;

vita;főváros;Lázár János;Vitézy Dávid;vidék;vasútfejlesztés;Nyugati pályaudvar;közlekedésfejlesztés;leállítás;

- Vitézy konkrétan Lázárt bírálja a Nyugati pályaudvari beruházás, a vasútfejlesztés leállítása miatt

A volt közlekedési államtitkár szerint a főváros-vidék ellentét újbóli kiélezése, a már korábban eldöntött beruházások leállítása elsősorban nem a budapestieket sújtja.

Pár hónap késéssel megjött a magyarázat is arra, hogy miért állította le a közlekedési tárca – tavaly december óta Lázár János viszi a kormányban ezt a területet – a budapesti Nyugati pályaudvar megújítását és az ahhoz kapcsolódó vasúti kínálat bővítését: a miniszter e heti interjúja szerint a budapesti vasúti hálózat fejlesztése „presztízsberuházás”, helyette vidéken kell fejleszteni – írta vasárnapi Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid. A volt közlekedési államtitkár, a BKK első vezérigazgatója egyben megdicsérte a főváros vezetését, hogy a Nyugati tér környékének rendezését a felüljáró elbontásával és a Bajcsy Zsilinszky úti villamos visszaállításával képzeli el.

Ugyanakkor továbbra is élesen bírálta, hogy a közlekedési tárca jelenlegi vezetése a már egy éve uniós pályázaton nyertes beruházásra megkötött szerződést „nyilvános magyarázat nélkül felmondta és a forrást visszaadta, a pénz így más uniós országok közlekedési projektjeit finanszírozza majd, ha jól hallani, a Balti-államok fővárosait összekötő új vasútvonal kapja meg”. Konkrétan Lázár Jánosnak címezte:

 Aki tehát a budapesti vasúti fejlesztéseket, így például az ország legforgalmasabb, mégis kapacitáshiánnyal küzdő es végletesen lerobbant infrastruktúrájú központi pályaudvarának fejlesztését akarja megakadályozni, valójában legkevésbé sem a fővárossal szemben kedvez a vidéknek, hanem csak általánosságban a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja.

– Bízom benne, hogy mielőbb sikerül ezen a mesterséges főváros-vidék szembeállításon túllépni, mivel a vasúti hálózat fejlesztése ilyen logikán egész egyszerűen nem tud eredményes lenni. A Nyugati pályaudvar tényszerűen Budapesten van, kapacitásának bővítése legkevésbé sem csak a budapestiek ügye – a miskolci InterCityn vagy a monori zónázón többnyire nem fővárosi utasok ülnek – fogalmazott Vitézy.

A korábbi államtitkár szerint a mindig utolérni áhított Ausztria fővárosában egy ilyen léptékű beruházás a bécsi főpályaudvar építésével már sikerrel lezajlott, hasonló projektek pedig Prágától Varsóig nagy léptekkel haladnak előre. Vitézy Dávid, mint arról beszámoltunk, nem először bírálja a tavaly decembertől a közlekedési területért is felelős Lázár János terveit, legutóbb március elején közölte, hogy szerinte a megkezdett beruházásokat nem leállítani, felgyorsítani kellene.

Az akadémiai szabadság helyzete lényegesen rosszabb Magyarországon, mint a többi EU-tagállamban – állapítja meg az EP felkérésére készült friss tanulmány, amelyet hétfőn mutatnak be a képviselő-testület kulturális és oktatási bizottságában.