltak a művelet célpontjai, de a magánélethez való jogukat a szoftver használata súlyosan sértette.
Hatékony, kötelező erejű és független utólagos felügyeletet kell biztosítani a kémprogramok használata felett, amelyet parlamenti felügyelettel kell párosítani.
A közvetlen és közvetett célpontok számára érdemi, hatékony és hozzáférhető jogorvoslatot kell biztosítani. A jogorvoslatokat egy független szervnek kell felügyelnie.
A megfigyelés során a hatóságoknak törölniük kell minden olyan adatot, amely az engedélyezett vizsgálati adatok szempontjából irreleváns.
A tagállamoknak értesíteniük kell egymást, ha egy másik tagállam állampolgárait vagy lakosait figyelik meg.
A PEGA mindemellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a belső piacon kémprogramokat forgalomba hozó valamennyi szervezetnek meg kell felelnie a szigorú átvilágítási követelményeknek.
Felszólítja a tagállamokat, hogy biztosítsák: az alapvető jogokat nem tiszteletben tartó Unión kívüli állami szereplők ne rendelkezzenek a stratégiai távközlési infrastruktúra ellenőrzése felett.
A parlamenti szakbizottság ezen felül azt ajánlja a kormányoknak, hogy vonják be az Europolt a kémprogramok jogellenes használatának kivizsgálásába.
Késedelem nélkül létre kell hozni egy uniós alapot a jogi segítségnyújtáshoz, amely fedezi a tényleges perköltségeket és megfelelő jogorvoslatot biztosít a kémprogramok célpontjai számára
- áll az ajánlások között.
A PEGA felszólítja az EU miniszteri szintű Tanácsát, hogy az úgynevezett hetes cikkelyes meghallgatások során foglalkozzon a kémprogramok használatával kapcsolatos fejleményekkel. Mint ismeretes, Magyarországgal szemben 2018. szeptembere óta zajlik ez az eljárás, amelynek célja megállapítani, hogy komoly veszélyben vannak-e az EU értékei. A következő meghallgatásra május végén kerül sor.
A szakbizottság jelentésében és ajánlásaiban megfogalmazottakat sem a tagállamoknak, sem a többi uniós intézménynek nem kötelező végrehajtania. A dokumentumok már júniusban az EP plenáris ülése elé kerülhetnek.
Újra a magyarországi jogállamiság és az alapvető jogok megsértéséről vitáznak az EP-ben