;

környezetvédelem;Debrecen;engedély;akkumulátorgyár;

- Debreceni akkugyár: megjelent a környezethasználati engedély, nyoma sincs az ígért szigornak

A vízigényről szóló rész sem a tényleges vízigényt, sem a vízbiztosítás módját nem tartalmazza. 

A kormányhivatal szerint „minden eddiginél szigorúbb feltételekkel” adták ki tervezett debreceni akkumulátorgyár környezethasználati engedélyét, ennek azonban a most a hivatal honlapján megjelent dokumentumban nincs nyoma.

A gyár létesítése kapcsán a legfőbb vitapont a víz, ehhez képest az engedély tevékenység vízigényéről szóló része sem a tényleges vízigényt, sem a vízbiztosítás módját nem tartalmazza.

Az eddigi kommunikációban gyakran szereplő zöldenergia-használatra szintén nincs utalás: mint írják, a gyár „175 mWth bemenő hőenergiaigényét a telephelyen telepítésre kerülő földgáztüzelésű kazánokkal biztosítják (…) a telephely földgáz-fogyasztása évszaktól függően 10 000 – 12 500 köbméter/óra (…) a telephely villamosenergia-igénye kb. 640 gWh/év”. Mindez azonban vélhetően csak a gyár első ütemére vonatkozik, mivel úgy fogalmaznak: „az akkumulátorgyártó üzem termelési kapacitása 40 gWh/év”; ezt azonban az eddigi hírek szerint idővel 100 gWh-ra kívánják emelni.

Ami a várható szennyezéseket illeti, a zaj- és a levegőszennyezést negyedévente kell mérni előre bejelentett időpontban, ami Gödön jelenleg is működő Samsung gyár környezetében élők tapasztalatai szerint semmilyen garanciát nem jelent 

(ott a mérések idejére mindig lecsökken a zajszint). Igaz, a gyárnak folyamatosan mérnie kell a levegő összetételét, az esetleges változásról azonban 30 napos határidővel kell értesítenie a hatóságot, ami aligha megnyugtató a közelben élők számára. A nehézfémekre egyedi – inkább a lehetséges felső korláthoz közelítő – határértéket határoztak meg, ami szintén nem a szigor jele. A felhasznált veszélyes anyagok közül a Gödön már a talajvízben is kimutatott oldószerből (N-metil-2-pirrolidon/NMP) évi 2000 tonnát használnak fel az engedély szerint.

Fontos körülmény még, hogy már az engedély kimondja, „az akkumulátor gyártójának átvételi, gyűjtési és kezelési kötelezettsége van” (ami a teljes, általa legyártott és forgalomba hozott mennyiségre vonatkozik), de szót sem ejt róla, mennyi hulladékot kell emiatt visszafogadni, és mi lesz a sorsa a mindenképpen évi 100 ezer tonnás nagyságrendű roncsakku-mennyiségnek.

Konkrét adat szerepel viszont az engedélyben a várható teherautó-forgalomról: a 0-24 órás munkarendben dolgozó gyárban „csúcsóránként” 35 kamionnal számolnak, ami így akár napi 840 kamiont is jelenthet. 

Karácsony Gergely szerint akkor lesz béke, ha Ukrajna győz. Az ukrán nemzetiségi önkormányzat elnöke arról beszélt, hogy Európát most Ukrajna védi, a magyar kormánynak kötelessége segíteni.