A Telex birtokába került egy lista, amelyen az látható, amint Lázár János építési és közlekedési miniszter indulatos széljegyzetekkel tarkítva mintegy 80 (nagyrészt fővárosi) projekt lezárásáról döntött, sok esetben a szakértői ajánlásokkal szemben.
A teljes lista ezen a linken tekinthető meg és tölthető le. A dokumentumon a korábbi, Vitézy Dávid-féle Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) nyolcvan, túlnyomórészt fővárosi és agglomerációs fejlesztése található, azok jelenlegi állásával, valamint azonnali lezárásuk kockázataival és következményeivel.
A fejlesztések lezárását azonban már az NKK részben lecserélt, Lázárhoz lojális csapata készítette és elemezte a miniszter számára tavaly év végén, többnél is jelezve azonban, hogy azonnali lezárásuk forrásvesztést, uniós pénzvisszafizetést, szabálytalansági eljárást, sőt politikai kockázatot is jelenthet.
A tárcavezetőnek a 80 fejlesztésből 30-nál a projekt tervezését és előkészítését javasolták. Tizenhárom esetben úgy ítélték meg, hogy a projekt lezárható, de csak „magas érdeksérelemmel” (pénzvisszafizetéssel vagy politikai kockázattal), további 32 esetben pedig úgy találták, hogy a munka „alacsony érdeksérelemmel” zárható le.
A portál információik szerint az új csapatot is meglepte, hogy ajánlásaikhoz képest Lázár csak
8 esetben döntött a beruházás folytatása mellett, míg 11 esetben elbizonytalanodott, kérdőjellel jelezve ezt, vagy csak odafirkantva a lapra, hogy „Megbeszélendő”.
A legszembetűnőbb talán az, hogy a tárcavezető „SOHA! NEM!” feliratot írt oda a Fürjes Balázs kedvenc projektjének számító Városmajor megújításához, pedig az NKK szakértői is a projekt folytatását javasolták, mert annak azonnali lezárása a fel nem használt uniós forrás visszafizetési kötelezettségével járna.
Lázár ezenkívül a következő projekteket is lezárásra ítélte:
A Gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének tervezése, amely 15 százalékon áll (ennyit költöttek rá az 5,8 milliárdos összköltségből), a szakértők pedig a folytatást javasolták (forrásvesztés, pénzvisszafizetés, uniós szabálytalansági eljárás kockázata miatt). „Nem! Lezárni!” – írta ezzel szemben Lázár.
A megyei, agglomerációs P+R parkolók fejlesztésénél ugyanezt írta a papírra, pedig a projekt 60 százalékon áll, és a saját szakértői csapata is a folytatást, befejezést javasolt a támogatás visszafizetésének kockázata miatt.
„Lezárni!” – írta a miniszter a csepeli-soroksári és a szentendrei HÉV összekötésének (azaz az 5-ös metró) tervezésére, pedig a jelenleg 38 százalékon álló projektre már 2,2 milliárdot költöttek, az NKK pedig a folytatást javasolta az azonnali lezárás esetén pénzvisszafizetéssel és uniós szabálytalansági eljárással járó projekt esetében.
Ugyanez a helyzet a csepeli-soroksári HÉV Kálvin téri meghosszabbításának tervezésével, amely most 16 százalékon áll.
Mint arra a portál felhívja a figyelmet, az NKK és elődje, a BFK főleg a fővárosra és az agglomerációra koncentrált, ezért
a projektek leállítása nagyrészt az itt élő, mintegy hárommillió embernek fájhat.
A miniszter több vasúti fejlesztést is kukázott, köztük
A Köki–Kecskemét-vonalfejlesztést (visszafizetés, szabálytalansági eljárás),
a Kőbánya–Rákosliget-vonalfejlesztést (pénzvisszafizetés),
a Nyugati pályaudvar és környékének fejlesztését (pénzvisszafizetés),
a Duna alatti vasúti alagút tervezését (pénzvisszafizetés),
és a Vác–Rákospalota–Újpest- vasútvonal fejlesztését (pénzvisszafizetés) is.
A déli körvasút II. ütemének tervezésénél a „Megbeszélendő” széljegy szerepel (a szakértők itt is a folytatást javasolták).
Az NKK szakértői három esetben is politikai kockázatra figyelmeztettek.
