;

JaMese;

- A gyász és az újrakezdés dalai

Odaát, Idebent címmel jelent meg a JaMese zenekar negyedik nagylemeze, amely szól gyászról, női mintákról és életerőről.

„Ezek a dalok – Singer Magdolna gyászterapeuta könyvének címéhez kapcsolódva – a veszteségeim ajándékai, egy gyászfeldolgozó folyamat végén születtek. A Szabó T. Annával közösen írt Fénykör megjelenése után nagyon sokan megosztották velem gyászukat, veszteség-történeteiket. Ezek engem is gyógyítottak – ahogyan mi is gyógyítottuk Annával a dal hallgatóit. Számomra elemi szükséglet a zenével való kommunikáció, aminek gyerekkorom óta fontos eszköze az énekhangom. Megtapasztaltam, hogy az emberi hang olyan érzelmeket is felébreszthet a másik emberben, amelyeket már réges-régen eltemetett magában. Remélem, hogy ezeket a dalokat hallgatva az emberek tovább gondolkodnak, emlékeznek és kinyitnak magukban kis érzelmi csapokat” – foglalja össze az új lemez tematikáját és keletkezésének előzményeit Molnár Emese, a zenekar énekesnője.

Az Odaát, Idebent dalai 2021 elejétől, folyamatosan születtek. A járvány időszakában ugyan Molnár Emese nem érezte az alkotókedvet, viszont az állandó külvilágra figyelés helyett befelé került a fókusz, ami közvetve mégis segítette a zenék és a szövegek megszületését. A saját dalszövegek mellett két költő egy-egy verse szerepel a lemezen. Szabó T. Anna: Keretek című alkotása, „saját magunk számára épített szabályrendszerekről és az azoktól való megszabadulás lehetőségéről” szól; míg az Instagramon ismertté vált fiatal költő, Kemény Gabriella Kibelégzés című verse „az élet körforgásáról, zakatoló öröklétről mesél.” A dalok sokféle szabad asszociációt indíthatnak el – belső lelkiállapotokat tükröznek, düh és fájdalom keveredik bennük, de „ott vannak az első gyógyító mondatok és a sötétséget megtörő első napsugarak is.” A címadó dalhoz készült klip Szelei Dóra rendező és Simó Marcell operatőr munkája. A zene és a kisfilm a gyász fázisait jeleníti meg, a tagadástól és a haragtól az alkudozáson és a depresszión át az elfogadásig és az újrakezdés vágyáig. Az elmúlt években az énekesnő elveszítette az édesanyját és a nővérét, ami újraírta a családról és az életről hitt „tündérmeséket, amelyek valósággá és feldolgozandó feladatokká váltak.”

A klipben Emese a húgával együtt szerepel, s megjelenik benne nővérének Veszteségek ajándéka című festménye, amely édesanyjuk halála után készült. A dalszerző-énekesnő úgy véli: nem beszélünk a gyászról, s nem is tudjuk, hogyan segítsünk annak, aki éppen átéli azt. Az új lemez így egyszerre volt számára terápia, és annak az üzenetnek a közvetítése, hogy a gyász nem lehet tabutéma.

A dalszerzés, koncertezés, lemezkészítés és gyermeknevelés mellett Molnár Emese 2018-ban indította el az ÉlményÉnek workshopokat, amelyben közösségi teret hoz létre, ahol a csoporttagok „védett, intim közegben oszthatják meg érzéseiket, megéléseiket, segítséget kérhetnek vagy inspirálhatják egymást, kreatív és önreflexív énekes feladatok segítségével.” 2021 őszén pedig – Szabad bennem a levegő címmel – a régebbi rádiós mélyinterjúk hagyományát folytató podcast-sorozatot indított, amelyben többek között Szinetár Dórával és Áron András Apey-vel beszélgetett.

Infó

JaMese: Odaát, idebent – szerzői kiadás, 2023

Lemezbemutató koncert: február 23. (csütörtök) 19 óra, MáraiKult 

Névjegy

A JaMese mozaikszó egyszerre utal a szabadságra, a történetmesélésre és az énekesnő, Molnár Emese nevére. A zenekar bemutatkozó lemeze (Csak a Napba) 2014-ben jelent meg, s ezt négy évvel később követte a Bennem a világ, amelynek címadó dalát Emese és Lackfi János közösen írta. A 2019-es Zenés Adventi Kalendárium (Palya Bea, Ferenczi György és mások közreműködésével) nagy sikert aratott – a hetedik helyig jutott a Mahasz eladási listáján. A zenekarban Udvarhelyi Gábor gitározik, Éder Ferenc Lá basszusgitározik és Badics Márk dobol.

Nyolcvanöt éves korában elhunyt Leiji Matsumoto japán képregényrajzoló és rajzfilmrendező.