pop-art;

Tereskova: a Műgyűjtő jobban hallja, mit súg Isten szíve

- Pop art stílusú alkotások érkeztek a Bodó Galériába, hogy bemutassák: az irányzat még mindig virágzik

Fogyasztói kavalkád.

A pop-art irányzatról a többségnek vélhetőleg Andy Warhol neve ugrik be, aki többek közt a Marilyn Monroe-, Elvis Presley- és Campbell’s leveskonzerv-szitanyomataival tette népszerűvé a műfajt, mely az ötvenes évek Angliájából indult, majd a hatvanas évek Amerikájában hatott tovább, idővel Kelet-Európában is hódított, ahogy hazánkban is megjelent, és jelen van most is. Témáját tekintve az irányzat főleg fogyasztói cikkeket, filmsztárokat és pop kulturális termékeket idézett meg gyakran társadalomkritikus éllel.

A Bodó Galéria kiállítására a 2020-ban megalakult Műgyűjtők Klubjának nyolc magángyűjteményéből érkeztek művek. Ráadásul nem kis számban: összesen ötven alkotás látható a galéria terében, de azokból csupán egy magyar mű készült a hazai neoavantgárd korszakából: Méhes László Langyos víz című sorozatának egy 1973-as darabja, a többi munka a neo- vagy poszt pop-art alműfajba sorolható.

A pop-art irányzat a kezdetekben elsősorban felhívta a figyelmet a II. világháború utáni konzumkultúrára: Warhol például egymásra halmozott Brillo szappanosdobozokat állított ki, és szitanyomatokat készített a Campbell’s leveskonzervekről. Roy Lichtenstein a képregények raszterpontos figuráit festette meg, Claes Oldenburg pedig óriási szobrokat mintázott hamburgerről, fagylaltról vagy gyümölcsökről. A hatvanas években aztán hazánkban is megjelent, többek közt Lakner László, Konkoly Gyula, Siskov Ludmil és Tót Endre alkotásain. A Kádár-kor fogyasztói kultúrája távol állt az amerikaitól, ezért a képek is más jelentést kaptak, az ironikus felhang viszont itthon is jelen volt.

Jelen kiállításon a pop art nagyjaitól is láthatunk pár művet, mint Roy Lichtenstein vonalakból felépülő, meditáló alakját, Keith Haring színes kompozícióját és Jeff Koons lufikutya-szobrát. A munkák többsége viszont alig tíz-tizenöt éves, így körképet nyújt a hazai, poszt-pop art stílusjegyeket felmutató művekről.

Pop-art könyv

A tárlathoz egy kilencven oldalas album is készült, melyben a kiállított művek mellett még további alkotásokat láthatunk a Műgyűjtők Klubjának magángyűjteményeiből.

Nagy Kriszta x-T Tereskova például sokszorosítva tűnik fel a vásznain, mellyel megidézi Warhol jellegzetes, szitanyomó stílusát, míg a képeken feltűnő pöttyökkel és a képsorozatának „Damien kollekció” címével utal Damien Hirst brit művész pöttyös sorozatára. Utóbbit a Sotheby’s aukciósház 2008-ban bocsátotta árverésre az alkotó más művei mellett – az ötvennégy alkotás összesen 70,5 millió fontért kelt el. Tereskova képeiből 2021-ben az óbudai Godot Kortárs Művészeti Intézet rendezett aukciót, a művek tízmillió-nyolcvanezer forintért keltek el, a mostani tárlaton látható Horror Vacui egymillió forintért.

Metzing Eszter Belső kert című alkotásán több tucat ember jelenik megMetzing Eszter Belső kert című alkotásán több tucat ember jelenik megMetzing Eszter Belső kert című alkotásán több tucat ember jelenik megMetzing Eszter Belső kert című alkotásán több tucat ember jelenik meg

Mellette drMáriás művei is a montázselvre épülnek: az egyiken Miska huszárt látjuk három alakban Egon Schiele műtermében, pontosabban az osztrák mester egy háton fekvő, meztelen alanyával, míg egy másikon Sigmund Freud vizsgálja Picasso modelljét. A montázshatás Soós Nóra 2014-es Szabadság vezeti a népet című művén is megjelenik, amelyen tüntetők veszik fel a harcot rohamrendőrökkel egy sakktáblán. Metzing Eszter 2018-as egész falat betöltő (210 x 310 cm) hímzett vászna azonban ezeknél is összetettebb. A Belső kert című alkotáson ruhát viselő, meztelen és félmeztelen emberek sokasága folytat különféle tevékenységeket, úgymint beszélget, olvas, fekszik, eszik, tornázik, macskázik és még sok mindent csinál.

A kiállításról nem hiányozhatnak a társadalomkritikus képek sem. Weiler Péter 2017-es Baráti látogatásra hazánkba érkezett című printjén Kádár János a reptéren üdvözli Brezsnyevet, akinek egy csokor virágot és egy rúd szalámit nyújt át. A művész másik alkotása már a jelenbe visz: ezen egy borongós égbolt alatt egy vitorlást látunk, melyen egy fiatal nő várakozik fürdőruhában, lehunyt szemmel. A kép címe: Friss házasok nyugalma a vihar előtt. 

A tárlaton számos fiatal alkotó szerepel, akik szintén megidézik a fogyasztói kultúrát. Gáspár Annamária olajképén például egy rakás plüssállat keveredik egymással, Tamási Claudia portréi az animációs filmeket idézik, míg Naomi Devil gyorséttermi nőalakjának a feje helyén LCD képernyőt látunk, amin Christina Aguilera arca tűnik fel. Gresa Márton művei a virtuális valóságot célozzák meg, de technikájuk szándékoltan analóg – a művész a digitális jeleket és üzeneteket a vászonra akrillal viszi fel.

Infó

„A műgyűjtő jobban hallja mit súg Isten szíve” – Collectors’ Pop Art

Kurátor: Nagy Zsófia Nóra

Bodó Galéria és Aukciósház

Nyitva: április 6-ig

Zenei előadókat kérdeztünk meg a Petőfi Zenei Tanácsról, amely a magyar popkultúra jobbá tételét tűzte ki célul. Van, aki szerint vérciki a testület összetétele. A PIM főigazgatója azt állítja, ő soha nem kérdezte eddig egyetlen kollégájától sem a nemét vagy a szexuális irányultságát.