autóipar;együttműködés;Renault;Nissan;

- Új házasságot kötött a Renault és a Nissan, már csak egy kis szerelem kellene hozzá

A napokban megszületett a japánok által különösen sérelmezett üzleti viszony rendezésére vonatkozó megállapodás a Renault és a Nissan között. Hogy a szőnyeg alá söpörték-e az évtizedes nézeteltéréseket, vagy valóban, nem csak a szavak, hanem tettek szintjén is egyenrangú felekként folytatja a két autóipari óriás a közös építkezést, azt a jövő dönti el.

Ami a megállapodás technikai részét illeti, a Renault a Nissanban meglévő 43,4 százalékos részvénypakettjét 15 százalékra csökkentik, miközben a Nissan ugyancsak 15 százalékos részesedést mondhat magáénak a francia társaságban, ám, ami a döntő változás, arányos szavazati joghoz is jut a vállalatcsoportban. A két fél egyúttal kötelezettséget vállalt a kereszttulajdonlás ezen szintjének fenntartására. A Renault Nissan részvényeinek „semlegesítendő” 28,4 százalékát egy olyan „bizalmi” társaságra ruházza át, amely a vállalatot érintő döntésekben nem szavazhat, ugyanakkor megőrzi az osztalékjogosultságot, miközben semmi nem kötelezi a franciákat bármiféle határidős eladásra, a papírok a Renault akarata, érdekei szerint szabadon értékesíthetők maradnak. Az üzleti tervek között a Nissan máris bejelentette, befektet a Renault jelenleg legfontosabb új vállalkozásába, az elektronikus- és szoftver ágazatban érdekelt Ampere-be, amelynek tőzsdei bevezetését az év második negyedére tervezik. A piaci várakozások 10 milliárd euróra teszik a cég értékét.

A Renault 1999-ben nyújtott mentőövet a csőd szélén tántorgó Nissannak, a japán gyártó sorsának irányítását akkor vette kézbe az akkori Renault-vezérigazgató Carlos Ghosn. A franciák belépője ötmilliárd euróba került, első lépésben 36,8 százalékos Nissan pakk került a birtokukba, és opciót szereztek további 6,6 százalékra. Gyorsan, határozottan cselekedtek a franciák, bezártak öt üzemet, ezreket bocsátottak el, 20 százalékkal csökkentették a beszerzési költségeket majd 2000-ben már egyensúlyt jelzett a japán gyártó év végi mérlege. Carlos Ghosn irányítása alatt csatlakozott a szövetséghez a Mitsubishi Motors is, és a csoport a Toyota legkomolyabb piaci vetélytársává nőtte ki magát. A feszültségek akkor kerültek igazán felszínre, amikor 2018-ban a japán hatóságok letartóztatták Carlos Ghosnt, aki másfél évvel később kalandos úton, Libanonba szökött Tokióból, adóeltitkolással, más pénzügyi visszaélésekkel vádolták, vádolják ma is, ám az ő megközelítésében a Nissan franciák iránti gyűlölete volt az ellene indított eljárás alapmotívuma. „Miért e gyűlölet”- tették fel a kérdést az elemzők, a válasz adódott, azért mert az egész szövetség „hazugságon alapul”.

A Nissan csaknem kétszer nagyobb a Renault-nál, amely 43,4 százalék erejéig tulajdonosa a japán társaságnak, ez utóbbi a Renault 15 százalékát mondhatja magáénak, és amit leginkább sérelmeztek a japánok, ez nem járt szavazati joggal. – A Renault azt hiszi, felvásárolta a Nissant, a japánok viszont pont fordítva gondolják – mondták a helyzet ismerői..

A mostani megállapodás a remények szerint nyugvópontot jelent a több, mint húszesztendős Renault-Nissan házasságot próbára tevő vitákban. Az eredmények mindazonáltal eddig sem jelezték a feszültségeket, Mára olyan szoros kötelékek alakultak ki a francia-japán cégcsoportnál, amelyek, józan ésszel elképzelhetetlenné tették az estleges válást. Bár mindig voltak olyanok, akik megkockáztatták a kérdést, - lehet, hogy a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség repülés közben robban szét? Közös igazgatóságok irányítják a beszerzéseket, a HR-t, a logisztikát, az üzletfejlesztést, az eladást, a garanciális szolgáltatásokat. A csoport a közös platformokon gyártott járművek 10 millió körüli eladásával a világ elsőszámú autógyártóival, a Volkswagennel, és a Toyotával is felveszi a versenyt.

A kormányzati döntést a Fidesz-KDNP-hívek támogatták a legkevésbé.