A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) szerdán leállította az összes belföldi járat indulását az Egyesült Államokban, miután a pilótáknak repülés előtti biztonsági figyelmeztetéseket szolgáltató rendszer (NOTAMS) offline állapotba került – írja a CNN a FAA közleménye nyomán. A hatóság arra utasította a légitársaságokat, hogy a keleti-parti idő szerint legalább reggel 9 óráig, ami nálunk, közép-európai idő szerint 15 órát jelent, állítsák le a járatokat, amíg megpróbálják visszaállítani a rendszert. Ez nem sokkal a jelzett határidő előtt megtörtént és a FAA azonnal fel is oldotta a leállítási parancsot. Közölték, „a normál légiforgalmi műveletek” újraindulhatnak az egész országban.
A részletekről a hivatal korábban annyit közölt, hogy a végső érvényesítési ellenőrzések után az egész rendszert újra kellett telepíteni, és ez az egész amerikai nemzeti légtérrendszerben végzett műveleteket érinti. Az amerikai légitársaságokat képviselő szövetség, az Airlines for America szerint a leállás jelentős késéseket okozott az Egyesült Államokban. Az United Airlines és az American Airlines azt is közölte, hogy az átmeneti lépés minden belföldi járatot érintett, és az akkor még újratelepítés alatt álló NOTAMS-rendszer sokáig csak „kritikus repülésbiztonsági információkat szolgáltatott”.
Egyelőre nincs bizonyíték kibertámadásra, de Joe Biden amerikai elnök teljeskörű vizsgálatra utasította a Közlekedési Minisztériumot
– közölte Karine Jean-Pierre, a Fehér Ház sajtótitkára.
Pete Buttigieg, az Egyesült Államok közlekedési minisztere a leállás után arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy azonnal felvette a kapcsolatot az FAA-val, és a helyzet mielőbbi normalizálását ígérte. A késéseket és törléseket nyomon követő FlightAware reggel 2512, az Egyesült Államokba tartó, onnan induló és az Egyesült Államokon belüli járat késését mutatta ki, de csak 126 járat törlését regisztrálták.
A CNN összeállítása szerint az Egyesült Államokba tartó nemzetközi járatok a helyzet ellenére tovább szálltak Amszterdamból és Párizsból. A Schiphol repülőtér szóvivője szerint „kerülő” utasításokat adtak ki. Szintén nem töröltöltek egyetlen egy a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről induló járatot sem, de jelentős késésekről tájékoztatták az utasaikat. A frankfurti repülőtér azt közölte, hogy őket „nem érinti” a leállás, és a londoni Heathrow repülőtér szóvivője sem tudott törölt járatokról, és arról számolt be, hogy az Egyesült Államokba tartó járatok mindegyike elindult.
A most leállt, majd újraindított NOTAMS-rendszer segítségével a kereskedelmi légitársaságok pilótái valós idejű információkat kapnak a repülési veszélyekről és korlátozásokról. Az FAA előírásai szerint egyébként a NOTAMS rendszerre nem szabad egyedüli információforrásként támaszkodni, így egyes járatok más adatok felhasználásával is teljesíthetik a biztonsági követelményeket. A szerdai incidens néhány héten belül már a második jelentős kiesés, amely az amerikai légiközlekedést sújtja. Az ünnepek alatti hatalmas téli vihar jelentős fennakadásokat okozott, és a több ezres utaskörrel rendelkező Southwest Airlines összeomlásához vezetett.
Vihar sújtja, fagy, áramszünet és közlekedési káosz bénítja az Egyesült Államokat