Külön jogszabályt készített elő a kormány egy hidroplánozó légitársaságnak – vette észre az erről szóló, elfogadásra váró kormányrendeletet a hvg.hu.
Mint írják, a rendelettervezet mindössze egy gyártónak egyetlen típusát nevezi meg, amelyhez megszabja a leszállóhely fizikai paramétereit (szélesség, hosszúság, vízmélység).
Az említett típus a Cessna U206F, ilyenje pedig csak egyetlen, az újnak mondható Aeroexpress nevű magyar légitársaságnak van.
Bár a közlekedési hatóság nyilvántartásában 208 darab ilyen repülőgép szerepel, a portál a legutóbb március 27-én frissített “Magyarország Légijármű Lajstroma”-ban listán mindössze két Cessna U206F-et talált. Ezek közül ráadásul csak az egyik, a HA-SEA lajstromjelű Cessna U206F rendelkezik úszótalpakkal, vagyis képes a vízre le- és onnan felszállni – a hidroplán üzemeltetője az új magyar légitársasághoz kapcsolódó cég.
A hidroplán tulajdonosa egy svájci cég, az Awenta Vertriebs GmbH., üzemeltetője pedig az alig több mint kétéves Aeroexpress Kft., amelyet nem csak a névazonosság köt össze az Aeroexpress Zrt. néven bő egy éve létező új magyar légitársasággal. Utóbbi Aeroexpress Regional márkanéven tavaly decemberben indította el menetrend szerinti Budapest–Kolozsvár járatát.
A portál beszámolója szerint az Aeroexpress Zrt. résztulajdonosa, Somogyi-Tóth Dániel tőlük értesült a számukra kedvező kormányrendelet-tervezet megjelenéséről, aki azonban hangsúlyozta: konkrét típuskorlátozást nem lát benne, mert – mint fogalmazott – "valóban egyféle légijármű-típusra vonatkozó pályahossz és merülési adatra hivatkozik a tervezet – mivel egyelőre egyetlen kétéltű repülőgéppel történtek a magyar hatóságok által is vizsgált tesztrepülések –, de ha majd újabb típus kerül az országba, gondolom, hogy ki fog egészülni a táblázat".
A felvetésre, hogy mégis arról lehet szó, hogy eredményesen lobbizhattak a döntéshozóknál, azt válaszolta:
"ha a lassan két évtizedes munkát, amelyet Széchey Márton kapitány társammal folytatunk, sikeres lobbizásnak lehet tekinteni, akkor igen".
Megjegyezte: "mi a magyar vízi repülés ügyét szeretnék előrevinni, alapító társunk, Házas Gábor szándéka is ez volt". Hozzátette: a mostani jogszabálytervezet a magyar repülés bármelyik szereplőjének lehetőséget adó, régóta és sokak által várt lépés.