Amint arról korábban lapunk is beszámolt, egy kiszivárgott lista tanúsága szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter indulatos széljegyzetekkel tarkítva mintegy 80, nagyrészt fővárosi projekt lezárásáról döntött, sok esetben a szakértői ajánlásokkal szemben. A tárcavezető akkor eléggé zokon vette a szivárogtatást, és azzal vádolta a Telexet, hogy ellopták a papírjait, pedig mint mondta, ő szívesen odaadja magától is, ha elkérik. A lap így is tett, Lázár pedig két hét elteltével ugyan, de állta a szavát, így megtudhatjuk a frissített lista tartalmát.
Ennek tanúsága szerint a tárcavezető mégsem kaszál el annyi projektet, mint eredetileg tervezte. A következő beruházások úszták meg a szelekciót:
Lajosmizse-Kecskemét közötti vasútvonal fejlesztésének előkészítése
A BFK Nonprofit Zrt. és NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Kőbánya felső – Rákosliget rekonstrukciójának, kapacitásbővítésének, Rákos-Gyömrő szakaszon megállóhelyek, állomások létesítésének, felújításának, átépítésének; Budapest-Nyugati pu. vágányhálózat és bevezető szakaszok rekonstrukciójának előkészítése)
Kőbánya felső – Rákos -Rákosliget vasúti vonalszakasz (80a/120a vasútvonal) fejlesztése
A BFK Nonprofit Zrt. és NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Rákospalota-Újpest – Vácrátót – Vác)
H5-H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése
H5 szentendrei hév akadálymentesítés és rekonstrukció
H6-H7 ráckevei és csepeli hévvonal teljes rekonstrukció és Kálvin téri alagúti hosszabbítás
Budai fonódó villamoshálózat II. ütem fejlesztése – Műegyetem rakparti villamos kiépítése a MOL székház, Kopaszi-gát térségéig
Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti elérhetőségének fejlesztése
Új Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítése
Városligethez kapcsolódó közlekedési fejlesztések – Szegedi úti felüljáró
Városligethez kapcsolódó közlekedési fejlesztések – Mexikói úti P+R parkolóházak
Zsámbéki-medence autóbuszos közlekedés, Budakeszi buszsáv fejlesztése
Óbudai-sziget fejlesztéséhez kapcsolódó, újrahasznosított vasúti hídelemekből épülő gyalogos-kerékpáros Duna-híd tervezése és kivitelezése
Kemény Ferenc Program – Atlétikai Stadion (kivitelezés alatt)
Kemény Ferenc Program – Atlétikai Szabadtéri Edzőpályák (kivitelezés alatt)
PPKE új Campus fejlesztése
A BFK Nonprofit Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése (Kelenföldi intermodális csomópont)
A lajstrom továbbá olyan elemeket is tartalmaz, amelyeknek szakaszolható a tervezése, így azok szakaszhatárához érve függesztetik fel a tervezést. Ezek a projektek a következők:
A hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózaton fejlesztés előkészítése.
Külső körvasút megállóhelyeinek esetében teljesítés folyamatos, jelenleg az engedélyezési tervek bírálata zajlik.
Gödöllői HÉV (H8) és Csömöri HÉV (H9) vonalszakaszok korszerűsítése és az Örs vezér terén az M2 metróvonallal történő összekötése, valamint metró és elővárosi vasúti üzemre képes járművek beszerzése előkészítése.
A H8-as vonalon jelenleg az építési engedélyezési eljárások zajlanak, melyek megszerzését követően a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció elkészítése a tervező feladata.
A H9-es vonalon az EKR000341352022 számú közbeszerzési eljárást leállították.
Pest megyei agglomerációs, elővárosi P+R, B+R parkolók fejlesztése (50 helyszín, 3000 db új P+R parkolóhely és 2000 db új B+R tárolóhely). Kiegészítés: a projekt 4 részből áll, az 1-3 rész tervezése folytatható, a 4. rész tervezése leáll.
Mindezek mellett ugyanakkor a lap megjegyzi, hogy a kukázott beruházások között maradt számos egyéb mellett Fürjes Balázs kedvenc projektje, a Városmajor megújítása, aminek ráadásul az NKK szakértői is a folytatását javasolták, mert annak azonnali lezárása a fel nem használt uniós forrás visszafizetési kötelezettségével járna. A lépés ugyanakkor annak fényében nem okoz nagy meglepetést, hogy a korábbi Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Lázár közismerten hosszú ideje rivalizálnak egymással. Fürjes a korábbi lista kiszivárgásakor úgy kommentálta a tárcavezető döntését: „Egyetlen miniszter írói munkásságát sem kommentálom. Szerettem Budapestért dolgozni Tarlós Istvánnal és Vitézy Dáviddal közösen, egy jó csapatban bármikor újrakezdeném. A politikában és a szerelemben pedig nincs se mindig, se soha, ahogy azt Antall Józseftől tudjuk” - utalt arra, hogy Lázár „SOHA! NEM!” széljegyzettel fújta le a beruházást.
Azokról a projektekről, amelyeknek befejezték a tervezését, rendelkezésre álló forrás esetén egyedi kormánydöntéssel határoznak majd.
Fürjes Balázs Lázár János projektleállításáról: A politikában és a szerelemben nincs se mindig, se sohaNyilvánosságra került egy lista, amelyen az látható, amint Lázár indulatos széljegyzetek kíséretében fővárosi fejlesztéseket állít le