Hosszan lehetne sorolni, milyen problémákkal küzd a magyar oktatási rendszer. Csak néhány a jéghegy csúcsáról: rossz minőségű állami egyentankönyvek, túlzsúfolt tantervek, romló eredmények, esélyegyenlőtlenség, pénzhiány, tanár- és szakemberhiány. Az oktatásirányítás mégis egyetlen fő problémát lát: pedagógusok azon körét, akik nem teljesítik szó nélkül a központi akarat minden elemét, nem maradnak csendben, ehelyett ráirányítják a figyelmet a gondokra, hiányosságokra, közben még a diákokat, szülőket is „lázítják”.
Holott a kormány mindent megtesz azért, hogy a tanárok anyagilag, társadalmilag is megbecsülést élvezzenek. Idén is kapnak tíz százalék pótlékemelést, nincs rendjén, hogy rendetlenkednek. Nem is lesz hát ingyen ebéd: aki többet keres, dolgozzon is többet. Már készül az új teljesítményértékelő rendszer, amellyel évenként megvizsgálhatják, ki mire jutott. Ki érdemel több pénzt, ki kevesebbet. Például, aki tudja csökkentetni a lemorzsolódó tanulók arányát, vagy a nyelvvizsgát szerző diákok számát, az mindenképpen jutalmat kap.
Legalábbis elméletben, hiszen ezeket a célokat még az oktatás okos irányítói sem tudták teljesíteni. Próbálják meg a pedagógusok, ha olyan nagy a szájuk.
Persze az is plusz pontot ér, ha valaki csak fegyelmezett, jól öltözött. Nem borostás és kockás inges engedetlenkedő. De azért is kaphat zsebpénzt és fejsimit, ha mondjuk csökkenti a tanulói hiányzások számát.
Például azzal, hogy nem sztrájkol, nem kezd polgári engedetlenségből munkabeszüntetésbe és a szülőket sem biztatja arra, hogy szolidaritást vállalva ne vigyék gyermekeiket iskolába. Fogadjon szót az intézményvezetőnek, tankerületi vezetőnek. Jó rendőr - vagyis egyelőre még tanár - módjára teljesítse az utasításokat, tartson rendet, ne gondolkodjon sokat, ne kérdőjelezze meg feljebbvalói döntéseit.
Az oktatás valódi problémái ettől ugyan nem oldódnak meg, de ilyen célok nem is szerepelnek a Belügyminisztérium elvárásai között. A fegyelem az első. Mint a rendőriskolákban.