háború;költészet;orosz-ukrán konfliktus;

- Erdős Virág: Háborúban hallgatnak

                                                                    2022. február 24.

Nem hallgatnak.
Ordítanak.

Letépik a fülemről a tenyeremet,
és azt ordítják, hogy Stratégiai Nyugalom.
Meg hogy Termobárikus Rakétavető.

Marjanyivka, Zaporizzsja, Bila Cerkvá, Irpiny.
Az elmém rohamtempóban kondicionálódik,
és ismeretlen földrajzi nevekhez
reflexszerűen társít apokaliptikus víziókat.

Hisztériás vaksággal és spontán
deperszonalizációval próbálkozom,
de lefegyvereznek.

Szőkék és ellenállhatatlanok,
körém állnak, fölém hajolnak, beterítenek, mint az agyköd,
és forgómotoros tetoválótollal
idegen szavakat tetoválnak a frontális lebenyembe.

Evakuációs Ellenőrzőpont.
Morgató Szirénapróba.
Mobil Krematórium.

Az idegrendszerem kétségbeesetten jegyzetelni kezd,
a lelkem hosszában kettéhasad,
mint egy panelhibás monitor.

Olyan erővel szuggerálnak,
hogy a fejemben megszólalnak a légvédelmi szirénák,
és robbanások hangja rázza meg
a telefonomat.

Régen nem így volt.
Öleltek, csókoltak,
tollbamondták a legjobb részeket.

Most az egyikük megüt.

A dobhártyám beszakad,
a pangó váladék,
mint egy összekészített bőrönd, lángra lobban,
én értékeimet hátrahagyva
a külső hallójáraton menekülök.

A híd, ami az úgynevezett valósággal összekötött,
megsemmisítő találatot kapott.

Üres csajkaként hánykolódom a feldolgozhatatlan
intenzitással hömpölygő hírfolyamban,
a partot belógó faágak szegélyezik,
mint egy alternatív világmagyarázat
kibontatlan motívumai.

Egy részletkérdésen fennakadok,
és kimászom a partra, mint az izmosúszójú hal.
Felegyenesedem,
hogy sokadjára is meghódítsam a szárazföldet.

A távolban a civilizáció fehéren füstölgő relikviái,
és egy kitartóan integető nőalak.
Információs törmelékek közt botorkálok,
észreveszek valamit,
lehajolok érte.

Megpróbálom összeszedni a gondolataimat.

„Nem tudok meglenni egy helyben, cikázó ember vagyok: mindig valamiben sűrűn” – mondja magáról az 1999-ben született, negyedéves pszichológus szakos hallgató, Kellerwessel Klaus, akivel a magyar költészet napjára megjelenő első, Hátam mögött a hulló porcelán című verseskötete apropóján találkoztunk, ám a mesterséges intelligencia folyton „közbeszólt”. Így szinte egy sci-fibe csöppenve éreztük magunkat. Míg a két évvel korábbi, A 77 fejű herceg éneke című drámakötete a kiúttalansággal végződött, ez az új a nyitással, a törékeny készenléttel.