A Füredi utca külön szintű (közút-vasút) átvezetését a XVI. kerület kormánypárti országgyűlési képviselője is támogatta, Lázár mégis a projekt („magas érdeksérelemmel járó”) lezárása mellett döntött.
A kormánypárt országgyűlési képviselője a kelenföldi Duna-parti sétány fejlesztését is támogatta a 2022-es választáson, ezért a széljegyzet szerint a lezárást majd „meg kell magyarázni”.
A 75 százalékon álló átfogó agglomerációs-budapesti kerékpáros hálózati stratégia folytatását azért is javasolták az NKK szakértői, mert a projektnek erős lakossági támogatottsága van, fél éven belül lezárható lenne, és a lezárás visszafizetési kötelezettséget generálna. Lázár ehhez képest ide is azt írta, „Lezárni!”
„Lezárni. SOS!” – szerepel a gellérthegyi közpark (30 százalékon álló) tervezésénél, pedig a szakmai javaslat itt is a folytatás lett volna a támogatás visszafizetésének kockázata miatt. Lázár szintén lezárásra ítélte a csepeli közpark, a Wetland tervezését is, pedig az előkészítés 20 százalékon áll, és várhatóan a támogatást is vissza kell fizetni.
Ezzel szemben a Ráckevei-Duna revitalizációja maradhat.
A miniszter idő előtt lezárná a kelenföldi új buszpályaudvar, a Galvani híd, az óbudai-szigeti gyalogos-kerékpáros híd, a Salkaházi Sára rakpart – Közraktár utca előkészítését, sőt a dél-budai Centrumkórház megközelíthetőségének tervezését is, pedig a szakértők szerint javasolt lenne folytatni, mert a korai lezárás magát a kórházberuházást is veszélyezteti.
Maradhat viszont a budai fonódó villamos tervezése, és a „Megbeszélendő” kategóriában van a listán a Szegedi úti felüljáró és a mexikói parkolóház tervezése, valamint a Dózsa György út kapcsolódó forgalomcsillapítása. Szintén befejezik a budakeszi buszsáv már 90 százalékon álló előkészítését.
A listán szerepelnek vidéki helyszínek is. Bár a folytatást javasolták a debreceni Velodrom tervezésének esetében, Lázár itt is a lezárásról döntött. A hortobágyi deportálások emlékhelye és a Recski Nemzeti Emlékpark pedig nagy kérdőjelet kapott.
Mint azt a portál megjegyzi, forró témának bizonyulhat a Budapest–Belgrád-vasútvonal állomás előtereinek tervezése („Megbeszélendő”) és a 2023-as labdarúgó-Európa-liga döntő budapesti megrendezése („Megbeszélendő”), valamint a ferencvárosi atlétikai csarnok + szabadtéri edzőpályák ügye is (itt a miniszter a folytatásról döntött).
Szintén nemet kapott az NKE Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának beruházása és az NKE Katasztrófavédelmi Speciális Képzési Központ beruházása is.
A portál az ügyben megkereste Lázárt, aki úgy válaszolt: „Sajnálom, hogy a Telex a minisztériumból ellopott dokumentumokkal házalóktól szerzi be az információit, noha én mindig, minden kérdés esetében igyekszem a rendelkezésükre állni.”
Hozzátette: a korábbi, Nemzeti Közlekedés Központ projektjei közül „30 jelenleg is folyamatban van; 25-öt a brüsszeli szankciós politika és a háború gazdasági hatásai miatt fel kellett függesztenünk; 7 beruházás befejeződött; míg 14 projekt lezárásra került. A kormány a jelenlegi gazdasági helyzetben azokat a fenntartható beruházásokat akarja és tudja támogatni – függetlenül attól, hogy azok vidéken vagy a fővárosban valósulnak meg – amelyek nemzetgazdasági szempontból fontosak, gazdaságélénkítő hatással bírnak” – mondta.
Fürjes Balázs Lázár János projektleállításáról: A politikában és a szerelemben nincs se mindig, se sohaItt a törvényjavaslat, Lázár János nélkül szinte semmi nem épülhet többé Magyarországon uniós vagy állami forrásbólAz Orbán-kormány lemondott több mint egymilliárd forint uniós támogatásról, amelyet a Nyugati pályaudvar átépítésére és a Duna-alagút terveire kapott