színház;Stereo Akt;

 Boros Martin rendező összeeresztette a hivatásos színészeket a hivatásos aktivistákkal, amiből izgalmas kísérlet született

- A reményen túl

A Remény panzió című dokumentarista előadás négy színész és hat aktivista összjátéka. Ezzel a produkcióval nyílt meg a tízéves jubileumát ünneplő Stereo Akt május közepéig tartó fesztiválja. 

Civileket színpadra vinni mindig kockázatos. Vannak azonban olyan formációk és alkotók, akik elsősorban dokumentarista előadásokba, bevonnak nem hivatásos szereplőket. Nálunk is látható volt például a neves német színházi csoport, a Rimini Protokoll több előadása, számomra az egyik legemlékezetesebb egy szívműtétet dokumentáló produkciójuk volt.

A tíz éve létező és ezt egy fesztivállal ünneplő Stereo Akt független hazai formáció is gyakran nyúl olyan témákhoz, amelyekbe civil szereplőket is bevonnak. A Remény panziónak már bemutatták korábban egy németországi verzióját, ottani aktivisták közreműködésével. Most pedig a fesztivál nyitányaként a Trafóban játszották négy színésszel és hat hazai aktivistával. Boros Martin rendező tehát összeeresztette a hivatásos színészeket a hivatásos aktivistákkal, amelyből izgalmas kísérlet született. Fiktív felütéssel kezdődik, az egyik színész sajtótájékoztatón bejelenti, hogy több társával abbahagyja a színészetet és panziót nyitnak. Ebbe a panzióba érkeznek meg már a valódi aktivisták, akik közül többen - elsősorban Törley Katalin, a Tanítanék mozgalom társalapítója - a médiából is ismertek lehetnek. Az aktivisták különböző szakterületeket képviselnek, így az oktatáson kívül van aki a környezeti egyenlőtlenségekkel, más a lakhatással, szociális kérdésekkel, vagy éppen a meleg jogokkal foglalkozik, vagy foglalkozott. Olyan is, van, mint elmeséli, hogy Ukrajnából menekült nőknek segít méltó egészségügyi ellátáshoz jutni és hozzásegíteni őket a jogaik érvényesítéséhez, legyen szó akár abortuszról is. Kényes témák, sokszor tabuk kerülnek a színpadra. A történetek kerete pedig az, hogy a színészek, akik a panziót üzemeltetik, próbálják szórakoztatni a vendégekként jelen lévő aktivistákat. Sok mindenről szó esik, a legvonzóbb az egészben, hogy megismerjük, mit is jelent ma Magyarországon aktivistának lenni. Milyen kockázatot vállalnak, akik erre adják a fejüket és min kell keresztül menniük.

A történetek kerete az, hogy a színészek, akik a panziót üzemeltetik, próbálják szórakoztatni a vendégekként jelen lévő aktivistákat

Az előadás viszont ezeket a megpróbáltatásokat igyekszik oldottan, humorral kezelni. De sok valódi történet, trauma, megdöbbentő, sőt sokkoló adat is bekerült a produkcióba. A civil aktivisták nem válnak színészekké, miközben előre megírt szöveget mondanak, saját történeteket mesélnek, így jutnak el egyfajta személyes kitárulkozásig. Kicsit olyan a hangulatuk ezeknek a monológoknak, akcióknak, szituációknak, mint egy terápiáé. Szükség is van rá, mert mint az előadásból kiderül, rendkívül emberpróbáló terep ma az aktivistáké. Gyakran hamar céltáblákká, megbélyegzettekké válnak. Óriási elhivatottságra van szükség a folytatáshoz. Talán ebben segít leginkább a Remény panzió. Tartalmat ad a panzió nevének. És emellett fejet is hajthatunk azok előtt, akik ezt a hálátlan, de mégis nagyon fontos szerepet, vagyis az aktivizmust, akkor amikor szinte minden ellene szól, vállalják. 

Infó

Stereo Akt

Remény panzió

Dokumentarista előadás az aktivizmusról

Alkotó-előadók: Göndör László, Martinkovits Máté, Messaoudi Emina, Szabó Veronika

Aktivisták: Bari Jutka, Kajos Rebeka Dóra, Kovács Vera, Lóczi Csenge, Márton Gábor Csaba, Törley Katalin.

Rendező: Boross Martin

Trafó, Budapesti Tavaszi Fesztivál

Kedden a Rumbach zsinagógában koncertet adnak és irodalmi műveket olvasnak fel.